Eksternt CD-drev



Eksternt CD-drev

Indlægaf Euklid » 31. okt 2013, 22:48

Jeg har en pc uden cd-drev, som jeg overvejer at bruge som kilde via usb-dac. For at kunne rippe cd'er når der er behov for det vil jeg så købe et eksternt drev.
Er der noget jeg skal være opmærksom på ved et eksternt cd-drev til det formål eller kan jeg bare købe det første og bedste jeg får øje på?
Euklid

Brugeravatar
 
Indlæg: 510
Tilmeldt: 12. okt 2013, 14:16
Geografisk sted: Køge

Re: Eksternt CD-drev

Indlægaf Claus-DK » 1. nov 2013, 01:06

Personligt vil jeg mene det er hip som hap hvilket drev man bruger, de fleste guider jeg har læst om at rippe siger at man skal have lav hastighed x4..

Der er nogle der mener at der er himmelvid forskel på hvilket drev man bruger, jeg kender nogle der har SANDSÆKKE liggende på deres drev for at dæmpe vibrationerne, der skal også rippes direkte til en USBnøgle af god kvalitet, for nogle er det at rippe en CD nærmest en religion, for andre bare noget man gør som helst skal være så let som muligt..

Jeg er ikke klar over om vi har nogle her på siden som har en brændende interesse for at rippe, hvis vi har ville det være skønt at høre fra jer og om jeres erfaringer, det er et spændende emne som kan rumme muligheder for forbedringer..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12695
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Eksternt CD-drev

Indlægaf Euklid » 1. nov 2013, 09:29

Konen har godt nok sagt at jeg kan indrette mit "lyttehjørne" i stuen som jeg vil, men hvis jeg begynder at slæbe sandsække op kan det godt være jeg alligevel kommer under pres.
rulle4
Euklid

Brugeravatar
 
Indlæg: 510
Tilmeldt: 12. okt 2013, 14:16
Geografisk sted: Køge

Re: Eksternt CD-drev

Indlægaf librarian » 1. nov 2013, 11:35

Umiddelbart vil jeg tro, at rippe-programmet er vigtigere. Jeg bruger DBPoweramp (til dette som til næsten alt andet). EAC (Exact Audio Copy) skulle være bedre, men da jeg forsøgte syntes jeg det tog så dræbende lang tid. Jeg har været tilfreds med resultatet fra DBPoweramp. Har altid bare brugt det interne drev på den pc, jeg nu engang har siddet med.
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Re: Eksternt CD-drev

Indlægaf kvik » 1. nov 2013, 12:54

Er du modig anlagt :-) vover du dig ind pĂĄ computeraudiophile og snuser lidt der.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4728
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Eksternt CD-drev

Indlægaf Ostebaronen » 1. nov 2013, 14:24

Hvis man bruger et program som har AccurateRip i maven på sig, så er det lidt ligemeget, sålænge ens drev er og CD'en er i deres database, vil det blive rippet korrekt hver gang.
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Eksternt CD-drev

Indlægaf Euklid » 1. nov 2013, 14:35

Ostebaronen skrev:Hvis man bruger et program som har AccurateRip i maven på sig, så er det lidt ligemeget, sålænge ens drev er og CD'en er i deres database, vil det blive rippet korrekt hver gang.


Det vil jeg se nærmere på, tak
Euklid

Brugeravatar
 
Indlæg: 510
Tilmeldt: 12. okt 2013, 14:16
Geografisk sted: Køge

Re: Eksternt CD-drev

Indlægaf Lanzky » 1. nov 2013, 17:55

EAC er ikke synderligt intuitivt, men når man får smidt LAME- og FLAC-codecs ind og leget lidt med indstillingerne fungerer det fint fremadrettet. Har brugt det i et par år, og særligt understøttelsen af AccurateRip og tagging-database synes jeg fungerer bedre end dBpoweramp, når først man får indstillingerne på plads.
Lanzky

Brugeravatar
 
Indlæg: 416
Tilmeldt: 22. nov 2012, 16:47
Geografisk sted: København

Re: Eksternt CD-drev

Indlægaf Euklid » 1. nov 2013, 23:37

Jeg ripper normalt i FLAC med DBpoweramp og der vises et AccurateRip logo og en talværdi efter hvert nummer. Jeg kan ikke helt finde ud af at tolke talværdien, men nogle bliver den rød og giver meddelelsen not accurate.
Hvad gør jeg hvis rippet ikke er acceptabelt og hvad betyder talværdien?
Euklid

Brugeravatar
 
Indlæg: 510
Tilmeldt: 12. okt 2013, 14:16
Geografisk sted: Køge

Re: Eksternt CD-drev

Indlægaf Mataugust » 2. nov 2013, 00:25

Den talværdi kan variere efter hvilket system der ripper og andre faktorer som jeg ikke er helt klar over. Accuraterip sammenligner så din talværdi med de værdier der i forvejen findes, og hvis der ligger noget med samme værdi for samme nummer, så kan du regne med at rippet er i orden.
Hvis der nu ikke er nogen med samme værdi, eller det stykke musik måske slet ikke findes i databasen, så kan det ikke verificeres, og dermed ved du reelt ikke om rippet er ok.
Du kan prøve at rippe igen, men hvis det ellers lyder ok, så lad det være.
NAD M50 --> Denafrips Ares --> Harman Kardon HK675 --> Robinettebokx --> AKG K701/Grado GS100
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2769
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Eksternt CD-drev

Indlægaf mcfrede » 2. nov 2013, 00:36

Jeg er ogsĂĄ en glad bruger af DBpoweramp.
Jeg går ikke så meget op i hvad mit drev hedder for tiden, om filerne ender på en USB-nøgle eller gammeldags harddisk eller om min interne kabling er med sølvbelagte ledere, men jeg stræber efter at få akkurate rips hver gang.
Typisk kører jeg først igennem i "burst" mode, altså alt hvad remmer og tøj kan trække. Går den igennem som "accurate" er jeg en glad mand, ellers får den lov at prøve 1-2 gange mere før jeg slår over i "secure" mode som ofte får det sidste nummer med i hus.
"Secure" stemplet betyder vel at der et eller andet sted i verden sidder en eller flere som har rippet samme CD og efterfølgende fået samme "checksum" så deres "rippe-system" (cd, codec, hardware osv.) har givet samme bits i sidste ende (tager jeg fejl?).
McFrede --> :cry: :lol: <-- Verden
mcfrede

Brugeravatar
DIY god
 
Indlæg: 906
Tilmeldt: 11. apr 2011, 23:35
Geografisk sted: Vestsjælland, Danmark

Re: Eksternt CD-drev

Indlægaf Euklid » 2. nov 2013, 00:52

@mataugust: Det giver mening i forhold til det jeg oplever. Uden at kunne huske det helt nøjagtigt tror jeg at det er med mindre populære albums (=færre hits i databasen) at jeg får de lave værdier.
Euklid

Brugeravatar
 
Indlæg: 510
Tilmeldt: 12. okt 2013, 14:16
Geografisk sted: Køge


Tilbage til Computerlyd og software til det.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster