Brætspil-fi

Brætspil-fi

Indlægaf M1980 » 17. maj 2013, 10:03

Så tillader jeg mig også lige at dele en anden niche-hobby herinde; brætspil-fi (jeg har vist aldrig set det omtalt sådan før, men det skal jo ligesom passe med sprogbrugen herinde).

Hvad er jeres foretrukne brætspil?

Her er nogle af mine favoritter (i sådan nogenlunde prioriteret rækkefølge, selvom jeg ikke kan udvælge en favorit mellem M44 og A&A):

Memoir 44 (især breakthrough og overlord)

Axis & Allies (især det originale "world" fra 80'erne, men jeg er meget opsat på engang at få købt den nyeste version af både Europe og Pacific 1942 2nd edition, der kan sættes sammen til en enorm spilleoverflade, selvom det skræmmer mig lidt at have læst at man kan spille løs i over 15 timer uden at være nået så langt i spillet at man kan udpege en vinder)

Pandemic (fantastisk samarbejdsspil for både familie og venner, også for børn, hvor man spiller sammen mod spillet for at udvikle vacciner mod epidemiske sygdomme og redde verden)

Carcassonne (enkelt og smukt, for familie sĂĄvel som venner - ingen krig men dog kamp om marker, veje og byer)

Skak (behøver vist ingen introduktion)

Forholdsvis nye spil jeg har liggende og glæder mig til at spille, men stadig ikke har fået prøvet:

Hellenes (den peloponnesiske krig; Athen mod Sparta)

Pax Baltica (her er muligheden endelig for at slĂĄ Sverige eftertrykkeligt!)

Wilderness War (englændere mod franskmænd, tilsat indianere til begge sider)

Mon der er nogen her, der har erfaringer med nogle af disse spil, og eventuelt har lyst til at dele ud af deres oplevelser og/eller gode rĂĄd?

Der findes selvfølgelig også http://www.boardgamegeek.com som jeg også godt kan lide at følge lidt med på fra tid til anden, men det er jo hyggeligere med et dansk forum - og jo flere fælles interesser jo bedre, naturligvis.

Hvad er i øvrigt bedre end at sætte noget godt og passende musik på anlægget, kolde øl på bordet og så samle nogle venner omkring et større militærstrategibrætspil a la ovennævntel? For mig er dette i hvert fald en af de hyggeligste måder at tilbringe nogle fritidstimer på.
M1980

Geografisk sted: Madrid, Spanien

Re: Brætspil-fi

Indlægaf Burgunder » 22. maj 2013, 08:28

Jeg spiller efterhĂĄnden kun skak, det er ligesom det eneste, jeg rigtigt gider, men hvis familien insisterer, sĂĄ kan jeg godt lokkes til en gang Carcasonne eller det originale Risk.
Burgunder

Indlægaf mikkelkhs » 22. maj 2013, 09:39

Jeg er helt vild med Ludo
/mikkelkhs - basshead extraordinaire

Current gear: FiiO E3+FiiO E5+Sony MDR-XB1000+Digizoid Z02+Superlux-681+US-780
Billede
http://db.tt/vsWhXmHL << dropbox, brug lige dette link - sĂĄ fĂĄr jeg 500mb mere plads ;)
mikkelkhs

Brugeravatar
Basshead extraordinaire

Geografisk sted: Your mom's place

Indlægaf Burgunder » 24. maj 2013, 09:18

mikkelkhs skrev:Jeg er helt vild med Ludo

GAAAb.
Burgunder

Sv: Brætspil-fi

Indlægaf odderen » 24. maj 2013, 09:31

Nej du. Kalaha is where it's at!

Sendt fra min Galaxy Note II med Tapatalk 2
7musik Autoriseret Odder 7musik
odderen

Brugeravatar

Geografisk sted: Helsinge

Brætspil-fi

Indlægaf Henrik_sdk » 24. maj 2013, 11:35

odderen skrev:

Nej du. Kalaha is where it's at!

Nej nej, Afrikas stjerne....
Henrik_sdk

Brugeravatar
Administrator

Geografisk sted: Ringsted

Indlægaf mikkelkhs » 24. maj 2013, 15:51

Burgunder skrev:Jeg spiller efterhĂĄnden kun skak, det er ligesom det eneste, jeg rigtigt gider, men hvis familien insisterer, sĂĄ kan jeg godt lokkes til en gang Carcasonne eller det originale Risk.

GAAAb.

