Computer-fi



Computer-fi

Indlægaf Anda » 10. feb 2013, 15:46

Min aldrende Lenovo T61p som fungerer som stationær her i hytten er begyndt at blive forpustet, hvilket resulterer i konstant blæserstøj. Dette er en lidt dårlig kombination med en pivåben hovedtelefon som HE-500, så jeg leger med tanken om en blæserfri PC (allerhelst uden mekaniske dele overhovedet).

Mit umiddelbare bud er at købe en barebone Shuttle XS35v3, 4GB ram og smide en af mine 2,5" diske i til en start. Det der nager mig lidt er, at jeg på den måde får en relativt svag processor i form af en Atom D2700, som faktisk er et skridt ned af rangstigen ift. den jeg har siddende i min nuværende maskine.

Har I nogen forslag til, hvordan man kan bygge en støjsvag maskine, som er nogenlunde anstændig? Husk på at penge til dette projekt bliver taget fra mit hoved-fi budget, så det skal helst være i et overkommeligt prisleje. Fullsize tower med vandkøling osv. har derfor ikke den store interesse pt. :-)

På forhånd tak! musik14
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Computer-fi

Indlægaf Claus-DK » 10. feb 2013, 16:07

udvid budgettet og køb nogle lukkede bøffer, så simpelt er det rulle2 rulle2

Det er nok overflødigt at sige, men hvis man tager blæseren ud og gør den ren kan det hjælpe enormt på støjniveauet..
Vi bruger primært blærbare her i hytte og de larmer mindre end de store stationære skrumler vi have tidligere..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Computer-fi

Indlægaf Anda » 10. feb 2013, 18:33

HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Computer-fi

Indlægaf Alpha » 10. feb 2013, 19:33

Claus-DK skrev:Det er nok overflødigt at sige, men hvis man tager blæseren ud og gør den ren kan det hjælpe enormt på støjniveauet..

Ja, med årene kan de virkelig gro til i støv. Alternativt kan man bytte til større mere effektive/lydløse 80mm blæsere (eller 120mm). De kan også drives med 7-8V i stedet for 12V ( Resultat => meget stille PC). En blæser i bunden af kabinettet til indsugning af frisk luft, og en blæser i toppen til udsugning af varm luft gør også livet køligere for alle komponenterne.
Alpha

 
Indlæg: 541
Tilmeldt: 16. apr 2011, 13:50
Geografisk sted: midtjylland

Re: Computer-fi

Indlægaf Sorensiim » 10. feb 2013, 21:31

Alpha skrev:
Claus-DK skrev:Det er nok overflødigt at sige, men hvis man tager blæseren ud og gør den ren kan det hjælpe enormt på støjniveauet..

Ja, med årene kan de virkelig gro til i støv. Alternativt kan man bytte til større mere effektive/lydløse 80mm blæsere (eller 120mm). De kan også drives med 7-8V i stedet for 12V ( Resultat => meget stille PC). En blæser i bunden af kabinettet til indsugning af frisk luft, og en blæser i toppen til udsugning af varm luft gør også livet køligere for alle komponenterne.


Jeg har en stor satan af en stationær... Da den stod natten over og kørte fuld smadder på alle 6 kerner for at encode 6.000 flacfiler til 6.000 320kbps Mp3 filer opdagede fruen ikke at den var tændt. Den står 1½ meter fra sengen. Hvis man tænker sig lidt om når man bygger dem kan du let lave en luftkølet stationær der virkelig ikke siger meget.
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Computer-fi

Indlægaf Claus-DK » 10. feb 2013, 21:56

Den kunne vel ikke overdøve din snorken rulle2 rulle2 rulle2 rulle6 rulle6
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Computer-fi

Indlægaf Sorensiim » 10. feb 2013, 23:21

Claus-DK skrev:Den kunne vel ikke overdøve din snorken rulle2 rulle2 rulle2 rulle6 rulle6

