Heir Audio 8.A - Lytteindtryk



Heir Audio 8.A - Lytteindtryk

Indlægaf Sorensiim » 12. jul 2012, 10:08

Update: Fullsize review pĂĄ side 2! viewtopic.php?f=11&t=1956&p=34271#p34271

Billede
Igår modtog jeg mine customs - Heir Audio 8.A. 8.A har som navnet antyder ikke færre end 8 BA drivere i hver side: 2 (store) til bas, 2 til mellemtone, 2 til diskant og 2 til “superhøj diskant”. En 4-vejs konstruktion i hver øregang, mindre kunne åbenbart ikke gøre det.

Efter en uheldig oplevelse (well, en del af dem) med en anden leverandør af custom in-ears var det med stor spænding jeg åbnede boksen og kunne starte med at konstatere at forarbejdning og artwork er fantastisk flot.
Billede
Billede

Jeg havde bedt om "en blå farve" da jeg ikke kunne bestemme mig. Dr. John Moulton valgte en mørkeblå som ser suveræn ud i virkeligheden. Faceplates er indlæg af børstet alu hvor tekst og kongekrone (Heirs logo) er udskåret med laser. Forarbejdningen er fantastisk god og jeg er ubetinget imponeret over hvad der kan lade sig gøre på så lidt plads. Pladerne er max. 20mm fra top til bund, det siger lidt om detaljegraden... Font og layout blev betroet Dr. Moulton eller The Wizard som han også kaldes. Det sorte kabel på billedet er Heir Audio's nye "Magnus" kabel. En konstruktion med 4 ledere af supertynd sølvbelagt kobberfolie(!) pakket i kevlar som så er braided ganske pænt. Jeg troede den gode Dr. Moulton var fuld af lort eller i bedste fald "lidt farvet" da han påstod at det var mere smidigt og fleksiblet end det Westone Epic jeg altid har foretrukket til IEMs, men den er god nok. Jeg vil forsøge at få fat i et Epic kabel til mit review så jeg kan sammenligne dem direkte. Det sølvfarvede kabel på billedet er Fortis V2 fra AmpCity, et "solid core" kabel i ren sølv. MEGET mindre fleksibelt og ikke optimalt til inears, men supergodt forarbejdet og en rigtig solid konstruktion også. Mere om kablerne (og lyden af dem!) senere 1musik

Men hvordan lyder 8.A så? Det er for tidligt for mig at skrive noget som helst andet end umiddelbare indtryk men jeg er temmelig begejstret for dem! For at starte fra bunden så rækker de mindst lige så dybt som mine Merlins gjorde (dybere end FS Atrio!) og slår med et forbløffende punch jeg aldrig før har hørt fra BA enheder. Det skyldes måske at de to BA'er der bruges til bas i 8.A er bogstaveligt talt dobbelt så store som de andre der klarer mellemtone og diskant.

Billede
I forgrunden ses den dobbelte BA-enhed der leverer bassen - Mellemtone, diskant og "super-diskant" dobbelt-enhederne ligger på række i højre side til sammenligning.

Men den store forskel er at 8.A på trods af ufattelige baskompetencer er virkelig balanceret i sin lyd. Hvis der er bas i nummeret, så leverer 8.A varen, men aldrig for meget. På Eric Clapton’s Unplugged ligger min yndlingsversion af Layla og med UM Merlin og til dels FS Atrio var der et lag af bas under musikken, nærmest som en dyb tromme, jeg ikke havde bemærket med Westone 3 eller HD650. Med Heir 8.A kan jeg lynhurtigt afgøre at det jo bare er takten der bliver trampet med foden - og ikke nær så højt som Merlin og Atrio vil gøre det til. Skifter jeg til mit yndlingsnummer til bas, Trentemøller’s Chameleon dykker 8.A til gengæld ubesværet heeeeeelt ned i dybet sammen med Atrio og andre basmonstre og lægger det pulserende, altid skiftende fundament af bas der ligger under det nummer. På Rage Against The Machines Take The Power Back får jeg punch som jeg ellers troede kun dynamiske drivere kunne levere det. BA enhedernes evner for opløsning og præcision kom også til udtryk for mig i aftes da jeg lyttede til System Of A Down - Chop Suey. Jeg har hørt nummeret massevis af gange før, så da trommerne sætter ind ved 0:17 var det en overraskende oplevelse for mig ikke alene klart og tydeligt at kunne skelne de enkelte trommer, men også at kunne pinpointe præcis hvor i trommesættet de sad i forhold til hinanden.

