CD eller vinyl



CD eller vinyl

Indlægaf Platfod » 28. nov 2012, 22:01

Hvad mener i der er bedst? Jeg har besluttet at tiden er inde til at starte en fysisk musiksamling, men hvilket format? I dag har jeg ingen af delene.
Jeg er godt klar over at cd'er er nemmere men der er nu et eller andet over at man kan se musikken spille, udvalget er selvfølgelig også mindre ved lp'er men det kan jeg godt leve med, indtil nu har jeg jo overlevet uden nogle af delene.
Platfod

 
Indlæg: 17
Tilmeldt: 16. sep 2011, 22:57

Re: CD eller vinyl

Indlægaf kvik » 28. nov 2012, 22:47

Det kommer an på flere ting. For min egen del findes meget af den musik jeg foretrækker IKKE på vinyl. Generelt er CD-skiverne også MEGET billigere end vinyl-skiverne. Jeg har forsøgt mig med vinyl for et par år siden (efter 20 års pause), men endte med at gå tilbage til CD igen af førnævnte årsager. Fornemmelsen ved at 'se' musikken spille (vinyl), havde tydeligvis ikke længere samme dragning for mig.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: CD eller vinyl

Indlægaf imbalance » 29. nov 2012, 00:40

Man skal desværre noget op i pris af pladespiller, PU og Riaa før cd afspillere i mellemklassen bliver løbet over ende..

Problemet er at ofre man få tusinde på en billig pladespiller og billig mm pu så har mediet ikke rykket sig særlig meget fra fortiden, går man mc vejen så er støj og den forstærkning man skal bruge vigtig, samt man skal vide noget om indstilling af arm og resonanser for at få mest ud af sine valg..
If you cant EAT it or F**K it - Then KILL it!

Dap: Sony Z-1070 - Rocoo BA - DX100

On-Ear - DT1350

C/iems - Fischer DBA02MK2 - Ety HF3/ER4P - Starkey HF-2/SA43
imbalance

 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 5. apr 2011, 12:37
Geografisk sted: På landet hvor ingen kan høre dig skrige!

Re: CD eller vinyl

Indlægaf Rappo » 29. nov 2012, 09:27

Platfod skrev:Hvad mener i der er bedst? Jeg har besluttet at tiden er inde til at starte en fysisk musiksamling, men hvilket format? I dag har jeg ingen af delene.
Jeg er godt klar over at cd'er er nemmere men der er nu et eller andet over at man kan se musikken spille, udvalget er selvfølgelig også mindre ved lp'er men det kan jeg godt leve med, indtil nu har jeg jo overlevet uden nogle af delene.
Skønt at se at det også kan gå den vej! :-)

Jeg har selv en pæn cd-samling og køber stadig min musik på cd, til trods for at jeg ikke længere ejer en cd-afspiller. Jeg har åbenbart stadig et behov for at eje noget fysisk, i stedet for blot at have nogle filer liggende. Jeg lægger dog alt min musik ind på NAS og streamer derfra, men når priserne på køb og download af musik i høj opløsning bliver mere menneskelige, så ender jeg nok også med at købe mere af min musik digitalt. Jeg synes simpelthen at det er for dyrt pt.

Jeg tror at CD'ens fremtid er mere usikker end pladens, men det er noget mere omstændigt med plader (det er det altså), selvom det er skide hyggeligt! Jeg har tidligere ejet en pladespiller, men begik den fejl at købe noget brugt som jeg ikke havde forstand på, så jeg endte op med noget der ikke fungerede optimalt og mistede stille og roligt interessen.
Mit grej <--
I need my 1987 DG-20 Casio electric guitar, set to mandolin, yeah. Drop the drums!
Rappo

Brugeravatar
 
Indlæg: 1980
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:37
Geografisk sted: Odense

Re: CD eller vinyl

Indlægaf Claus-DK » 29. nov 2012, 13:08

Jeg har aldrig ejet en highend pladespiller, men jeg havde da flere da LPen var det gængse format, for mig er det aldrig mere LP, det er så bøvlet..
Ud fra en betjeningsvinkel skal et LPsetup være rigtigt meget bedre end en CD for at de er besværet værd..

Køb musikken på CD rip dem og brug en PC til at spille musik, ville være mit bud.. Det er også en meget prisvenlig løsning
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: CD eller vinyl

Indlægaf Sorensiim » 29. nov 2012, 13:39

Claus-DK skrev:Køb musikken på CD rip dem og brug en PC til at spille musik, ville være mit bud.. Det er også en meget prisvenlig løsning


+1 herfra. Jeg har aldrig helt fanget fidusen ved LP'er...
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: CD eller vinyl

Indlægaf telum » 29. nov 2012, 13:42

Jeg tror det er en meget personlig sag om man synes det er hyggeligt at sætte en plade på og lugte til vinylen, eller om det er irriterende tidskrævende. Det samme gælder nok lyden vil jeg tro, så det må være op til den enkelte hvad man foretrækker.