Præcis! Når først hun har vænnet sig til lyden af en Scania-Vabis med overlæs, 3 dårlige tændrør og et tilstoppet luftfilter, så kan den smule pc ikke gøre megen forskel.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Computer-fi

Indlægaf Larry » 28. feb 2013, 11:33

Et alternativ kunne være at undersøge de nye mini pc´er fra Xi3, de kan ikke larme alverden.
piston_photos_0004.jpg
piston_photos_0004.jpg (190.92 KiB) Vist 13424 gange


Small size does not, however, mean you sacrifice performance. Xi3’s Z3RO Pro Computer is a solid-state powerhouse with no moving parts and provides a great computing experience. Powered by a dual-core, 64-bit x86-based processor running at 1.65GHz, Z3RO Pro Computer is supported by 4GB of DDR3 RAM, four eSATAp/USB 2.0 combo ports and 16GB—1TB of Flash-based SSD storage.
Xi3-Z3RO-Pro-Computer.jpg
Xi3-Z3RO-Pro-Computer.jpg (25.68 KiB) Vist 13424 gange
Harmony Design Ear 909 + Auralic Vega DAC + HiFiMan HE-500 XLR
Larry

Brugeravatar
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 20. jun 2011, 16:21
Geografisk sted: København N

Re: Computer-fi

Indlægaf Kaps » 10. jun 2013, 22:20

Jeg overvejer at købe mig et domæne så jeg kan få mig en fornuftig emailadresse, og kunne i den forbindelse godt tænke mig at lave en ftpserver (eller vil jeg? Jeg har ikke helt styr på termerne) altså en netværksharddisk som jeg kan tilgå alle steder med internet. Mit forbrug vil ikke være så stort, men jeg synes dog jeg har bøvlet lidt med at have min data "i skyen". Hvad skal jeg bruge i den forbindelse og hvad gør jeg i praksis? Jeg skulle gerne kunne tilgå den både fra Mac pc og gerne iOS devices. Det skal være billigt og jeg mener rigtig billigt (men selvfølgelig være brugbart) er der nogen der kan hjælpe en, i denne sammenhæng, computer analfabet. jeg har vel ikke brug for mere end 2terabyte
Ps jeg kan godt finde ud af at tilgå en FTP server generelt.
I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure you realize that what you heard is not what I meant.
Kaps

Brugeravatar
 
Indlæg: 1181
Tilmeldt: 14. okt 2011, 01:06
Geografisk sted: Herning

Re: Computer-fi

Indlægaf jacobask » 11. jun 2013, 07:22

Langt det nemmeste er at købe en lille NAS, men det er ikke sindssygt billigt... Jeg ville tage en lille Synology. Den er super nem at sætte op og det fungerer bare.

Skal det være super billigt, hvad så med en Raspberry pi og en ekstern disk til denne. Den skulle nok kunne sættes op som NAS, men det er ikke helt så nemt.

/ask
jacobask

Brugeravatar
 
Indlæg: 127
Tilmeldt: 28. jun 2012, 09:19
Geografisk sted: Langå

Re: Computer-fi

Indlægaf Rappo » 11. jun 2013, 07:44

jacobask skrev:Jeg ville tage en lille Synology. Den er super nem at sætte op og det fungerer bare.
Jeg kunne ikke være mere enig. :-)

Mvh en glad Synology DS207+ ejer
Mit grej <--
I need my 1987 DG-20 Casio electric guitar, set to mandolin, yeah. Drop the drums!
Rappo

Brugeravatar
 
Indlæg: 1980
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:37
Geografisk sted: Odense

Re: Computer-fi

Indlægaf Anda » 11. jun 2013, 08:31

Rappo skrev:Mvh en glad Synology DS207+ ejer

Hvilke diske kører du med og hvad du gør du mht. backup?
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Computer-fi