Billede

Mellemtonen er lækker. Der er detaljer og opløsning for alle pengene, men det præsenteres ikke aggresivt som Unique Melody eller Ultrasone, nærmere afslappet som Sennheiser. Tro dog endelig ikke at 8.A er tilbagetrukket eller langsom, tværtimod - De er bare behagelige. Jeg kan slappe helt af og lade mig flyde væk til lyden af Tracy Chapmans stemme og guitar i 24/96 FLAC eller jeg kan fokusere på detaljerne og høre alle de små ting der afslører at det er et (veludført) vinylrip jeg lytter til. Valget er mit. Tonen må beskrives som værende på den varme side af neutral men der er samtidig en rigtig god klarhed i lyden så det ikke føles som om man forsøger at udglatte uheldige aspekter i indspilningerne. For mig rammer præsentationen lige i bullseye mellem analytisk og musikalsk. Et andet fast testnummer, Louise Rogers - Comes Love, har altid været min målestok for lyden af akustisk bas (stor doven kontrabas) men også til at teste hvor afslørende kombinationen af kilde og hovedtelefon var. På de gode kombinationer kunne jeg næsten blive irriteret over bassistens åndedræt og på de mest kritisk analytiske konfigurationer (AKG K701 på Yulong D100) lyder han som en svært overvægtig astmatiker der flytter et piano op ad trapperne til 5. sal. Med Heir 8.A på min Ibasso DX100 og musikken i 24/192 flac kan jeg læne mig tilbage og nyde det dejlige nummer - kun for at opdage at Louise Rogers også trækker vejret ganske tydeligt. Hvordan The Wizard kan hive de detaljer frem uden at ødelægge den musikalske nydelse er mig et mysterium.

Billede

Diskanten på Heir 8.A gør noget der er helt nyt for mig. Jeg undrede mig over konfigurationen med 2x2 BA drivere til toppen på en hovedtelefon der skulle være varm og musikalsk, men nu forstår jeg. Diskanten fortsætter bare opad og opad, fuldstændig ubesværet som en undsluppet heliumballon på en varm sommerdag. Men den gør det uden på noget tidspunkt at blive skinger eller sibilant, den forbliver behagelig uden man fornemmer at den “ruller af” som f.eks. HD650 eller mine FS Atrio gør det. Min faste sibilans-tester, Hush - Sometimes lyder fantastisk og jeg vil forsøge at finde en række testnumre med masser af liv i toppen. Nu hvor jeg kan få diskant uden fornemmelsen af at blive dolket i trommehinden er der en masse musik jeg tidligere har afskrevet der lige skal have et genlyt!

Mere kommer senere, mine små umiddelbare indtryk fyldte lidt mere end beregnet. Lige nu er jeg sikkert også underlagt New Toy Syndrome, så der går nok lige et par dage før jeg kan finde på noget negativt. Altså udover prisen.
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Heir Audio 8.A - Lytteindtryk

Indlægaf nc8000 » 12. jul 2012, 10:22

Du frister godt nok mht. et supplement/afløser for JH13 når/hvis den dag måtte komme (har haft dem 2 1/2 år og det er jo en menneskealder i denne hobby)
nc8000

 

Re: Heir Audio 8.A - Lytteindtryk

Indlægaf Sorensiim » 12. jul 2012, 22:06

nc8000 skrev:Du frister godt nok mht. et supplement/afløser for JH13 når/hvis den dag måtte komme (har haft dem 2 1/2 år og det er jo en menneskealder i denne hobby)


Jeg har endnu ikke fundet noget de ikke klarer fremragende... De er fuldstændig ligeglade med hvad jeg kaster efter dem, de spiller det bare GODT!
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Heir Audio 8.A - Lytteindtryk

Indlægaf Sorensiim » 12. jul 2012, 22:15

Nu med bedre billeder! Taaaak til Mertodinlo for kaffen mens jeg lånte hans Canon EF 100mm F/2.8 L IS USM Macro. Sikke et møgobjektiv, det gider jeg slet ikke have... Eller noget.
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Heir Audio 8.A - Lytteindtryk

Indlægaf Thomas WM » 13. jul 2012, 06:57

Så'lidt! Jeg må jo så konstatere at Søren og jeg ikke har samme størrelse/form ører. Og at de slet ikke er så store som de ser ud til, dog noget større end mine ører! Kan man have for små ører til CIEM? Eller får man bare en lille vogn ved siden af til det der ikke kan være i? ;)
Thomas WM

 

Re: Heir Audio 8.A - Lytteindtryk

Indlægaf Rappo » 13. jul 2012, 07:01

Hold kæft de ser fandme lækre ud! Det er vidst heller ikke noget helt dårligt objektiv...

Mertodinlo skrev:Så'lidt! Jeg må jo så konstatere at Søren og jeg ikke har samme størrelse/form ører. Og at de slet ikke er så store som de ser ud til, dog noget større end mine ører! Kan man have for små ører til CIEM? Eller får man bare en lille vogn ved siden af til det der ikke kan være i? ;)
Det kan man rent faktisk! Synes at have læst mig til at en eller flere her på forum, har fået sendt aftryk afsted til Spiral Ear med henblik på at få lavet REF5 og som så har fået den kedelige besked, at deres ører var for små til at elektronikken kunne være der.
Mit grej <--
I need my 1987 DG-20 Casio electric guitar, set to mandolin, yeah. Drop the drums!
Rappo

Brugeravatar
 
Indlæg: 1980
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:37
Geografisk sted: Odense

Re: Heir Audio 8.A - Lytteindtryk

Indlægaf Sorensiim » 13. jul 2012, 07:59

Spiral Ear Ref. 5 er lidt specielle på grund af deres konstruktion der kræver mere aktiv elektronik end de fleste andre. Helledie var liiige på vippen og hans Ref. 5 er også GODT fyldt ud. De fleste andre modeller lader dog ikke til at have de problemer, selvom der ikke er meget plads til overs i mine så vidt jeg kan se. Starkey laver dog modeller der kun fylder i selve øregangen, altså ligesom et par af de gule skum-ørepropper... De kan ikke være nemme at lodde sammen!

@Rappo: Objektivet jeg lånte af Thomas er det fuldstændig latterlige Canon EF 100mm F/2.8 L IS USM. Damn det er altså lækre sager!! (Næste gang skal jeg nok pudse customs og underlag)
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Heir Audio 8.A - Lytteindtryk

Indlægaf Sorensiim » 13. jul 2012, 13:31

SĂĄ er der grimme billeder igen!

Jeg havde et øjeblik (eller nok nærmere en time) med panik og frustration igår morges - Isolationen af baggrundsstøj var skuffende ringe og komforten i venstre side var helt i skoven. Jeg kunne heller ikke slippe tanken om at lyden var for lav i venstre side så lydbilledet skubbede sig mod højre. Alt pegede på dårligt fit i venste side, ARGH jeg magtede ikke at sende dem retur når jeg nu lige havde fået dem, efter 7 måneders kamp for customs. Pressede jeg den venstre monitor lidt længere ind blev lyden bedre, men komforten ringere. Lige indtil jeg opdagede problemet:

heir_forkert.jpg
heir_forkert.jpg (234.97 KiB) Vist 10175 gange

Her sidder venstre monitor forkert - bemærk i den røde kasse hvordan "flappen" presses ind. Resultat: Dårlig isolation (og dermed dårlig lyd) og dårlig komfort. Med mine lyttelapper kommer den nemt til at sidde sådan, medmindre jeg lige "lirker" knoppen på plads i fordybningen bag flappen - så ser det således ud:

heir_korrekt.jpg
heir_korrekt.jpg (244 KiB) Vist 10175 gange


Omtalte knop:
IMG_5867r.jpg
IMG_5867r.jpg (285.31 KiB) Vist 10175 gange


Lad det være en advarsel til kommende CIEM-ejere - Hvis komfort OG lyd er skuffende ringe, så tjek lige om du har monteret dem rigtigt, det kræver lige den rette teknik :oops:

PS: Alt dette foregik INDEN jeg skrev første indlæg med lytteindtryk, bare rolig ;-)
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Heir Audio 8.A - Lytteindtryk

Indlægaf Claus-DK » 13. jul 2012, 13:53

tillykke med dem...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Heir Audio 8.A - Lytteindtryk

Indlægaf Sorensiim » 13. jul 2012, 14:01

Claus-DK skrev:tillykke med dem...

Taktak - Jeg synes også selv jeg har fortjent et fungerende sæt efter et halvt års kamp 1musik
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Heir Audio 8.A - Lytteindtryk

Indlægaf Claus-DK » 13. jul 2012, 14:04

hmm kan se at memorywiren er samme længde som på mine, er jeg den eneste som synes de er for korte ??
Jeg er lidt plaget af at når jeg går hopper kablet en smule på grund af wiren og af og til hopper det op ud ud på den anden side af øret, andre der oplever dette ??

Men de er godt nok flotte, sĂĄdan nogle mĂĄ jeg have mig..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Heir Audio 8.A - Lytteindtryk

Indlægaf Claus-DK » 13. jul 2012, 14:08

Sorensiim skrev:
Claus-DK skrev:tillykke med dem...

Taktak - Jeg synes også selv jeg har fortjent et fungerende sæt efter et halvt års kamp 1musik



Ja det har været en episk kamp, som jeg tror vi alle har fulgt med stor interesse..
Men nu er det jo endt godt og nĂĄr enden er god er alting velsmurt...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Heir Audio 8.A - Lytteindtryk

Indlægaf Sorensiim » 13. jul 2012, 14:10

Claus-DK skrev:hmm kan se at memorywiren er samme længde som på mine, er jeg den eneste som synes de er for korte ??
Jeg er lidt plaget af at når jeg går hopper kablet en smule på grund af wiren og af og til hopper det op ud ud på den anden side af øret, andre der oplever dette ??

Men de er godt nok flotte, sĂĄdan nogle mĂĄ jeg have mig..


Jeg var lige ved at blive tosset over den superkorte memorywire - lige indtil jeg prøvede den. I mit action-mættede røv-i-stol job passer det perfekt. Kablet bliver hvor det skal uden jeg har generende wire henover øret. Kablet er forøvrigt Heir's "Magnus" og det er ufatteligt lækkert og smidigt i brug!
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Heir Audio 8.A - Lytteindtryk

Indlægaf nc8000 » 13. jul 2012, 14:14

Sorensiim skrev:SĂĄ er der grimme billeder igen!

Jeg havde et øjeblik (eller nok nærmere en time) med panik og frustration igår morges - Isolationen af baggrundsstøj var skuffende ringe og komforten i venstre side var helt i skoven. Jeg kunne heller ikke slippe tanken om at lyden var for lav i venstre side så lydbilledet skubbede sig mod højre. Alt pegede på dårligt fit i venste side, ARGH jeg magtede ikke at sende dem retur når jeg nu lige havde fået dem, efter 7 måneders kamp for customs. Pressede jeg den venstre monitor lidt længere ind blev lyden bedre, men komforten ringere. Lige indtil jeg opdagede problemet:

heir_forkert.jpg

Her sidder venstre monitor forkert - bemærk i den røde kasse hvordan "flappen" presses ind. Resultat: Dårlig isolation (og dermed dårlig lyd) og dårlig komfort. Med mine lyttelapper kommer den nemt til at sidde sådan, medmindre jeg lige "lirker" knoppen på plads i fordybningen bag flappen - så ser det således ud:

heir_korrekt.jpg


Omtalte knop:
IMG_5867r.jpg


Lad det være en advarsel til kommende CIEM-ejere - Hvis komfort OG lyd er skuffende ringe, så tjek lige om du har monteret dem rigtigt, det kræver lige den rette teknik :oops:

PS: Alt dette foregik INDEN jeg skrev første indlæg med lytteindtryk, bare rolig ;-)


Og du er sikker pĂĄ at dette ikke ogsĂĄ var grunden til dine problemer med lyden i Merlin ?
nc8000

 

Re: Heir Audio 8.A - Lytteindtryk

Indlægaf nc8000 » 13. jul 2012, 14:16

Sorensiim skrev:
Claus-DK skrev:hmm kan se at memorywiren er samme længde som på mine, er jeg den eneste som synes de er for korte ??
Jeg er lidt plaget af at når jeg går hopper kablet en smule på grund af wiren og af og til hopper det op ud ud på den anden side af øret, andre der oplever dette ??

Men de er godt nok flotte, sĂĄdan nogle mĂĄ jeg have mig..


Jeg var lige ved at blive tosset over den superkorte memorywire - lige indtil jeg prøvede den. I mit action-mættede røv-i-stol job passer det perfekt. Kablet bliver hvor det skal uden jeg har generende wire henover øret. Kablet er forøvrigt Heir's "Magnus" og det er ufatteligt lækkert og smidigt i brug!


Memorywiren er da ALT for lang ;-)
nc8000

 

Re: Heir Audio 8.A - Lytteindtryk

Indlægaf Sorensiim » 13. jul 2012, 14:29

nc8000 skrev:Og du er sikker pĂĄ at dette ikke ogsĂĄ var grunden til dine problemer med lyden i Merlin ?


Der var problemerne sjovt nok i højre side i stedet... Intet kan udelukkes når jeg ikke har dem her, men jeg prøvede ALT for at få dem til at makke ret, inkl. test af kabler, kilder, materiale, ALT. Og også at tage dem ind og ud på alverdens måder og sikre mig at de sad 100% tæt som de skulle.
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Heir Audio 8.A - Lytteindtryk

Indlægaf Sorensiim » 13. jul 2012, 14:30

nc8000 skrev:Memorywiren er da ALT for lang ;-)


Du skal prøve det kabel ved næste meet... Umiddelbart får jeg alle fordelene fra memorywire, uden generne 1musik
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Heir Audio 8.A - Lytteindtryk

Indlægaf Daf » 13. jul 2012, 14:39

Tillykke med dem, de ser godt nok lækre ud. Jeg har ikke fulgt 100% med i sagaen om de forjættede Merlins, men jeg formoder du fik dine penge igen og slap med skrækken?
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Re: Heir Audio 8.A - Lytteindtryk

Indlægaf Sorensiim » 13. jul 2012, 14:44

Daf skrev:Tillykke med dem, de ser godt nok lækre ud. Jeg har ikke fulgt 100% med i sagaen om de forjættede Merlins, men jeg formoder du fik dine penge igen og slap med skrækken?


Tak! Ja efter kun 6 måneders ventetid, to fejlbehæftede sæt og utroligt mange historier fra de varme lande fik jeg mine penge retur. De penge (og lidt til... suk) sendte jeg direkte videre til Heir Audio og det har jeg bestemt ikke fortrudt. Serviceniveauet og kommunikationen slår ALT jeg nogensinde har oplevet, men på den gode måde, i modsætning til Unique Melody.

Og sĂĄ lyder de bedre end de ser ud... ;-)
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Heir Audio 8.A - Lytteindtryk

Indlægaf Daf » 13. jul 2012, 14:51

Sorensiim skrev:Og sĂĄ lyder de bedre end de ser ud... ;-)


SĂĄ mĂĄ de f..... lyde godt :-)
Rme adi-2 dac fs -> Violectric hpa v200 ae (ss3602) / Stax srm323s / Stax srm006ts -> Audeze lcd-x / Stax sr307 / Stax sr407
Aune x8 (ne5532) -> Lake people g109s -> Akg k702
Audioquest dragonfly red -> Akg k702
Carl martin rock bug -> Akg k712
Daf

 
Indlæg: 1391
Tilmeldt: 16. jun 2011, 19:38
Geografisk sted: Odense

Næste

Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 13 gæster