Jeg kan se det fra begge sider, men jeg ved samtidigt også godt at jeg aldrig kommer til at have en samling LP'er.
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: CD eller vinyl

Indlægaf librarian » 29. nov 2012, 13:58

Jeg synes man kan få rigtig meget god lyd for pengene, hvis man investerer i et mid-fi pladespiller-setup. Pladerne er også billigere - men det er selvfølgelig kun, hvis man går på jagt i brugtbutikkerne og på loppemarkederne. Der findes f.eks. mange gamle jazz-plader, som lyder fremragende og næsten ingenting koster...

Min personlige erfaring er, at mit gamle pladespillersetup lyder rigtig godt sammenlignet med pc-setup i tilsvarende prisklasse. Men det er alt sammen smag og behag.
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Re: CD eller vinyl

Indlægaf Sorensiim » 29. nov 2012, 14:23

librarian skrev:Jeg synes man kan få rigtig meget god lyd for pengene, hvis man investerer i et mid-fi pladespiller-setup. Pladerne er også billigere - men det er selvfølgelig kun, hvis man går på jagt i brugtbutikkerne og på loppemarkederne. Der findes f.eks. mange gamle jazz-plader, som lyder fremragende og næsten ingenting koster...


Hvis man kan lide Jazz ;-)
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: CD eller vinyl

Indlægaf Buyer no 1 » 29. nov 2012, 19:10

Det eneste rigtige svar er: CD og vinyl :-)

Man kan selvfølgelig godt argumentere for, at vinyl er ren nostalgi. Men om meget kort tid er musik på fysiske medier ren nostalgi. Uanset format. Og jeg hører også til dem der tror på, at Lp'en overlever CD'en.
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: CD eller vinyl

Indlægaf kvik » 29. nov 2012, 19:39

Buyer no 1 skrev:Men om meget kort tid er musik på fysiske medier ren nostalgi. Uanset format.

Eller måske en luksus? At være frakoblet, når man har tiden/lysten/behovet/muligheden, og stadig kunne høre sin musik.

Buyer no 1 skrev:Og jeg hører også til dem der tror på, at Lp'en overlever CD'en.

Hvis man snakker medie, så sandsynligvis. Snakker man afspiller, så vil behovet være der i mange, mange år. Ikke alle orker at rippe. Og med dagens lave CD-priser handles stort ind.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: CD eller vinyl

Indlægaf Psymon » 29. nov 2012, 23:51

Jeg har selv investeret i pladespiller og plader i sommers. Grunden til at jeg gjorde det var at jeg aldrig brugte mine gamle cd'er, alt var rippet til NAS og blev afspillet den vej.

Men jeg savnede samtidig oplevelsen ved at fysisk kigge tingene igennem, vælge noget og så afspille det. Så kunne jeg selvfølgelig bare have købt en CD afspiller, men hvorfor købe en ny enhed der kan afspille mine cd'er når nu min PC, Squeezebox, telefon, mp3 afspiller kan afspille det samme digitale stykke musik.

Jeg købte pladespiller brugt, og har købt en god stak plader brugt. Jeg har på intet tidspunkt fortrudt at jeg har valgt vinyl som det "nye" fysiske medie, da der er noget helt specielt over at sætte en plade på.

Hvis jeg stod i dit sted, og allerede havde en stor samling musik digitalt, ville jeg ikke se nogen grund til at begynde at købe digital musik i fysisk format.

Mht. brugt køb af pladespiller, så er der tit gode tilbud på hifi4all.dk
Psymon

 
Indlæg: 786
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:11
Geografisk sted: Brønshøj

Re: CD eller vinyl

Indlægaf pof » 30. nov 2012, 00:08

imbalance skrev:Man skal desværre noget op i pris af pladespiller, PU og Riaa før cd afspillere i mellemklassen bliver løbet over ende..

Problemet er at ofre man få tusinde på en billig pladespiller og billig mm pu så har mediet ikke rykket sig særlig meget fra fortiden, går man mc vejen så er støj og den forstærkning man skal bruge vigtig, samt man skal vide noget om indstilling af arm og resonanser for at få mest ud af sine valg..

+1
pof

Brugeravatar
 
Indlæg: 795
Tilmeldt: 18. aug 2011, 17:23
Geografisk sted: StorCPH

Re: CD eller vinyl

Indlægaf Sorensiim » 30. nov 2012, 11:45

Jeg vil lige tilføje at jeg kun køber CD'er for at rippe dem. Kan jeg købe musikken som lossless download gør jeg hellere det 1musik
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: CD eller vinyl

Indlægaf Burning777 » 1. dec 2012, 13:51

Jeg må også ligesom Søren tilstå at mit musikforbrug bevæger sig væk fra fysiske medier. Jeg kan godt se charmen i både vinyl og CD'er men nydelsen er nøjagtig ligeså stor med lytning gennem computeren.

Jeg tror dog alligevel jeg skal ud og kigge efter en ny CD-afspiller. Vinyl har været lokkende flere gange men jeg ville hellere købe nogle CD'er end at genkøbe meget af min ynglingsmusik på vinyl. Jeg måtte bare konstatere at jeg er født i CD'en tidsalder og vinyl er noget mine forældre havde. Det eneste jeg kan se er at alle CD-skiverne er permanent opmagasineret i et skab og bruges kun når de rippes.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: CD eller vinyl

Indlægaf kvik » 1. dec 2012, 15:56

@Burning: Der ligger en ganske kapabel cd-afspiller på brugtbørsen her på siden.

---

Sidder i øjeblikket og ripper en 36-cd boks, og det føles som en ørkenvandring! Een ting er, at selve rippingen tager tid, men taggingen tager næsten lige så lang tid. Så denne del af processen må man også være forberedt på, hvis man planlægger at gå computer-audio vejen. Det kan godt være, at alt en dag vil være tilgængeligt i 'skyen', med alle de korrekte baggrundsoplysninger, så man helt slipper ripping/tagging. Den dag ligger dog mange år frem i tid, og indtil da har man ikke noget alternativ.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

CD eller vinyl

Indlægaf nc8000 » 1. dec 2012, 16:20

Ja ordentlig tagging er helt klart en væsentlig opgave i sig selv. Jeg savner et afspillerprogram hvor man kan angive flere kunstnere, flere genrer osv på et album/track så det efterfølgende kan dukke op i browseren under dem alle sammen. F.eks. Et album med Allison Kraus og Robert Plant så jeg gerne at jeg kunne tagge og finde under begge kunstnere.
Auralic Aries Mini > Audiolab 8200CD cd/dac > RudiStor RPX-100
Sony NW-ZX2
iPhone SE

HiFiMan HE-6, Ultrasone Signature Pro, JH13 (alle balanceret TWau Reference)
q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar
 
Indlæg: 1513
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:28
Geografisk sted: Kalundborgegnen

Sv: CD eller vinyl

Indlægaf Sorensiim » 1. dec 2012, 16:27

Ketil B skrev:@Burning: Der ligger en ganske kapabel cd-afspiller på brugtbørsen her på siden.

---

Sidder i øjeblikket og ripper en 36-cd boks, og det føles som en ørkenvandring! Een ting er, at selve rippingen tager tid, men taggingen tager næsten lige så lang tid. Så denne del af processen må man også være forberedt på, hvis man planlægger at gå computer-audio vejen. Det kan godt være, at alt en dag vil være tilgængeligt i 'skyen', med alle de korrekte baggrundsoplysninger, så man helt slipper ripping/tagging. Den dag ligger dog mange år frem i tid, og indtil da har man ikke noget alternativ.

Hvis du ripper med dBPowerAmp så er der styr på tags fra starten. Alternativt er Mp3Tag temmelig godt til at tagge mange filer: Http://www.mp3tag.de/en :-)

Sendt fra min Galaxy Nexus med Tapatalk2
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: CD eller vinyl

Indlægaf Buyer no 1 » 1. dec 2012, 16:28

Ketil B skrev:Det kan godt være, at alt en dag vil være tilgængeligt i 'skyen', med alle de korrekte baggrundsoplysninger, så man helt slipper ripping/tagging. Den dag ligger dog mange år frem i tid...


Måske. Måske ikke :-) Blandt dem der kan nøjes med mp3 tror jeg der er mange der tænker, at findes det ikke på Spotify, findes det ikke!

Tagging er jo i sidste ende en personlig ting. Det jeg kalder jazz, er der andre der kalder world. Det jeg kalder pop, er der andre der kalder rock. osv. osv.
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Sv: CD eller vinyl

Indlægaf vaskebjørnen » 1. dec 2012, 16:32

Sorensiim skrev:Hvis du ripper med dBPowerAmp så er der styr på tags fra starten. Alternativt er Mp3Tag temmelig godt til at tagge mange filer: Http://www.mp3tag.de/en :-)

Sendt fra min Galaxy Nexus med Tapatalk2


Den er jeg med på dBPowerAmp og Mp3Tag gør altså det hele meget nemmer og hurtigere..
WARNING:DO NOT ATTEMPT TO DRIVE OR OPERATE HEAVY MACHINERY WHILE PLAYING YOUR AIR GUITAR

[GEAR] On the go: Ipod 160GB : Qusp LOD : Alo RX : Future Sonics Atrio
vaskebjørnen

Brugeravatar
Kabelsnedker
 
Indlæg: 2165
Tilmeldt: 19. nov 2011, 15:13
Geografisk sted: Næstved

Næste

Tilbage til Lydkilder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster

cron