Indlægaf Rappo » 11. jun 2013, 09:00

Anda skrev:
Rappo skrev:Mvh en glad Synology DS207+ ejer

Hvilke diske kører du med og hvad du gør du mht. backup?
2x Samsung Spinpoint 500GB(HD501LJ) i RAID 0. Daglig backup af vigtige filer til Synology NAS på anden lokation, samt full backup til en 2TB WD Elements USB-harddisk.
Mit grej <--
I need my 1987 DG-20 Casio electric guitar, set to mandolin, yeah. Drop the drums!
Rappo

Brugeravatar
 
Indlæg: 1980
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:37
Geografisk sted: Odense

Re: Computer-fi

Indlægaf jacobask » 11. jun 2013, 11:26

Kører stort set samme løsning (bare DS712+ og 2x2TB diske i Raid 1) - det vigtigste (billeder/dokumenter) ligger på en USB disk også med regelmæssig backup, samt jeg har "byttet" 250GB med en kollega, så han har backup på min NAS, mens jeg har plads på hans. Det er faktisk rigeligt til backup - der vil være musik og andet der ikke ligger backup af, dem må jeg rippe igen i tilfælde af at begge diske står af samtidigt (hvis kun en står af kan Raid'et reder grundet Raid1)

/ask
jacobask

Brugeravatar
 
Indlæg: 127
Tilmeldt: 28. jun 2012, 09:19
Geografisk sted: Langå

Re: Computer-fi

Indlægaf mikkelkhs » 11. jun 2013, 23:20

Hvis du er super nærig så nap en brugt DS210J, de koster 4-500 på DBA - ikke noget ældre da firmwaren ikke opdateres.

Glem alt om Buffalo Gøgl og Linkhelvede fra Bilka, det er spild af penge og Darwin kommer og slår dig hvis du køber dem.

Synology hvis det skal være toppen af poppen, QNAP hvis du elsker 2.pladsen.

Rasberry med usb disk er at gøre det mere end besværligt for dig selv, hvis din ypperste IT præstation er at forbinde til en FTP server.


Mvh tossen der har mere end ét Syno kørende og som samtidig har rodet med alt det andet helvede og fundet det useless ;)
/mikkelkhs - basshead extraordinaire

Current gear: FiiO E3+FiiO E5+Sony MDR-XB1000+Digizoid Z02+Superlux-681+US-780
Billede
http://db.tt/vsWhXmHL << dropbox, brug lige dette link - så får jeg 500mb mere plads ;)
mikkelkhs

Brugeravatar
Basshead extraordinaire
 
Indlæg: 816
Tilmeldt: 11. aug 2011, 23:58
Geografisk sted: Your mom's place

Re: Computer-fi

Indlægaf jacobask » 12. jun 2013, 07:26

Ja, raspberry'en er kun hvis det skal være meget billigt og man selv har lyst til at rode.

Jeg er som allerede sagt fuldt med på Synology vognen, men der er faktisk sket rigtigt meget med QNAP med deres nye QTS4.0 system - det kører rigtigt godt og er blevet MEGET mere overskueligt og brugervenligt. Jeg mangler dog stadigt de mange gennemførte apps der også følger med en synology - her halter QNAP stadigt lidt.
Når det er sagt, så er de kommet op på det stadie Synology begyndte på for 2-3-4 år siden.... OK; lidt længere, men de er endnu ikke kommet forbi Synology.

/ask
jacobask

Brugeravatar
 
Indlæg: 127
Tilmeldt: 28. jun 2012, 09:19
Geografisk sted: Langå

Re: Computer-fi

Indlægaf Kaps » 23. jun 2013, 22:05

Hmm jeg har kigget lidt omkrig og jeg kan forstå at jeg jo nok skal have en synology, men jeg fatter ikke helt hvad de forskellige modeller består af, jeg har også kigget på dba, men jeg kan ikke gennemskue om det er forældet og om prisen er god. Er der en venlig sjæl der kan linke til et nyt eller brugt sæt til en fornuftig pris? Et lidt dumt tillægsspørgsmål, vil en synology kunne streame til mit tv via dnla?
I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure you realize that what you heard is not what I meant.
Kaps

Brugeravatar
 
Indlæg: 1181
Tilmeldt: 14. okt 2011, 01:06
Geografisk sted: Herning

Sv: Computer-fi

Indlægaf mikkelkhs » 24. jun 2013, 07:35

Kaps skrev:Hmm jeg har kigget lidt omkrig og jeg kan forstå at jeg jo nok skal have en synology, men jeg fatter ikke helt hvad de forskellige modeller består af, jeg har også kigget på dba, men jeg kan ikke gennemskue om det er forældet og om prisen er god. Er der en venlig sjæl der kan linke til et nyt eller brugt sæt til en fornuftig pris? Et lidt dumt tillægsspørgsmål, vil en synology kunne streame til mit tv via dnla?

Et eksempel; DS210J, den har plads til 2 diske, er fra 10 og ydelsen er en J

J er til menigmand, ingen endelse er for nørden og + er decideret overkill og spild af penge, specielt hvis man er nødsaget til at spørge om hjælp mht nas ;-)

Alt før 10, glem det, de er alle udgående modeller. Dvs DS209x er modellen du holder dig fra.

En DS210J må maks, uden diske, koste 400 kr.

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk2
/mikkelkhs - basshead extraordinaire

Current gear: FiiO E3+FiiO E5+Sony MDR-XB1000+Digizoid Z02+Superlux-681+US-780
Billede
http://db.tt/vsWhXmHL << dropbox, brug lige dette link - så får jeg 500mb mere plads ;)
mikkelkhs

Brugeravatar
Basshead extraordinaire
 
Indlæg: 816
Tilmeldt: 11. aug 2011, 23:58
Geografisk sted: Your mom's place

Sv: Computer-fi

Indlægaf mikkelkhs » 24. jun 2013, 07:38

Og ja, syno har mediaserver app ting til dlna, men dlna er noget lort og skal du absolut nøjes med andenrangs afspilning så vælg et syno der kan håndtere Servio appen der transcoder således at "alt" kan afspilles via det elendige dlna crap.

The way to fly er xbmc på dit mediacenter eller plex app på dit smarttv

Sendt fra min GT-I9300 med Tapatalk2
/mikkelkhs - basshead extraordinaire

Current gear: FiiO E3+FiiO E5+Sony MDR-XB1000+Digizoid Z02+Superlux-681+US-780
Billede
http://db.tt/vsWhXmHL << dropbox, brug lige dette link - så får jeg 500mb mere plads ;)
mikkelkhs

Brugeravatar
Basshead extraordinaire
 
Indlæg: 816
Tilmeldt: 11. aug 2011, 23:58
Geografisk sted: Your mom's place

Re: Computer-fi

Indlægaf Kaps » 24. jun 2013, 13:52

Årh så tror jeg at jeg fatter lidt mere, jeg kan se at priserne på dba virker en smule høje kontra nypris.
Valget må enten falde på en ny ds212j eller ds112j, hvis jeg kun øsnker en disk, er det så en god ide at købe en 112j? Der er trods alt en prisforskel, men jeg ønsker heller ikke at ærge mig over at have været for nærig.

http://www.edbpriser.dk/nas-server/syno ... 85688.aspx
http://www.edbpriser.dk/nas-server/syno ... 92492.aspx

Vil en disk som denne være velegnet?
http://www.edbpriser.dk/harddisk/seagat ... 16168.aspx
I know that you believe you understand what you think I said, but I'm not sure you realize that what you heard is not what I meant.
Kaps

Brugeravatar
 
Indlæg: 1181
Tilmeldt: 14. okt 2011, 01:06
Geografisk sted: Herning

Næste

Tilbage til Andet-fi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster

cron