(Cross-posting fra G+)
Supernemt hjemmebagt franskbrødIndtil videre har vi ikke købt lyst brød i år (jaja, det er stadig januar, men alligevel) så det er i hvert fald godkendt af familien. Heldigvis er det så nemt at bage at selv i en fortravlet børnefamilie kan man finde tiden til det. Mængden passer lige til en enkelt franskbrødsform fra Søstrene Migræne, juster selv efter behov.
Ingredienser:350g mel
1/4 pakke gær
2 dl lunkent vand
2 dl tykmælk
2 dl havregryn
1 tsk salt
Sådan gør du:Opløs gæren i det lunkne vand og bland det sammen med tykmælken i en skål. Tilsæt havregryn og salt og rør det godt sammen. Jeg bruger en håndmixer med dejkroge, en rigtig røremaskine vil sikkert gøre det nemmere. Er du til motion så brug en grydeske. Tilsæt melet lidt ad gangen, mens du rører dejen grundigt sammen - den bliver rimelig bastant til sidst. Når du har en ensartet klump dej hælder du den i en smurt fom. Pro tip: Brug en VÅD trægrydeske, så kan du let smøre dejen ud til den ligger jævnt fordelt helt ud i hjørnerne. Dæk den til (jeg putter formen i en frysepose) og lad den hæve på køkkenbordet i 1½ time. Herefter tager du afdækningen af og tænder ovnen på 200 grader. Når ovnen er varm skærer du med en kniv et 2-3cm dybt snit på langs af brødet. Det gør at det hæver pænt og kontrolleret op i ovnen og ikke bare flækker sidelæns med masser af pac-man formede skiver til følge. Sæt brødet midt i ovnen og giv det 35 minutter. Når du tager det ud af ovnen skal det ud af formen med det samme og sættes til afkøling på en måde så bunden kan "ånde" - derfor risten på billedet herunder. Ellers vil der dannes kondens og du får en svampet bund i stedet for en sprød skorpe.
Kombinationen af tykmælk og havregryn gør at det holder sig frisk i flere dage og mætter bedre - godt til ungernes madpakker eller til eftermiddagssulten! Jeg bruger en blanding af 50% discount hvedemel og 50% durummel, men prøv dig frem - 20% majsmel giver en flot farve og ekstra sprød skorpe.