Lystfisker-fi



Re: Lystfisker-fi

Indlægaf telum » 13. maj 2013, 08:52

Hvordan hiver man ørreder op fra Put-and-take søer? rulle4

de 1-2 gange om året jeg kommer ud bruger jeg halvdelen af tiden med en prop og power-bait og den anden halvdel med spinner, men det er utroligt sjældent jeg kommer hjem med noget musik10
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Lystfisker-fi

Indlægaf Claus-DK » 13. maj 2013, 10:09

Jeg bruger Bombardaflåd, cirka 20-30 gram.
Det trækkes på hovedlinen, efter flåddet binder jeg en svirvel fast og i den anden ende af den binder jeg så lang et stykke line som stangen kan håndtere, cirka samme længde som stangen, i enden af den en enkelt krog og på den krog sætter jeg et hvidt gummidyr..
Sådan en fætter her i 2 tommer https://www.berkley-fishing.com/products/soft-bait/powerbait/power-grub

På tysk hedder det "slæbefiskeri" jeg kender ikke det danske ord for det..

Jeg er gået i gang med at undersøge "tremarella" der er lidt youtube videoer om den måde at fiske på, men det kræver meget lange stænger som samtidigt er meget bløde og der er ingen af mine stænger der har den karakter, men det ser meget effektivt ud..


Desværre er der efter finanskrisen sket det at fisk er blevet dyrere, men fiskeprisen er den samme, hvilket giver færre fisk i de danske PogT søer, så det er de sidste år blevet sværere at fange put and take ørreder..

Jeg ville hellere end gerne betale lidt ekstra og så have større succes rate, men det fatter de forskellige ejere af søerne ikke...
Tjek søerne på nettet og tag ud de dage hvor der bliver sat fisk ud, er også et fint tip..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Lystfisker-fi

Indlægaf telum » 13. maj 2013, 12:57

Claus-DK skrev:Jeg bruger Bombardaflåd, cirka 20-30 gram.
Det trækkes på hovedlinen, efter flåddet binder jeg en svirvel fast og i den anden ende af den binder jeg så lang et stykke line som stangen kan håndtere, cirka samme længde som stangen, i enden af den en enkelt krog og på den krog sætter jeg et hvidt gummidyr..
Sådan en fætter her i 2 tommer http://www.berkley-fishing.com/products/soft-bait/powerbait/power-grub


bliver "gummidyret" så ikke bare trukket henover overfladen? Skal der ikke et split-hagl på så det kommer under vandet?
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Lystfisker-fi

Indlægaf Claus-DK » 14. maj 2013, 00:24

Det afhænger lidt af hvor hurtigt du trækker den hjem, det skal gøres langsomt og gerne med stop hvor den får lov at synke, jeg plejer at lade den ligge i en 10 sekunders tid inde jeg begynder at trække den hjem..
Ørreder tager jo en stor del af deres føde i de øverste vandlag, så det er ingen skade til at fiske højt, fisken vil også kunne se konturen hvis den opholder sig længere nede, den ikke vil kunne se maddingen hvis den er under fisken..

Splithagl har jeg fusket lidt med, men de forårsager mere bøvl end fisk, husk at bremse kastet ganske let med en finger så gummidyret lander længere ude end flådet, så får man meget mindre kludder med linen,du skal ikke stoppe det med et sæt mere sænke farten..

Man kan variere dybden med forskellige flåd, der findes nogle der synker hurtigt og nogle der flyder og mere eller mindre alt derimellem..

Jo længere line du har mellem flåd og krog des bedre er min erfaring, men en 7 fods stang og et 3,5 meter line kan være lidt besværligt at arbejde med, det kan lade sig gøre, men det er meget nemmere med en dejlig lang stang..

Jeg har også bundet en flue inspireret af de hvide gummidyr, den er rigtig fin, men er lidt tung at kaste med..den er af hjortehår og synker meget langsomt, samtidigt giver den et stort plask som imiterer et eller andet insekt der styrter i vandet..Det er noget der kan få fiskene til at reagerer i sommervarmen, hvor de ikke rigtigt gider bide..
Man kan også kaste gummidyret med krog alene med ultralight grej, det er også effektivt, men kræver meget let grej da den ikke vejer alverden og fylder godt..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Lystfisker-fi

Indlægaf Claus-DK » 16. maj 2013, 13:01

I dag skal jeg på karpejagt, jeg vil fiske i overfladen med det mest simple setup, en stang, hjul, line, krog og et stykke brød...
Så sidder man og fodre fisk med små stykker toastbrød rundt om den stump brød der er en krog i, det lyder lidt plat men det er en utrolig spændende måde at fiske på og uendeligt frustrerende når de dåmme fisk tager det stykke brød der ligger lige ved siden af det "rigtige"...

Karpefiskeri er ofte med kæmpe setup og grej fo en mindre formue, bidmeldere, Boilies, forfodring flere dage i forvejen, overnatning ved søen osv osv, karpefiskere er bindegale, jeg er selv en, men af og til er "back to basic" en fornøjelse..

Jeg skal nok tage mit kamera med og tage lidt fotos, hvis jeg husker det, kameraet er jo altid med, men jeg glemmer sq altid at trykke på udløseren...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Lystfisker-fi

Indlægaf Claus-DK » 16. maj 2013, 19:35

De var for små til brød i overfladen, meeeen se lige hvad jeg har fanget i dag.. rulle2 rulle2

Billede
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Lystfisker-fi

Indlægaf toppe » 17. maj 2013, 00:02

Claus-DK skrev:De var for små til brød i overfladen, meeeen se lige hvad jeg har fanget i dag.. rulle2 rulle2

Billede


Fedt, en guldfisk!
Hvad er det for en stang på fotoet? Er det læder-håndtag? Nu kan man jo ikke se så meget, men den ser lækker ud :-)

Edit: Tillykke med fangsten ruller1
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Lystfisker-fi

Indlægaf Claus-DK » 17. maj 2013, 01:19

Det er en retro et eller andet, et mærke fra Tyskland, det er en lidt gammeldags type med glasfiber som gør den både stiv og meget stærk i forhold til den Cormorrran der ligger ovenpå, det er en 55€ stang og det er knægtens og det er ikke læder nok nærmere noget lakeret kork, så det er en lidt robust og ikke nær så lækker som den ovenpå som er med den nyeste Kulstofsklinge og kaster som en kanon, men som lærlingestang til en 6 årig er den lige kosbar nok..

Det er også bedst at lære at kaste med noget der er lidt stift, så lærer man hurtigere at styre sine kast tror jeg i det mindste..
den kan købes her http://www.fishermans-partner-shop.de/artikel_Ruten__Rollen-SteckSpinnruten-Forever_Retro_Classic_210_m__40_g-144761.html

Min er den her
http://www.daiwa-cormoran.info/co/en/products/fishing_rods/ulx_ultra_light_spin_1/5,1,62,63,1,5__products-model.htm?ovs_prdrows2=10
slet ikke egnet til den type fiskeri, men den er så dejlig..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Lystfisker-fi

Indlægaf Claus-DK » 17. maj 2013, 20:17

I dag var vi igen ved den nye karpesø og lige pludselig kom knægten løbende med sådan en fyr i hånden
Billede

Det blev også til en million haletudser en stor flot guldsmedelarve, vi fangede også nogle karper.. ruller1
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Lystfisker-fi

Indlægaf Claus-DK » 18. maj 2013, 20:43

I dag blev det til 9 Sudere over 2 kilo og en gedde på 87 CM !!
Endnu en god dag ved den lokale sø..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Lystfisker-fi

Indlægaf DavidB » 19. maj 2013, 09:20

Mit lille Crew på i alt fem personer hev i alt 98 hornfisk i land på små to timer her fredag aften - lige for foden af Kronborg.
Billede


From Phone using Tapatalk
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: Lystfisker-fi

Indlægaf Claus-DK » 19. maj 2013, 10:04

Sejt
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Lystfisker-fi

Indlægaf Claus-DK » 19. maj 2013, 22:30

Billede

Billede

Billede

NUFF SAID
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Lystfisker-fi

Indlægaf Claus-DK » 20. maj 2013, 21:58

Jeg har siddet og regnet lidt, tangen er 16,5 cm og der skal cirka 5,5 tænger, så min minikrokodille var på cirka 92 cm !!
Hele aftenen fik jeg Ni Sudere, som det kan ses på billedet er i overordentlig foderstand..
Her er lige et billede af hvordan suderne så ud for 3 år siden, inden jeg begyndte at fiske og forfodre..

