Ok, så har jeg læst NwAvGuy’s betragtninger om emnet. Hmm, lidt klogere blev jeg (tror jeg)..
Som jeg læser det, så bestemmes behovet for Gain af hovedtelefonens strømbehov, kildens signalstyrke og hvor meget ekstra kraft man har behov for.
Anda’s kommentar om 9 dB er, så vidt jeg kan bedømme, relateret til det sidste, dvs overskuddet (headroom/excess gain). Dette behov har sit udspring i lyttevaner, nemlig foretrukket lyttevolume og dynamik i foretrukket musiktype. NwAvGuy anbefaler her, at Excess Gain ligger på 3-9 dB (1.4x-2.8x).
Forud for headroom-behovet, er der så det basale gain-behov. Dette bestemmes af kombinationen Kilde (signalstyrke) - Forstærker (impedans og strømstyrke) - Hovedtelefon (impedans og følsomhed). I grove træk kan det basale behov illustreres således:
Ser man så på det samlede kraft-behov fra en forstærker udfra ovenstående betragtninger, så kan det illustreres således:
Her kan jeg begynne at sætte mine egne tal ind i kasserne, og se om det hele giver nogen mening. Også i forhold til min undren over den tilsyneladende forskellige reaktion på gain indstillingen for NFB 5.2 og Corda Jazz.
SĂĄ hos mig ser rĂĄ-tallene sĂĄledes ud..
Nu skal der så regnes for Beyerdynamic T70s vedkommende. Med en impedans på 250 ohm og en desktop forstærker (som NFN 5.2/Corda Jazz), så skulle det basale gain-behov være på 2x/6dB. For at få lidt headroom til den klassiske musiks dynamik, lægger vi ekstra 9dB til. Så får vi et totalt gain-behov på 15dB. NFB 5.2 har High Gain på 12db og Corda Jazz har High Gain på 16dB, betyder det jeg skal bruge High Gain på begge, når jeg bruger T70?
Så er der den anden af NwAvGuy’s illustrationer. Følsomheden for T70 kender jeg, den er 104 dB. Jeg vælger så den audiofile kolonne, og ender på et kraft-behov, der siger 15,8 mW. Hvad fortæller det mig egentlig? Når jeg kigger på tallene for mine forstærkere, så ser jeg kun Volt-angivelser (NFB=10V/Jazz=15V). Dog angives nogle mW-tal for NFB, men disse er ekstremt høje (300mW/300ohm) i forhold til det kraft-behov jeg kom frem til (15,8mW). Skal der omregnes på en eller anden måde? Eller er jeg bare helt på skovtur?
---
Ovenstående er først og fremmest et forsøg på at nå frem til en form for forståelse af kilde/forstærker/hovedtelefon-matching. 1/8-reglen er selvfølgelig fin som ledetråd, men jeg har indtryk af, at folks erfaringer rækker ud over denne regel. En hovedtelefon kan godt matche en forstærker, selv om impedans-forholdet ikke er 1 til 8.
Jeg må tilstå, at NwAvGuy’s blog virker meget kompakt for mig. Jeg har problemer med at forstå hans pointer, især i dybden. Og jeg har problemer med at vurdere hans reelle kompetanse. Mange fagudtryk sat sammen i kæder, bliver ikke nødvendigvis en sandhed. Heller ikke selv om de bliver gentaget ofte, eller refereret til fra nær og fjern.
Så, er alt dette her værd at bruge tid på at forstå, eller skal man blot læne sig tilbage og nyde musikken? Og hvis lysten til at skifte hovedtelefoner og/eller forstærkere melder sig, så kaster man sig blot ud i det, og håber det bedste, hvad matching angår?