af librarian » 1. jul 2011, 10:25
Musikalsk og behagelig. God all rounder
Med HD650 og Isabellina HPA er der rigtig god synergi. HD650 bliver forstærket tilfredsstillende, og hovedtelefonens gode egenskaber fremhæves. Volumen står mellem kl. 11 og kl. 1 (en sjælden gang kommer den helt op på kl. 3). Lyden er hele vejen igennem super-musikalsk og behagelig. Faktisk en af de bedste allround kombinationer, jeg har hørt.
Mikrodetaljer som f.eks. knas i halsen i en sangers åndedræt, spyt i mundstykket på en træblæser eller småfejl i masteringen bliver ikke fremhævet. Men det er jo i mange tilfælde en fordel, når mikrodetaljer udelades. Spørgsmålet er bare om ”snittet” ligger det rigtige sted. Man vil gerne have en realistisk og nærværende en gengivelse af musikken samtidig med, at der ikke er forstyrrende elementer. Frem for alt skal det være en musikalsk oplevelse, og dét kan HD650 give. Et eksempel kunne være rocksteady indspilninger fra 1960’erne. De lyder som regel ikke godt på alt for detaljeret udstyr, det kan gøre lidt ondt, faktisk. HD650 gengiver sangene både nærværende og musikalsk, men uden at diskanten skærer i ørerne eller det hele lyder rodet og mærkeligt. HD650 formår at samle helheden i de mest mærkelige produktioner.
Personligt skal jeg ikke have et hovedtelefon setup, der er alt for detaljeret, da det meste af min musik er indspillet i en kvalitet, der gør at det i mange tilfælde ville lyde dårligere. Omvendt er der også visse indspilninger, hvor jeg ved, at det lyder flot med en lidt højere grad af eksponering af mikrodetaljer… I disse tilfælde er det ikke HD650, jeg skal række ud efter. Dens styrke ligger mere i evnen til at få musikken til at hænge godt sammen som en helhed. Uden dermed at sige, at lækkert producerede album lyder halvskidt på HD650 – det synes jeg absolut ikke, de gør! Jeg mener bare, at hvis man er på jagt efter de mindste detaljer, og man går meget op i det – så er HD650 nok ikke sagen uanset hvilken forstærker, der sættes bag den.
HD650 lyder meget forskelligt afhængig af kilde og forstærker. Isabellina HPA får HD650 til at hælde en anelse mod det lyse/neutrale, dog stadig med en meget blød og velkontrolleret mellemtone. Stereo perspektiv og instrument separation er meget flot. Soundstage er ikke kæmpestor. Der er god balance mellem frekvenserne (måske med en anelse mindre bas end jeg oplever i andre kombinationer). HD650 har generelt en meget roligt og ”laid-back” præsentation, og det oplever jeg, at Isabellinaen understøtter fint.
Konklusion: Isabellina HPA yder HD650 retfærdighed. Kombinationen er dejligt musikalsk og meget behagelig at lytte til. Det er et godt allround set up, som jeg helt sikkert kommer til at bruge meget. De andre kombinationer vil givet være bedre til visse ting, men ikke lige så gode til det hele. Hvis jeg skal fremhæve noget, som kombinationen spiller rigtig godt, så er det jazzindspilninger fra 1960’erne, f.eks. blue note, prestige.
Senest rettet af
librarian 7. jul 2011, 16:22, rettet i alt 2 gange.
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro