Audio GD dac



Audio GD dac

Indlægaf sonder » 14. sep 2012, 20:45

Jeg skriver denne tråd fordi jeg har behov for input angående mit forestående dac indkøb.

Jeg har følgende Audio GD dacs i kikkerten:

NFB 1, 17 og 2.
Så det er i prisklassen 3-5000 kr jeg søger.
Jeg har dog ogsĂĄ Metrum Octave som en lidt dyrere outsider. Den koster 6000,-
Men mine preferencer er udelukkende fundet via reviews pĂĄ nettet.

Jeg har ingen problemer med at købe brugt. Er der evt noget der i prisklassen som jeg bør vente på?

Dac'en skal kobles på en Woo Audio 6SE og mine bøffer er pt Shure 940. De skal dog også opgraderes.

Hjælp med at indsnævre min jagt :)
Udstyr: PC -> Windows Server 2012 -> Foobar -> Audio GD DI 2014 -> Hegel HD 25 -> Auralic Taurus MK2 -> Audeze LCD2 (fazor)
sonder

 
Indlæg: 185
Tilmeldt: 21. apr 2012, 14:49
Geografisk sted: Aalborg

Re: Audio GD dac

Indlægaf Anda » 14. sep 2012, 22:10

Bor du i København eller omegn? Hvis ja, er du velkommen til at låne min NFB-17.2.
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Audio GD dac

Indlægaf sonder » 14. sep 2012, 22:54

Det var da ellers et fornemt tilbud som jeg meget gerne ville have takket ja til men jeg bor desværre i den anden ende - Aalborg :/
Udstyr: PC -> Windows Server 2012 -> Foobar -> Audio GD DI 2014 -> Hegel HD 25 -> Auralic Taurus MK2 -> Audeze LCD2 (fazor)
sonder

 
Indlæg: 185
Tilmeldt: 21. apr 2012, 14:49
Geografisk sted: Aalborg

Re: Audio GD dac

Indlægaf Anda » 15. sep 2012, 00:49

Ok. Mine umiddelbare forslag til nye DACs:

1. Metrum Octave. Larry har haft den på prøve og pønser vist på at købe den som supplement til sin Calyx. Det var sandsynligvis den DAC jeg havde købt, hvis pengene havde været til det.

2. Yulong D18. Får god respons fra project86 på head-fi.org. Skulle være en god repsræsentant for ES9018. 5300,- fra Frankrig.

3. Audio-GD NFB-1.32. Må anses som en direkte konkurrent til D18. Audio-GD giver ud fra min begrænsede erfaring meget for pengene, men der er ikke så meget feedback på den endnu.

4. Audio-GD NFB-17.32. Jeg er rigtig glad for min 17.2 og 17.32 er mit bud på en billigere DAC end de ovennævnte.

Hvad kommer din kommende DAC til at blive fodret med?
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Audio GD dac

Indlægaf sonder » 15. sep 2012, 10:17

Den er tilsluttet en old gammel mac direkte via USB. En usb -> coax fx hiface two vil vel give en ordentlig boost i lyden?
Det der holder mig tilbage for at investere i en sådan er, at er der god usb implementering i min kommende dac såsom audio gd's .32 så vil en sådan konverter være i overskud?
Men det er med i overvejelserne som en midlertidig løsning og så kaste mine sparepenge efter et par nye hovedtelefoner først.
Der er jeg dog lige sĂĄ meget pĂĄ herrens mark. Synes egentlig mine Shure 940 spiller ganske godt til akustisk og andre stille genrer med masser af detaljer og klar lyd men ogsĂĄ en anelse kedeligt/klinisk til pop/rock hvor jeg synes fodtrampe effekten udebliver.
Jeg har tidligere haft HD650 dog ikke sammen med min Woo. De var en kende for mørke i lyden efter min smag.
HD800 har været drømme bøffen i lang tid men de har vel egentlig nogenlunde samme klang som mine 940? Så måske et par HE-500 (eller måske T1) indeholder den lyd jeg søger?

Sikke en masse spørgsmål og tvist i emnet. Det er ikke let at være på 'jagt' :)
Udstyr: PC -> Windows Server 2012 -> Foobar -> Audio GD DI 2014 -> Hegel HD 25 -> Auralic Taurus MK2 -> Audeze LCD2 (fazor)
sonder

 
Indlæg: 185
Tilmeldt: 21. apr 2012, 14:49
Geografisk sted: Aalborg

Re: Audio GD dac

Indlægaf kvik » 15. sep 2012, 15:33

Metrum Quad (i stedet for Octave) er også en mulighed. Lidt billigere, men man må antage selve lydsignaturen ligner Octave's. Den eksterne Octave strømforsyning der følger med, vil desuden hæve niveauet i forhold til beskrivelser på nettet af Quad. Siden du er mac-mand, og den nuværende er oldgammel, så er der måske en ny mac i horisonten (?), og den kan så kobles via optisk til Quad. Nyeste MacMini siges at have en meget god optisk udgang. Mini+Quad vil så give dig en kompakt og lydmæssigt (meget) god løsning.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Audio GD dac

Indlægaf sonder » 16. sep 2012, 14:10

Quad er naturligvis en mulighed, kan dog ikke finde nogen dansk forhandler. Hvad koster den?
Jeg vil dog gerne ramme plet første gang, så hælder nok mest til Octave. Så jeg ikke er på DAC jagt igen om 3 mdr.
Har i dag hørt mit setup via min stationære PC som har optisk udgang. Det har givet et ordentlig boost i lyden i forhold til USB. Så en Hiface Two eller lign lader til at være et must.
Udstyr: PC -> Windows Server 2012 -> Foobar -> Audio GD DI 2014 -> Hegel HD 25 -> Auralic Taurus MK2 -> Audeze LCD2 (fazor)
sonder

 
Indlæg: 185
Tilmeldt: 21. apr 2012, 14:49
Geografisk sted: Aalborg

Re: Audio GD dac

Indlægaf kvik » 16. sep 2012, 15:03

Mindtech er dansk Metrum forhandler. Hvorvidt de tager imod ordrer på Quad også, det ved jeg ikke. Direkte importeret fra Metrum vil Quad koste ca 3700 (inkl fragt og PayPal-gebyr) og Octave vil koste ca 6200. Mindtech sælger Octave for 6000, så det må siges at være en god pris, især siden man får forhandlerstøtte fra Danmark, i stedet for at skulle forholde sig til Holland, hvis der bliver problemer med dac'en.

Jeg forstår godt dine Quad vs Octave overvejelser. Har selv bestilt Quad fra Holland, men har ændret bestillingen til Octave i allersidste øjeblik (fornyligt, når Quad næsten var klar til afsendelse), netop af de grunde du nævner.

Jeg tror ikke nødvendigvis usb-løsningen er dårligere end optisk/coaxial, det afhænger af kvaliteten på implementeringen. Der findes jo flere Audio-gd brugere her på siden (Anda, LarsHP, Claus-DK), de kan sikkert fortælle om deres erfaringer med Audio-gd og usb. Jeg fik selv aldrig testet det på min NFB 5.2.

M2Tech HiFace Two findes kun med S/PDIF udgang (RCA eller BNC). Skal du have optisk udgang, mĂĄ du op i HiFace Evo. Der er sikkert mange andre usb-optisk konvertere ogsĂĄ.

Jeg har sammenlignet M2Tech HiFace med optisk på min hjemmeforstærker, og synes HiFace var signifikant bedre. Min forstærker har kun coaxial og optisk indgang, og producenten oplyser at coax er at foretrække pga højere kvalitet i implementeringen.

Metrum har jo også kun coax og optisk, så en eller anden form for usb-konverter må lægges ind i budgettet, hvis du går efter Octave. Med mindre du lader den få følgeskab af f.eks. en Mac Mini, eller en anden kilde med en godt implementeret coax/optisk udgang.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Audio GD dac

Indlægaf Anda » 16. sep 2012, 17:03

Mindtech sælger ikke Quad, da efterspørgslen på Octave er så meget større.

USB-implementeringen på min NFB-17.2 fungerer ikke som den skal i Linux, selvom den skulle følge standarden for USB audio class 2, som er understøttet i Linux. Der er udfald i lyden og høje klik når jeg skifter nummer. Jeg har ikke afprøvet det på hverken Windows eller Mac. Jeg skal ikke kunne sige, hvordan .32 implementeringen er.

Jeg købte oprindeligt Hiface Two som en midlertidig opgradering til min DacMagic og jeg kunne ikke forestille mig at leve uden den (eller anden XMOS baseret konverter). Den fungerer bare og har givet mig ro omkring overførslen fra PC til DAC. Man kan diskutere om den lige er de 1200 værd, men jeg fortryder i hvert fald ikke mit køb.
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Audio GD dac

Indlægaf Claus-DK » 16. sep 2012, 17:49

Tenor0088 (som er USBchippen i 17.2) kommer også til at fungerer på linux maskiner, det er et spørgsmål om tid, er hvad jeg er blevet informeret om.

USBchippen er i den nye udgave en 32bits Chip, som KUN har windows drivere.

SĂĄ USB er ikke en umulighed hvis man har en linuxmaskine.

Dog er jeg ganske sikker pĂĄ at man stadig kan fĂĄ 17.2 med den der hedder 0077 som kan drives af Linux, sĂĄ den kan fungerer via USB, men 0077chippen er ikke asynkron, DVS at computerens clockfrekvens sendes til DACen, hvor den asynkrone DAC bruger sin egen (ofte bedre) clock og selv henter data fra computeren..

Man kan til en vis grad skræddersy sit GD produkt så det passer ind i det man ellers har af udstyr.

Et ekstra modul med den nye (og bedre ?) chip, koster ikke alverden og kan udskiftets af ejeren selv, det kræver stort set kun at man ved hvad vej en skruetrækker skal vende at udskifte dem, de ekstra moduler kan købes i tilgift ved bestilling eller efter noget tid, det står en frit for, har man købt sin GD hos mig koster modulerne min indkøbspris+moms (lidt billigere end kinapris uden moms), så i de fleste tilfælde vil et modul koste mellem 120-175 kr+ en smule porto..

PĂĄ den mĂĄde kan man holde sin grund model (F.eks 17.X) opdateret uden at det koster en bondegĂĄrd, hvis man vil have det sidste nye..

KingWa er altid med helt fremme med hans komponenter, hvilket er grunden til at deres produkter opdateres lidt oftere end jeg som forhandler synes er sjovt, jeg kan dårligt nå at få tingene hjem før der kommer en eller anden opgradering, men forskellen på en 17.2 en 17.1 en 17.32 er minimal og ligger KUN i den USBchip der er blevet sat i den, resten er samme maskine.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Audio GD dac

Indlægaf sonder » 22. sep 2012, 00:50

Lige en opdatering af denne tråd. Det blev en ny hovedtelefon først og valget blev en T1'er.
Mht til dac hvor 'højt' skal jeg op for at det ikke bliver min kommende dac der bliver svageste led i kæden - forslag?
Udstyr: PC -> Windows Server 2012 -> Foobar -> Audio GD DI 2014 -> Hegel HD 25 -> Auralic Taurus MK2 -> Audeze LCD2 (fazor)
sonder

 
Indlæg: 185
Tilmeldt: 21. apr 2012, 14:49
Geografisk sted: Aalborg

Re: Audio GD dac

Indlægaf Mataugust » 22. sep 2012, 08:26

Med det udstyr kan du godt nok gå langt i dac. Det ligger i en prisklasse som jeg slet ikke har undersøgt :-)
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Audio GD dac

Indlægaf Buyer no 1 » 22. sep 2012, 12:05

sonder skrev:Lige en opdatering af denne tråd. Det blev en ny hovedtelefon først og valget blev en T1'er.
Mht til dac hvor 'højt' skal jeg op for at det ikke bliver min kommende dac der bliver svageste led i kæden - forslag?

Så højt du kan komme! Det min klare overbevisning, at T1 vil kunne afsløre eventuelle forskelle på stort set alle dacs på markedet!!
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Audio GD dac

Indlægaf Claus-DK » 22. sep 2012, 12:22

http://www.audio-gd.com/Master/Master-7/M7EN.htm

Det var den dyreste jeg lige kunne finde rulle2 rulle2 rulle4
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Audio GD dac

Indlægaf Rappo » 22. sep 2012, 12:33

Claus-DK skrev:http://www.audio-gd.com/Master/Master-7/M7EN.htm

Det var den dyreste jeg lige kunne finde rulle2 rulle2 rulle4
Hold så kæft der er meget elektronik i den kasse! :-o
Mit grej <--
I need my 1987 DG-20 Casio electric guitar, set to mandolin, yeah. Drop the drums!
Rappo

Brugeravatar
 
Indlæg: 1980
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:37
Geografisk sted: Odense

Re: Audio GD dac

Indlægaf sonder » 22. sep 2012, 13:43

Wouv kan vi ikke fĂĄ den pĂĄ tour Claus. Jeg skal nok ofre mig og starte ;-)
Udstyr: PC -> Windows Server 2012 -> Foobar -> Audio GD DI 2014 -> Hegel HD 25 -> Auralic Taurus MK2 -> Audeze LCD2 (fazor)
sonder

 
Indlæg: 185
Tilmeldt: 21. apr 2012, 14:49
Geografisk sted: Aalborg

Re: Audio GD dac

Indlægaf Claus-DK » 22. sep 2012, 14:06

Hvis du har lotto tallene til i aften kommer hele sortimentet pĂĄ tour..
No problem..

Min lille biks kan desværre ikke bære en tour med så dyre sager, for det er bestemt ikke lysten jeg mangler.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Audio GD dac

Indlægaf sonder » 22. sep 2012, 14:22

Haha det forventede jeg nu heller ikke :) Kan være man er heldig og finde en brugt på et tidspunkt.
Udstyr: PC -> Windows Server 2012 -> Foobar -> Audio GD DI 2014 -> Hegel HD 25 -> Auralic Taurus MK2 -> Audeze LCD2 (fazor)
sonder

 
Indlæg: 185
Tilmeldt: 21. apr 2012, 14:49
Geografisk sted: Aalborg

Re: Audio GD dac

Indlægaf Anda » 30. sep 2012, 22:20

Fra din tillykke-trĂĄd:
sonder skrev:En Audio GD nfb 1 :-)

Bestilte du noget tilbehør til den? Tænker bl.a. på DIR9001 vs WM8805 :-)
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Audio GD dac

Indlægaf sonder » 2. okt 2012, 17:33

Der er hellig dage i Kina, sĂĄ den er ikke bestilt (endnu). GĂĄr dog og overvejer om jeg skal smide de ekstra penge efter en Audio GD ref 5.32/SA 1.32 eller en Metrum Octave?
Nogen der har erfaringer med nogen af dem?
Hælder umiddelbart mest til Octave på grund af alle de gode anmeldelser på nettet. Den skal dog tilsluttes min pc som kun har toslink. Så for optimal overførsel skal jeg vel også ud og investere i en USB -> coax konverter?
Hvor god er usb udgangen pĂĄ de nye Audio GD? Er den pĂĄ niveau med V-link 2 og lignende?
Udstyr: PC -> Windows Server 2012 -> Foobar -> Audio GD DI 2014 -> Hegel HD 25 -> Auralic Taurus MK2 -> Audeze LCD2 (fazor)
sonder

 
Indlæg: 185
Tilmeldt: 21. apr 2012, 14:49
Geografisk sted: Aalborg

Næste

Tilbage til Lydkilder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 12 gæster