Film (blu-ray) og høretelefoner

Film (blu-ray) og høretelefoner

Indlægaf Mixart » 13. nov 2012, 23:58

Hvilke muligheder er der egentlig, hvis man skal se film i blu-ray? Er det nok med en hovedtelefonforstærker med optisk/coaxial tilsluttet til en PS3 eller en blu-ray afspiller? Jeg har eksempelvis tilsluttet min forforstærker til PS3'eren med et optisk kabel. Ved dog ikke om det vil virke med en hovedtelefonforstærker.

Alternativt kunne man købe denne Oppo blu-ray afspiller, der har indbygget hovedtelefonforstærker
http://www.oppodigital.com/blu-ray-bdp-105/

men kunne være rart at man selv kan tilslutte en ekstern hovedtelefonforstærker, der passer til ens høretelefoner.
Stuebiografen: B&W XT4 (stereo), Thule PR350BV/PA350B, PS3, Pioneer KRP-600M
Hoved-fi: Spiral Ear SE 5-Way Reference
Mixart

Geografisk sted: Nordjylland/Hobro

Re: Film (blu-ray) og høretelefoner

Indlægaf toppe » 14. nov 2012, 00:26

Du kan ikke tilslutte en hovedtelefonforstærker via optisk/coaxial - du har brug for en Dac før forstærkeren. Der findes en række kombinerede Dac/amps som kan bruges, hvis de har har optisk/coaxial indgang. Alternativt kan du formentlig slutte en hovedtelefonforstærker til din forforstærker og bruge dens Dac.
Jeg har ikke en Blurayafspiller, men når jeg ser film på Netflix via mit AppleTV slutter jeg min Dac/amp til AppleTV via optisk (toslink).
toppe

Brugeravatar
Redaktør

Geografisk sted: Nørrebro

Indlægaf Mixart » 14. nov 2012, 01:19

Mener du, at jeg skal finde en hovedtelefonforstærker, der har optisk/coaxial indgang?
Mixart

Indlægaf Henrik_sdk » 14. nov 2012, 01:57

og en DAC, jeg købte på et tidspunkt turtle beach ear force dss, til min ps3, for at teste om den nu kunne det der med surround..
Henrik_sdk

Brugeravatar
Administrator

Geografisk sted: Ringsted

Indlægaf Mixart » 14. nov 2012, 08:42

Henrik_sdk: Hvad syntes du så om det produkt? Jeg er nu mere interesseret i 2 kanals HD lyd, som mit nuværende stereo setup også giver for at give et så højopløst lydbillede i mine Spiral Ear.

Er sådan en Anedio D2 som både er en dac/hovedtelefonforstærker nok eksempelvis? Den har optisk/coaxial indgang.
http://www.anedio.com/index.php/product/d2_overview
Mixart

Indlægaf telum » 14. nov 2012, 09:44

Jeg er ret sikker på det er nok, og langt mindre kan også gøre det!

Kig evt. lidt i vores DAC/Amp underforum, der er masser forslag i mange forskellige prislag (de fleste under $1470.00).
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi

Geografisk sted: Dronninglund

Indlægaf toppe » 14. nov 2012, 23:47

@Mixart

Jeg kender ikke Spiral ear og har ikke forstand på moderne forforstærkere, som din med indbygget Dac. Men før du kaster dig ud i et dyrt købt, som det du nævner, kan du måske undersøge om din forforstærker har en line out? Hvis det er tilfældet kan du dermed bypasse volumekontrollen (og dermed bruge den som Dac) og sætte en almindelig hovedtelefonforstærker til, som ikke har indbygget Dac. Det vil give dig endnu flere muligheder end at finde en kombineret Dac/Amp. Jeg ved ikke om der nogle brugere omkring Hobro, men du kan være heldig at der en der vil låne dig en forstærker, så du kan teste det. Eller er der et par forhandlere, som sender noget af deres udstyr på tour; check denne tråd: http://hoved-fi.dk/viewforum.php?f=44
Den Dac/amp som jeg bruger til mit filmbehov er iøvrigt denne, som forhandles af Claus-dk (som ejer forummet):
http://hoved-grej.dk/product_info.php?cPath=22&products_id=38
Jeg har også denne: http://hoved-grej.dk/product_info.php?cPath=22&products_id=31
Jeg kan rigtig godt li' Dac'en i den, men er knap så begejstret for dens hovedtelefonforstærker. Den er også meget 'kraftig' - hvis man har meget letdrevne hovedtelefoner skal man næsten ikke skrue op for den, før der er meget højt lydtryk. En bruger herinde har dog modificeret sin Aune X1, så volumekontrollen ikke er så aggressiv, og den er tilmed til salg: http://hoved-fi.dk/viewtopic.php?f=18&t=2431
toppe

Brugeravatar
Redaktør

Indlægaf Henrik_sdk » 15. nov 2012, 00:18

Mixart skrev:Henrik_sdk: Hvad syntes du så om det produkt? Jeg er nu mere interesseret i 2 kanals HD lyd, som mit nuværende stereo setup også giver for at give et så højopløst lydbillede i mine Spiral Ear.

Er sådan en Anedio D2 som både er en dac/hovedtelefonforstærker nok eksempelvis? Den har optisk/coaxial indgang.
http://www.anedio.com/index.php/product/d2_overview

Ikke særligt godt, mere en gadget en god lyd-
Henrik_sdk

Brugeravatar
Administrator

Geografisk sted: Ringsted

Indlægaf Mixart » 16. nov 2012, 07:47

toppe: Du siger én line out? Hvis jeg ser på denne manual side 3 er der ved Zone 2 L & R - den til venstre for surround outputs - er det de 2 RCA du mener? Jeg bruger selvfølgelig de balancerede outputs til min effektforstærker, så vil mene at det er samme tilfælde, jeg kan bruge ved Zone 2 outputs til en hovedtelefonforstærker..

sidekick-audio.com/media/upload/file/PR350Bum.pdf
Mixart

Indlægaf Anda » 16. nov 2012, 10:35

Brug "Tape1 Out" :-)
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar

Geografisk sted: København V

Indlægaf toppe » 20. nov 2012, 02:15

Mixart skrev:toppe: Du siger én line out? Hvis jeg ser på denne manual side 3 er der ved Zone 2 L & R - den til venstre for surround outputs - er det de 2 RCA du mener? Jeg bruger selvfølgelig de balancerede outputs til min effektforstærker, så vil mene at det er samme tilfælde, jeg kan bruge ved Zone 2 outputs til en hovedtelefonforstærker..

sidekick-audio.com/media/upload/file/PR350Bum.pdf

Mixart: Jeg er en dinosaur mht moderne surround sound forstærkere og deslige, så når jeg kigger på din manuals diagram af bagsiden af din forforstærker har jeg det lidt ligesom gummitarzan, når han læser en bog...
Billede
Jeg ville umiddelbart gå efter Anda's råd.... Men de Zone 2 Outputs, de beskriver er måske også gode, men det er ikke noget jeg forstår mig på.

Har du fået prøvet din forstærker med en hovedtelefonforstærker?
toppe

Brugeravatar
Redaktør

Indlægaf Mixart » 22. nov 2012, 07:39

Nej, jeg har ikke prøvet med en hovedtelefonforstærker på min forforstærker. Jeg er dog lidt lun på denne hovedtelefonforstærker http://www.tapeconnection.dk/Hifi.aspx? ... er=3754632 som average_joe gav 7 ud af 10 i karakter sammen med 5-way testen. Den har også line-in, som sikkert skal tilsluttes til "tape1-out" på min forstærker, som andy selv foreslog. Om det så spiller godt sammen med Thule's Dac må vel komme an på en prøve :-)

Og så evt. skrotte HRT Headstreameren, som jeg havde tænkt på at købe til computeren og så bruge den ADL Cruise til begge dele.
Mixart

Tilbage til Lydkilder