Billede

Det er næsten ligesom et akvarie hvor man ser sine fisk vokse og fodrer dem, bare rolig de får en sund god og varieret kost bestående af proteinboller, brød, majs, regnorm, tigerorm, røde myggelarver, maddiker, melorm, bilarver mm.

thumbs
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Lystfisker-fi

Indlægaf Claus-DK » 24. maj 2013, 19:50

En stolt dreng ??

Billede

Det tror jeg på..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Lystfisker-fi

Indlægaf Claus-DK » 30. maj 2013, 01:34

Denne weekend bliver noget ganske særligt..

Mig og drengen skal fiske i "Dronningen´s sø", det er da noget..
Dronningens sø er i øvrigt Gråsten slotssø, altså jeg skal ud og fiske i majestæten´s baghave..
Sidste år blev der fanget karper på 14,5 kilo
Billede

og nogle kæmpegedder.

Billede

der bliver kun fisket en weekend om året.

Både knægten og jeg glæder os..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Lystfisker-fi

Indlægaf Claus-DK » 7. jul 2013, 10:19

SÃ¥ fik vi en underlig fisk igen..
Jeg tror det er en krydsning mellem en vildkarpe og en guldfisk, den var meget meget smuk..
Billede
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Lystfisker-fi

Indlægaf Claus-DK » 20. jul 2013, 12:01

Shimano Stradic:
Stradic har været har været næsten topmodellen i fiskehjul i mange år, altså for dem der ikke vil kyle 3-6 kilo efter et fiskehjul, men gerne ofre en anstændig sum pæng på noget der bare virker og virker i manne år fremover, jeg har selv haft et Stradichjul, men synes gearingen var uegnet til min person, jeg er mest til langsomme hjul som passer bedre til mit fiskeri og temperament, når det så er sagt er det stadig et lækkert fiskehjul...

Nu har Shimano så lavet en stang til Stradic-serien som gjorde mig ret nysgerrig, alene det at den er HVID adskiller den fra langt størstedelen af fiskegrej som af en eller anden grund skal være traditionelt og konservativt i farverne..

Så skete der jo det dejlige at min 10 fods stang knækkede for en månedstid siden og jeg fik en undskyldning for at købe nyt, jeg fandt den til cirka ½pris, dog er prisen før og efter jo ikke noget der rent faktisk eksistere, men det ser jo godt ud med 800 fiktive kroner i rabat..

Den ankom i går og den passer perfekt til mig, jeg har sjældent oplevet at finde en fiskestang med lige præcis den aktion der passer mig, jeg vil gerne have topaktion, altså at det er den øverste ½ del der flekser, det skyldes nok mest min alder, da det var den type aktion størsteparten af stænger havde da jeg var ung, de fleste stænger i dag har fuldaktion og jeg bryder mig ikke om det, jeg kaster meget længere med topaktion, føler også jeg har mere kontakt med fisken og agnen med en relativ stiv kæp (og jeg mener fiskestangen).

Fiskestangen er smuk hvid, med silkeglans, gode øjer (som dog er lidt små) hjulholder af den type der går fra toppen så slipper man for at holde i gevindet til holderen, hvilket slet ikke er så dårligt..

Den blev så testet ved vores sudersø i går aftes, 6 styk kom der i land og det var en sand fornøjelse at fighte fiskene med den nye stang, den har rigeligt mere styrke og kontrol til de godt kæmpende fisk og samtidig let nok til at smide vores meget lette rig ud ligeså, jeg spår mange gode timer i fremtiden med min nye fiskestang..

Som konklusion kan jeg kun bukke mig i støvet, det er måske ikke den perfekte stang, men for mit fiskeri er den meget tæt på at være optimal, den eneste hage jeg ser ved den er de lidt små øjer og jeg er ikke en gang sikker på at det har nogen som helst negativ effekt på noget som helst...

Jeg glæder mig til at fange nogle havørreder med den i ferien.. thumbs
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Indlægaf Thomas WM » 2. aug 2013, 09:38

Hvad er det her for en fisk?
Billede
Hornfiskeyngel?
Thomas WM

 

Re:

Indlægaf Rappo » 2. aug 2013, 09:57

Thomas WM skrev:Hvad er det her for en fisk?
Billede
Hornfiskeyngel?
100% nogen der har rettet en søhest ud! :lol:
Mit grej <--
I need my 1987 DG-20 Casio electric guitar, set to mandolin, yeah. Drop the drums!
Rappo

Brugeravatar
 
Indlæg: 1980
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:37
Geografisk sted: Odense

ForegåendeNæste

Tilbage til Andet-fi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster