Mac som kilde



Re: Mac som kilde

Indlægaf Anda » 24. feb 2013, 18:32

Jeg har ikke specielt meget forstand på resampling, men SoX har den fordel at være open source og tilgængelig på alle gængse operativsystemer. Der findes plugins til Foobar og SoX findes som separat applikation til Linux (jeg må lige undersøge om det kan integreres i MPD). Som jeg har forstået det er Izotope derimod begrænset til at følge med bestemte applikationer (eksempelvis Audirvana). Dette øger chancerne for at SoX når bredere ud og derfor får mere feedback. Om dette er nok til at SoX skulle være bedre, tvivler jeg dog lidt på.

For at en SRC kan levere højere sample rate end kilden, må der foregå en form for 'gætteri'. Jeg vil tro at forskellige algoritmer for conversion, kan give de lydforskelle du skriver om, men det er udelukkende ud fra teori. Jeg har flere gange set software SRC omtalt som bedre hardware, så det kan være at algoritmerne er mere avancerede end man lige tror. Jeg ved desværre ikke nok om det til at give klare svar, men nu har du da vækket interessen :geek:
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Mac som kilde

Indlægaf Mataugust » 24. feb 2013, 18:41

Jeg bruger SoX med foobar, upsampler til 24/192 inden jeg sender det ud til Dacmagic, og det giver mere ro på lydent, især mp3 og standard flac. Det kan også forbedre de indspilninger, der er ramt af en overdreven kompression ved cd udgivelsen.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Mac som kilde

Indlægaf Anda » 24. feb 2013, 22:13

Mataugust skrev:Jeg bruger SoX med foobar

Kan du se nogen steder, hvilken kommando foobar sender til SoX? Sidder lige og leger med SoX, men kan ikke finde ud af at sætte det op :|
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Mac som kilde

Indlægaf kvik » 24. feb 2013, 22:54

Mere interessant læsestof.. Gode spørgsmål til folkene bag Amarra, Audirvana, BitPerfect, Decibel, JPlay, JRiver, PureMusic og HQ Player:

Media Player Q&A: 10 Questions for 8 Companies
1. What are the main reasons people should consider replacing or augmenting iTunes?
2. What are the most important features of your product that directly affect sound quality, and can you talk about why they offer an improvement?
3. Are there any features in your product that you feel are underutilized, under appreciated, or just plain misunderstood?
4. What makes one media player sound different from another?
5. Is there a DAC connectivity method (asynchronous USB, Toslink, Coax...) that you feel offers superior performance or that makes your product development job more or less difficult?
6. Is it more beneficial to handle upsampling in a media player or in a DAC?
7. Are there any special considerations people with large music libraries need to address?
8. Can different versions of the same OS sound different and if so why?
9. Can you share some basic set up tips for getting better sound from computer playback?
10. We're seeing support for native DSD and sample rates up to 384kHz. What else do you see on our playback horizon?
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Mac som kilde

Indlægaf Mataugust » 25. feb 2013, 00:04

Anda skrev:Kan du se nogen steder, hvilken kommando foobar sender til SoX? Sidder lige og leger med SoX, men kan ikke finde ud af at sætte det op :|


Ikke andet end at lægge dll filen i component mappen og så lave opsætningen med dsp manager.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Mac som kilde

Indlægaf Anda » 25. feb 2013, 00:17

Rettelse: Prøver at sætte SoX op i MusicPlayerDaemon i Linux, men er i tvivl om hvilke kommandoer der skal bruges. Fik selv lige tjekket Foobar2000+SoX omkring omsætning (virtuel maskine uden lyd) og der kunne jeg desværre ikke finde noget hjælp. Må finpudse mine Google-skills.
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Mac som kilde

Indlægaf DavidB » 6. mar 2013, 23:16

Mmm... Har fået gang iTunes og bitperfect igen. Men bitperfect vinduet fortæller at den spiller 24/44.1 men det er kun 16/44.1 da det er cd rip og iTunes fortæller det er 16/44.1.
Samtidig virker volumenontrollen (f11/f12) ikke ikke hele tiden , men der skal justeres inde i bitperfect vinduet. Mens at den andre gange virker fint.
Jeg skal også lukke bitperfect ned og starte igen hver gang jeg skifter dac. Det skulle jeg heller ikke før. Billede

Bitperfect virker lidt ustabil lige nu. Alt virkede sĂĄ fint inden min computer blev reinstalleret.

Edit: har fundet ud af, at det er kun nĂĄr jeg bruger dragonfly'en at den viser 24/44.1 mens nĂĄr jeg bruger aune x1 viser den det rigtige 16/44.1



From Phone using Tapatalk
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: Mac som kilde

Indlægaf kvik » 6. mar 2013, 23:33

Op- eller nedgraderet OSX (fx Lion til Mountain Lion eller omvendt)? Opdateret til ny(ere) iTunes? Andre ændringer ifm nyinstallation? Ændringer i BitPerfect indstillinger?
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Mac som kilde

Indlægaf Ole » 7. mar 2013, 03:41

Jeg ved ikke om det er derfor, men hvis du går ind i prefs og holder cursoren over indstillingen for max bit depth ser det ud fra hjælpeteksten ud til at det indikerer max bit rate som den direkte modtagende enhed understøtter.
Ole

Brugeravatar
 
Indlæg: 479
Tilmeldt: 6. feb 2012, 19:50
Geografisk sted: Kolding

Re: Mac som kilde

Indlægaf kvik » 11. mar 2013, 19:37

David, har det løst sig selv, eller har du stadig problemerne?
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Mac som kilde

Indlægaf DavidB » 11. mar 2013, 21:39

Det har været ragnarrock her i de lille familie de seneste dage. Har ikke haft mulighed for at høre musik (andet end fra iphone liggende i sengen inden øjene lukkes). Så jeg har ikke rigtig fået set på det siden i onsdags. Men det det endte med der var at det kun var når jeg brugte dragonfly ikke når det var direkte fra mac eller gennem aune x1.
HĂĄber der snart kommer en stille stund hvor jeg kan fĂĄ leget lidt med musik og udstyr igen.
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: Mac som kilde

Indlægaf DavidB » 16. mar 2013, 15:05

DavidB skrev:Mmm... Har fået gang iTunes og bitperfect igen. Men bitperfect vinduet fortæller at den spiller 24/44.1 men det er kun 16/44.1 da det er cd rip og iTunes fortæller det er 16/44.1.
Samtidig virker volumenontrollen (f11/f12) ikke ikke hele tiden , men der skal justeres inde i bitperfect vinduet. Mens at den andre gange virker fint.
Jeg skal også lukke bitperfect ned og starte igen hver gang jeg skifter dac. Det skulle jeg heller ikke før. Billede

Bitperfect virker lidt ustabil lige nu. Alt virkede sĂĄ fint inden min computer blev reinstalleret.

Edit: har fundet ud af, at det er kun nĂĄr jeg bruger dragonfly'en at den viser 24/44.1 mens nĂĄr jeg bruger aune x1 viser den det rigtige 16/44.1


Har nu haft lidt tid til at se på det og jeg har ikke fået løst problemet. Det er stadig som beskrevet. Når jeg bruger dragonfly sammen med bitPerfect og afspiller 16/44 filer så viser bitPerfect at der afspilles 24/44. Dragonflyen lyser dog den farve som den skal grøn når der afspilles 16/44. Når jeg så sætter en 24/44 fil til at spille viser BitPerfect stadig 24/44 som den jo også skal og dragonfly skifter farve til lilla, som den skal. Når jeg bruger en anden dac/amp, i dette tilfælde Aune x1, kan BitPerfect godt finde ud af at se, at det er en 16/44 fil der bliver afspillet. Jeg har prøvet at lege lidt med indstillingerne i BitPerfect, men intet har ændret noget. F.eks. har jeg prøvet at sætte "max sample rate" til 44.1 i stedet for "maximum supported" og "Max bit Depth" til 16 i stedet for "maximum".
Jeg ved ikke om BitPerfect prøver at upsample (hvis det hedder det) til 24/44.1 når jeg spiller 16/44.1. Jeg har prøvet at afspille med og uden Bitperfect med dragonfly og synes jeg kan høre forskel med bedre lyd uden BitPerfect. Men om det bare er min tvivl for om bitperfect gør det forkert, der spiller igennem ved jeg ikke. Men usikkerheden er irriterende.
Problemet er opstået efter jeg fik reinstalleret min mac - det virkede uden problemer inden. Det er dog samme OS (lion) men jeg tror dog der er kommet en nyere version af itunes på. Indstillinger har jeg ikke rørt ved før jeg prøvede ovennævnte.
Det må jo være noget med dragonfly og bitperfect's måde at tale sammen da det fungere fint med Anune x1.
Tror jeg skriver til BitPerfect og hører om de har oplevet dette før.
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: Mac som kilde

Indlægaf DavidB » 16. mar 2013, 15:39

Har nu fundet ud af at når jeg går ind i Indtil "Lyd og MEDI" så kan jeg ved Aune jeg vælge mellem 16 og 24 bit i scrool down menuen, mens jeg ved dragonfly ikke kan vælge. Der er den default på 24 bit uden mulighed for at vælge. Mon ikke det betyder at computeren lige nu opfatter det som om at dragonfly kun kan afspille 24 bit og det er det den fortæller BitPerfect. Hvad det har af betydning aner jeg ikke.
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: Mac som kilde

Indlægaf kvik » 16. mar 2013, 17:21

Beklager, David, jeg kan ikke hjælpe. Hvis eneste ændring ift tidligere er ny iTunes version, så er den vel hovedmistænkt?
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Mac som kilde

Indlægaf DavidB » 16. mar 2013, 21:56

Helt ok Ketil - du har hjulpet rigtig meget. Jeg ved ikke rigtigt om det er iTunes der er synderen. Det at Dragonfly ikke står til at kunne ændres mht. bit i "lyd og MEDI" betyder vel at computeren opfatter Dragonflyen som en der kun kan 24 bit. Dette er også sådan når Itunes er lukket.
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: Mac som kilde

Indlægaf Anda » 16. mar 2013, 23:18

Sådan helt teoretisk, så kan der vel ikke være tale om bitperfect, når der skrues ned digitalt på computeren? Jeg tænker lidt om de 8 bit bliver lagt på som padding, så der er luft til at justere volumen.
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Mac som kilde

Indlægaf Ole » 16. mar 2013, 23:37

Det med at den skifter til at vise 16bit ved Aunen tror jeg ikke ikke har noget med, at gøre den her tilpasser hvad den afspiller, men vil tro at Aunen ikke understøtter højere end 16bit via usb - dvs. problemet er på sin vis stadig det samme.
Ole

Brugeravatar
 
Indlæg: 479
Tilmeldt: 6. feb 2012, 19:50
Geografisk sted: Kolding

Re: Mac som kilde

Indlægaf Kena » 26. apr 2013, 18:12

Audirvana bliver nok lagt ned i kurven når prøveperioden udløber. Jeg har ellers været tilfreds med Bitperfect, men det kan ikke håndtere en musikserver. Kan godt lide at Audirvana spiller perfekt sammen med iTunes samtidig med at der er en diskret lille player.
AudioQuest NightOwl Carbon & PowerBeats Pro & Chord Mojo
Kena

Brugeravatar
 
Indlæg: 665
Tilmeldt: 6. dec 2011, 16:33
Geografisk sted: Amager

Re: Mac som kilde

Indlægaf kvik » 28. apr 2013, 00:33

Hvilke indstillinger bruger du i Audirvana? Har købt licensen, men bruger stadig mest BitPerfect, fordi jeg synes Audirvana lyder lidt for pænt i mit setup. Har 'pillet' lidt ved indstillingerne, uden den store succes. Hvordan ser din kæde ud, som i din signatur?
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Mac som kilde

Indlægaf Kena » 28. apr 2013, 23:06

Ketil B skrev:Hvilke indstillinger bruger du i Audirvana? Har købt licensen, men bruger stadig mest BitPerfect, fordi jeg synes Audirvana lyder lidt for pænt i mit setup. Har 'pillet' lidt ved indstillingerne, uden den store succes. Hvordan ser din kæde ud, som i din signatur?

Foreløbigt har jeg ikke pillet så meget ved standardindstillingerne, udover at slå SysOptimizer til, så flere processer ikke kører i baggrunden når man hører musik.

Jeg har lagt al min musik på en iTunes server i min Synology DS212. Det meste af musikken er ALAC filer. Jeg betjener iTunes fra min iMac og Audio-GD NFB10.32 er koblet på via USB. Denon AH-D7000 kører balanceret.

Som sagt var jeg ikke utilfreds med Bitperfect, men det fungerede ikke efter at musikken var lagt på en server. Måske prøver jeg at sammenligne dem på et tidspunkt ved at placere nogle musikfiler på computeren.
AudioQuest NightOwl Carbon & PowerBeats Pro & Chord Mojo
Kena

Brugeravatar
 
Indlæg: 665
Tilmeldt: 6. dec 2011, 16:33
Geografisk sted: Amager

ForegåendeNæste

Tilbage til Computerlyd og software til det.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster