Shimano Stradic:
Stradic har været har været næsten topmodellen i fiskehjul i mange år, altså for dem der ikke vil kyle 3-6 kilo efter et fiskehjul, men gerne ofre en anstændig sum pæng på noget der bare virker og virker i manne år fremover, jeg har selv haft et Stradichjul, men synes gearingen var uegnet til min person, jeg er mest til langsomme hjul som passer bedre til mit fiskeri og temperament, når det så er sagt er det stadig et lækkert fiskehjul...
Nu har Shimano så lavet en stang til Stradic-serien som gjorde mig ret nysgerrig, alene det at den er HVID adskiller den fra langt størstedelen af fiskegrej som af en eller anden grund skal være traditionelt og konservativt i farverne..
Så skete der jo det dejlige at min 10 fods stang knækkede for en månedstid siden og jeg fik en undskyldning for at købe nyt, jeg fandt den til cirka ½pris, dog er prisen før og efter jo ikke noget der rent faktisk eksistere, men det ser jo godt ud med 800 fiktive kroner i rabat..
Den ankom i går og den passer perfekt til mig, jeg har sjældent oplevet at finde en fiskestang med lige præcis den aktion der passer mig, jeg vil gerne have topaktion, altså at det er den øverste ½ del der flekser, det skyldes nok mest min alder, da det var den type aktion størsteparten af stænger havde da jeg var ung, de fleste stænger i dag har fuldaktion og jeg bryder mig ikke om det, jeg kaster meget længere med topaktion, føler også jeg har mere kontakt med fisken og agnen med en relativ stiv kæp (og jeg mener fiskestangen).
Fiskestangen er smuk hvid, med silkeglans, gode øjer (som dog er lidt små) hjulholder af den type der går fra toppen så slipper man for at holde i gevindet til holderen, hvilket slet ikke er så dårligt..
Den blev så testet ved vores sudersø i går aftes, 6 styk kom der i land og det var en sand fornøjelse at fighte fiskene med den nye stang, den har rigeligt mere styrke og kontrol til de godt kæmpende fisk og samtidig let nok til at smide vores meget lette rig ud ligeså, jeg spår mange gode timer i fremtiden med min nye fiskestang..
Som konklusion kan jeg kun bukke mig i støvet, det er måske ikke den perfekte stang, men for mit fiskeri er den meget tæt på at være optimal, den eneste hage jeg ser ved den er de lidt små øjer og jeg er ikke en gang sikker på at det har nogen som helst negativ effekt på noget som helst...
Jeg glæder mig til at fange nogle havørreder med den i ferien..