Sendt fra min GT-I8150 med Tapatalk2
/mikkelkhs - basshead extraordinaire

Current gear: FiiO E3+FiiO E5+Sony MDR-XB1000+Digizoid Z02+Superlux-681+US-780
Billede
http://db.tt/vsWhXmHL << dropbox, brug lige dette link - sĂĄ fĂĄr jeg 500mb mere plads ;)
mikkelkhs

Brugeravatar
Basshead extraordinaire

Geografisk sted: Your mom's place

Indlægaf odderen » 24. maj 2013, 16:01

Nøj jeg savner at have nogen at spille skak med. Og det der internet skak er bare ikke det samme. Suk...

7musik Autoriseret Odder 7musik
odderen

Brugeravatar

Geografisk sted: Helsinge

Indlægaf M1980 » 24. maj 2013, 18:23

Er der ingen af jer, der har prøvet f.eks. Axis & Allies? I så fald er I altså virkelig gået glip af noget - foreløbig kender jeg kun til én som ikke blev vild med det efter at have prøvet. Memoir44 er nok mindre kendt, men her kender jeg til gengæld slet ikke til nogen som ikke har kunnet lide det efter at have prøvet. Jeg har efterhånden prøvet at spille begge spil med en hel del forskellige venner, men må dog være ærlig og tilstå at ingen af spillene egner sig særligt godt til kvinder, idet det jo er militærstrategispil - min kone gider i hvert fald ikke så meget som at kigge på sådanne spil. Til kønsblandede selskaber gør Carcassonne, Pandemic, Garibaldi, Agricola m.fl. sig langt bedre, og i hvert fald de her nævnte er da også rigtig gode og hyggelige spil.

Men ok, jeg fornemmer godt at der vist ikke er ret mange her på forum, der deler interessen for de lidt mere komplekse niche-prægede brætspil - det ville måske også være for meget forlangt, når man betænker at både hovedfi og brætspil nok må anses for værende nørde-nicher, hehe. Hvad det så gør sådan en som mig til med interesse for begge dele (foruden et par andre mindst lige så mærkelige ting!), er det nok bedst ikke at spekulere videre over. :ugeek:
M1980

Geografisk sted: Madrid, Spanien

Indlægaf Lanzky » 14. jun 2013, 14:24

Jeg har nørdet brætspil i en del år efterhånden. Mest på conner, men også når der en sjælden gang er nok i vennekredsen, der kan samme aften. Har flyttet for meget rundt den seneste håndfuld år, så det er ikke blevet til faste besøg i klubber, men jeg bliver ved med at love mig selv, at jeg snart melder mig ind i Consim, Avalon eller noget lignende.

Jeg har en stor - og i grunden uforklarlig - kærlighed til Ave Caesar, som ganske få deler med mig. Herudover er det særligt Diplomacy, Acquire og Das Motorsportspiel, jeg holder af, samt rappe kortspil som Bohnanza, Family Business, Spank the Monkey, Guillotine; disse kortspil er også langt nemmere at lokke familien med til end en omgang Advanced Civilization eller Here I Stand. Går heller ikke af vejen for et paratvidenspil, hvis lejligheden byder sig.
Lanzky

Brugeravatar

Geografisk sted: København

Indlægaf mcfrede » 24. jun 2013, 21:11

Hvis vi skal holde os til brætspil i klassisk forstand har jeg altid været rigtig glad for Settlers of Catan, men det kan se ud til at jeg måske skulle prøve Carcassonne...

Hvis vi udvider begrebet lidt har jeg i min ungdom brugt alt for mange penge pĂĄ Games Workshops figurkrigsspil. Jeg elsker det dystre univers og de mange figurer og fik spillet Space Marine, Warhammer 40K, Necromunda og Mordheim og startet pĂĄ Warhammer.

Jeg tror det hele startede med HeroQuest, Advanced HeroQuest, derfra gik det hurtigt.

Hvis man gerne vil i gang indenfor denne type spil tror jeg Necromunda eller Mordheim er et godt sted at starte, sĂĄ kan man lige fĂĄ en forsmag inden man gĂĄr ud og ruinerer sig selv pĂĄ spil som Warhammer og Warhammer 40K.
McFrede --> :cry: :lol: <-- Verden
mcfrede

Brugeravatar
DIY god

Geografisk sted: Vestsjælland, Danmark

Indlægaf Lanzky » 7. sep 2014, 11:46

Til alle jer brætspillere af forskellig slags vil jeg annoncere, at tilmeldingen til Viking-Con 33 er åben. 10.-12. oktober i Tårnby. Det bliver, som altid, storartet.
Lanzky

Brugeravatar

Geografisk sted: København

Tilbage til Andet-fi