Jeg skyder stort set altid i M, fordi jeg er så træt af at lysmålingerne på alle kameraer, snydes så nemt.
- En hvid bluse/kjole med spotmĂĄling = undereksponeret, en sort bluse/kjole med spot = overeksponeret
- Mørk baggrund med evaluerende = for lyse hudtoner, lys baggrund med evaluerende = for mørke hudtoner
- centervægtet generelt; pretty random...
- fuldmanuel (m) med erfaring: Altid korrekt indenfor +/- 1/3 EV step fejlmargin (for mit vedkommende ihvertfald, og jeg er ikke unik pĂĄ dette omrĂĄde)
Derudover nyder jeg godt af at køre FTM (full-time manual) AF på autofokus, således at jeg kan override/korrigere når objektivet spasser ud (især teleobjektiver).
Burning777>
En integreret løsning er jo som det er - jeg vil anbefale et kamera med god sensor og et godt objektiv (siger vel lidt sig selv, ligesom du til en der søger et integreret anlæg vil anbefale et anlæg med god DAC og god kvalitets forstærkerenhed). Her synes jeg ikke Panasonic længere er med på noderne - og jeg har selv haft Panasonic (en gammel LUMIX DMC-FZ3) for længe siden.
Nu om dage ville jeg for integrerede løsninger med fastmonteret objektiv, kigge i 4.000-5.000 kroners klassen - der er mange gode bud, men spørgsmålet er hvor småt og portabelt det skal være. Snakker vi bukselomme, jakkelomme eller pistoltaske-størrelse? Og hvilke brændvidder har du brug for?
Højeste kvalitet i et "kompakt" kamera lige nu, fås hos Leica og Sony. Leica giver vel sig selv - men ikke ret mange kender Sony RX1, der har fullframe (35mm) sensor og et Zeiss 35 f/2 objektiv:
http://www.dpreview.com/products/sony/c ... ony_dscrx1Der er et ekstremt uversatilt kamera, men dét det gør, gør det ekstremt godt. Samme sensor som A99, men anderledes hus og et ekstremt godt objektiv. Bemærk at Zeiss Vario-Sonnar er BETYDELIGT bedre end det Vario-Tessar lort som eks. visse tidligere Sony kompaktkameraer var født med (tessar er latin for 4, og i Zeiss-analogi betyder det bare et objektiv sammensat af 4 elementer... lidt ligesom THX-certifikatet heller ikke siger en dyt om lydkvalitet når vi snakker forstærkere/receivere, men kun noget om hvor stor en effekt udstyret kan spille ved, uagtet signal-støj forvrængning og balancering).
Et nok noget mere realistisk bud, er Canon G-serien. Den kan ligge i jakkelommen, og kvaliteten er henad Olympus/Panasonic dSLR (fordi de er fourthirds), omend den pga. mindre sensor stadigvæk ikke kan nå helt derhen.