Let drevne høretelefoner og amps = Volume kl 8 til 9 :(



Let drevne høretelefoner og amps = Volume kl 8 til 9 :(

Indlægaf Psymon » 4. nov 2013, 21:19

Nu har jeg haft en 4-5 forskellige amps gennem fingrene, og et gentagent problem er den power de levere til mine let drevne høretelefoner.

Pt. har jeg faktisk kun let drevne høretelefoner (Pro330, Superlux HD681 EVO, Takstar hi2050, Vsonic GR06, Sony MDR-NC60), og på næsten alle amps jeg har rodet med, selv O2 på lav gain, når jeg næsten kun forbi kanal ubalancen før jeg rammer et volumeniveau der er for højt. Jeg har rodet lidt med at skrue ned digitalt, men vil helst undgå dette. Er der andre muligheder for at bruge amps med let drevne høretelefoner?
Psymon

 
Indlæg: 786
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:11
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Let drevne høretelefoner og amps = Volume kl 8 til 9 :(

Indlægaf mcfrede » 4. nov 2013, 21:46

Jeg var på et tidspunkt tæt på at skulle lave et sæt "Line Level Attenuators" til en anden bruger herinde, men jeg hørte aldrig mere til det.
Det går i princippet ud på at du skyder en ekstra dæmpning ind mellem dit line-in signal og din forstærker. Du kan så vælge x antal dB's ekstra dæmpning (fast værdi) og det lader dig komme forbi kanal-ubalancen på dine forstærkere.
Søg eventuelt på nettet efter "line level attenuator", det er forholdsvis let at lave selv, men færdige løsninger kan også købes.
McFrede --> :cry: :lol: <-- Verden
mcfrede

Brugeravatar
DIY god
 
Indlæg: 906
Tilmeldt: 11. apr 2011, 23:35
Geografisk sted: Vestsjælland, Danmark

Re: Let drevne høretelefoner og amps = Volume kl 8 til 9 :(

Indlægaf Psymon » 4. nov 2013, 22:00

Ahh det må jeg lige undersøge! Hjælper dog ikke på f.eks. Aune X1 jeg har på besøg pt, da DAC'en er indbygget.

Må overveje om jeg skal få anskaffet mig nogle tungere høretelefoner snart.
Psymon

 
Indlæg: 786
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:11
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Let drevne høretelefoner og amps = Volume kl 8 til 9 :(

Indlægaf Anda » 4. nov 2013, 22:18

mcfrede skrev:Jeg var på et tidspunkt tæt på at skulle lave et sæt "Line Level Attenuators" til en anden bruger herinde, men jeg hørte aldrig mere til det.

Det er så her at jeg hellere må melde mig på banen :oops:

Jeg endte med at bestille et sæt IMG ILA-1020 fra tysk Amazon:
http://www.amazon.de/IMG-ILA-1020-Pegelminderer/dp/B0057G44WM/

Problemet er at man skal man ned på relativt stor dæmpning, før det rigtigt begynder at virke. Teoretisk set er det vist lidt noget rod at smide de her modstande ind på linje-signalet, men det er bedre end ikke at kunne bruge volumenkontrollen :-)
Du skal være velkommen til at låne mit sæt, hvis det er noget du vil afprøve først.
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Let drevne høretelefoner og amps = Volume kl 8 til 9 :(

Indlægaf Psymon » 4. nov 2013, 22:23

Det kunne godt blive relevant i fremtiden, hvis der ikke er nogen der snart køber alt mit gear eller bytter med nogle lidt tungere høretelefoner :D.

Min O2 kan jeg justere volume rimelig fint, dog stadig omkring kl 9, men kan fint få det lavt nok på mine høretelefoner. Både på Starlight og nu på X1 er det næsten umuligt at bruge dem uden at få blæst ørene ind :( X1 er dog med indbygget DAC, så her er der ikke så meget at gøre.

Det er ret smart at det er muligt at skifte mellem 3 indstillinger på dem du linker til, uden at det er et potmeter der kan skabe ekstra ubalance.
Psymon

 
Indlæg: 786
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:11
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Let drevne høretelefoner og amps = Volume kl 8 til 9 :(

Indlægaf mcfrede » 4. nov 2013, 22:37

På din O2 kan du davist bare lodde et par andre modstande på og derved ændre gain. På min satte jeg sokler på printet så jeg kan skifte modstandende uden at skulle have fat på loddekolben. Min LICH Amp kører med gain 0 og det er rigelig fint til mine kontor-bøffer og UE900 (her lytter jeg ofte ved 2-5 positionen, men jeg ofrede et Alps potmeter og har ingen kanal-ubalance).

Balladen med kanal-ubalance er at når først man hører den bliver det umuligt IKKE at irriteres over det. Derfor har min M3 ikke fået over 1 times spilletid siden jeg blev færdig med ombygningen (for doven til at skifte et potmeter, suk).

Alternativt kan du sætte en ekstra modstand på hovedtelefonudgangen, men det er vist endnu værre end at dæmpe på indgangssiden.
Logitech leverede sådan en fætter med til mine UE900 iem's (altså til at sætte på hovedtelefonudgangen).

Jeg husker det dårligt, men dæmper du før forstærkeren risikerer du støj (du skal derfor sætte dit dæmpeled ind umiddelbart før forstærkeren) og sætter du den ind efter ændrer du vist impedanskurven (jeg er slet ikke sikker på jeg husker rigtigt her).
McFrede --> :cry: :lol: <-- Verden
mcfrede

Brugeravatar
DIY god
 
Indlæg: 906
Tilmeldt: 11. apr 2011, 23:35
Geografisk sted: Vestsjælland, Danmark

Re: Let drevne høretelefoner og amps = Volume kl 8 til 9 :(

Indlægaf Psymon » 4. nov 2013, 22:43

O2'en kan helt klart ændres med en loddekolbe, og tror også jeg piller ved den på et tidspunkt, men skal lige skaffe mig en bedre loddekolbe inden jeg lodder på printet. Min 75kr loddekolbe er ikke skide god :D
Psymon

 
Indlæg: 786
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:11
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Let drevne høretelefoner og amps = Volume kl 8 til 9 :(

Indlægaf Metrik » 4. nov 2013, 23:51

Ikke at det hjælper dig Psymon, men i min snart månedlange søgen efter en hovedtelefonforstærker + DAC, hvor jeg har læst hundredevis, ja hvis ikke tusindvis af forumindlæg på nettet, så er der én ting der fylder meget i indlæggene: folks utilfredshed med for kraftige forstærkere og kanal-ubalancen der følger med.

Hvorfor er der dette misforhold mellem mange forstærkere og hovedtelefoner i dag? Er vi i øjeblikket i en overgangsfase, hvor man før havde primært højimpedante og ikke ret følsomme hovedtelefoner til nu med flere lavimpedante og følsomme hovedtelefoner - og hvor mange forstærkerproducenter ikke har fattet udviklingen og implementeret mulighed for nem gain-justering? Jeg kender ikke historikken på området, men det er den eneste forklaring jeg kan finde på problemet. Det er faktisk møgirriterende, når man som mig har en 24 ohms hovedtelefon med en følsomhed på 108 dB/mW og vil finde den perfekte amp. Udvalget er ikke ret stort, når man først får sorteret alle de kraftige amps fra, dammit ;-)
Metrik

Brugeravatar
 
Indlæg: 43
Tilmeldt: 6. okt 2013, 10:02
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Let drevne høretelefoner og amps = Volume kl 8 til 9 :(

Indlægaf Claus-DK » 5. nov 2013, 01:13

Hvorfor skruer i ikke bare ned for volumen på PCen ??
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12675
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Let drevne høretelefoner og amps = Volume kl 8 til 9 :(

Indlægaf kvik » 5. nov 2013, 01:33

Det er et interessant emne. Problemstillingen er på ingen måde begrænset til hovedtlf-forstærkere. Jeg sad forleden og læste om mand med udstyr i millionklassen, hvor problemet var akkurat det samme. Kilde, forstærker og højtalere var ikke tilpasset hinanden. Signalet fra kilden var så kraftigt, at de næste led ikke kunne håndtere det.

Jeg tror en mand som Frans (Solderdude) ville kunne forklare det på en letforståelig måde. Han har allerede skrevet en del, bl.a. de to artikler herunder, som dog er ganske kompakte.

http://diyaudioheaven.files.wordpress.c ... ifiers.pdf
http://www.mediafire.com/view/?82kf0r5kdckdcer

En del af problemet er det store spænd i kilders signalstyrke. En cd-afspiller har omtrent 30 gange kraftigere udgangssignal end en iTing. Dette er jo kendt, så man kan undre sig over, hvorfor forstærkere ikke er bygget til at håndtere dette automatisk. Mange hovedtlf-forstærkere har så low-high gain, hvor dette kan reguleres, men endnu flere har fast gain. Hvad er baggrunden for at vælge en fast gain løsning?

En anden del af problemet er den udbredte brug af logaritmiske potmetre til volume-kontrol. Disse har pr. design en ubalance i randområderne. Der findes andre typer volume-kontrol, så hvorfor vælges de analoge, logaritmiske potmetre oftest? Lyder de bedre, er de billigere, er det ren vane-tænkning?

For hovedtelefonernes får man et lignende problem som med kilderne, nemlig et stort spænd, dennge gang indenfor impedans og følsomhed. Ydermere har man så forskellige konstruktionstyper, hvor nogle kræver mere volt, andre mere ampere. Hvorfor kan man ikke bare lave en hovedtlf-forstærker, der kan bruges med alt?

Ovenstående viser selvfølgelig først og fremmest mine egne huller forståelsesmæssigt, men er også et forsøg på at favne den generelle forvirring på området. Hvor ville det være dejligt med en ‘Onkel X tegner og fortæller’ hvordan det hele hænger sammen.

Tilbage til det med at indsætte modstande før eller efter, for at dæmpe signalet. Etymotic har et adapter-kabel (tidl. ER4P-24, nu ER38-24), der konverterer ER4P (den portable variant, 27 ohm/102 dB) til ER4S (den stationære variant, 100 ohm/90 dB). Dette kabel har en indbygget attenuator, og kigger man på tallene - 27/100 ohm og 102/90 dB - virker det som om både impedans og følsomhed påvirkes ved at indsætte kablet mellem hovedtelefon og forstærkerudgang. Ser man så på frekvenskurven, ser man at den ændrer sig ujævnt henover spektret, de to lyder således ikke ens.

Billede

Spørgsmålet er så, om dette er en universel sandhed? Ændrer lyden sig altid, når man ændrer på modstande før eller efter forstærkeren? Hvis ja, er det en grund til at producenterne foretrækker een fast værdi, fremfor flere valgfrie?

Jeg ‘væver’ lidt voldsomt herover, men det er i bedste mening :-) Jeg håber naturligvis, at en eller anden kyndig og pædagogisk minded person træder til, og siger "sikke noget vrøvl, nu skal du bare høre, hvordan det hele hænger sammen" :-)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Let drevne høretelefoner og amps = Volume kl 8 til 9 :(

Indlægaf Metrik » 5. nov 2013, 01:34

Claus-DK skrev:Hvorfor skruer i ikke bare ned for volumen på PCen ??


For mit vedkommende skal jeg have en rigtig knap at dreje på lige ved hånden, når jeg arbejder med mix og mastering. Justeringer foregår konstant og det er ganske enkelt lettere og mindre belastende i længden at bruge en knap.
Metrik

Brugeravatar
 
Indlæg: 43
Tilmeldt: 6. okt 2013, 10:02
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Let drevne høretelefoner og amps = Volume kl 8 til 9 :(

Indlægaf Lanzky » 5. nov 2013, 01:35

Den er i en lidt anden prisklasse end O2 og Aune X1, men Meiers Corda Jazz har ganske lav output impedans og en kreativ løsning på potentiometeret. Måske det er en mulighed. Har ikke selv den store erfaring med Meiers produkter, men har sjældent set negative indtryk.
Lanzky

Brugeravatar
 
Indlæg: 416
Tilmeldt: 22. nov 2012, 16:47
Geografisk sted: København

Re: Let drevne høretelefoner og amps = Volume kl 8 til 9 :(

Indlægaf Metrik » 5. nov 2013, 01:59

Ja, lige præcis Meier lader til at være klar over problemet og adresserer det på en elegant og teknisk tiltalende måde.
Metrik

Brugeravatar
 
Indlæg: 43
Tilmeldt: 6. okt 2013, 10:02
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Let drevne høretelefoner og amps = Volume kl 8 til 9 :(

Indlægaf kvik » 5. nov 2013, 02:04

Psymon har allerede en Meier forstærker (2Stepdance), og jeg antager problemet er der med den også, siden han ikke undtager den fra problemstillingen i sin første post.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Let drevne høretelefoner og amps = Volume kl 8 til 9 :(

Indlægaf Claus-DK » 5. nov 2013, 02:25

Jeg har en mistanke om at det hele skyldes EU, de lavede jo en begrænsning på outputtet på MP3 afspillere og jeg har en mistanke om at det har gjort at de hovedtelefoner der kunne tænkes at blive drevet af en f.eks Iting med vilje er lavet så der skal meget lidt kraft til for at det bliver højt, for de unge vil have højt musik og industrien levere, næste skridt bliver sikkert at gøre afspillerene endnu mere impotente, med en deraf følgende endnu mere følsom hovedtelefon...

Jeg tror vi er ude i et regulært våbenkapløb..

Og vi stakler som er lidt nørdede med vores hovedtelefoner er ofrene...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12675
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Let drevne høretelefoner og amps = Volume kl 8 til 9 :(

Indlægaf Anda » 5. nov 2013, 02:29

HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Let drevne høretelefoner og amps = Volume kl 8 til 9 :(

Indlægaf Claus-DK » 5. nov 2013, 02:47

Så er vi jo også oppe i en seriøs prisklasse
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12675
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Let drevne høretelefoner og amps = Volume kl 8 til 9 :(

Indlægaf Metrik » 5. nov 2013, 02:49

Claus-DK skrev:Jeg tror vi er ude i et regulært våbenkapløb..


Ja, det er ikke usandsynligt. Det havde jeg ikke tænkt på.

Men et sådant våbenkapløb er ikke uden restriktioner. Jeg sidder her med en Sony model (MDR-7520), hvor Sony for nylig er blevet tvunget til at trække modellen ud af det europæiske marked, på baggrund af europæiske sikkerhedsforeskrifter. Modellens følsomhed og det at den kan påtrykkes 4 watt, giver så stor opnåelig SPL, at den ikke må sælges længere.
Metrik

Brugeravatar
 
Indlæg: 43
Tilmeldt: 6. okt 2013, 10:02
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Let drevne høretelefoner og amps = Volume kl 8 til 9 :(

Indlægaf Sorensiim » 5. nov 2013, 09:28

Glimrende artikel om Gain: http://nwavguy.blogspot.com/2011/09/all-about-gain.html - Og skruer man ned på PC'en (Hvis man bruger en PC som kilde) cutter man faktisk bits af signalet da software volumenkontrol er en form for DSP: http://thewelltemperedcomputer.com/Intr ... ayback.htm

...og så lige endnu en stemme på Meier forstærkere herfra. Et billigere alternativ er den imho lidt for oversete Heir Rendition 1. Den driver følsomme IEMs rent og uden ubalance og kan stadig få f.eks. HD650 og HE500 til at synge. Meieren lyder dog lidt mere raffineret 1musik
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Let drevne høretelefoner og amps = Volume kl 8 til 9 :(

Indlægaf Psymon » 5. nov 2013, 09:40

Mit originale emne, er nok lidt mere generelt, end blot lige de forstærkere jeg har til rådighed, har haft lånt. Min generelle oplevelse har nemlig været at der generelt er rigtig meget kraft, ofte for meget, i starten af forstærkerens volume kontrol. Jeg ejer pt kun O2 og 2Stepdance. X1 og Starlight har jeg lånt gennem Tour-de-hoved-fi, netop for at prøve noget forskelligt, og her opstår problematikken. Jeg kan simpelthen ikke lytte ordenligt til de lånte enheder :(

Claus-DK: en af de ting jeg er glad for ved en forstærker er manuel volumekontrol, så jeg ikke skal styre dette digitalt via computeren. At det så også piller ved lydsignalet som Søren er inde på, er jo endnu en grund til at lade være.

Ketil: Jeg har nemlig en 2Stepdance, og denne har faktisk ikke dette problem, dog bruger jeg den ikke så meget PT, da min X3 gør det godt på farten, og jeg pt bruger min O2 som desktop amp. Det er dog tydeligt at meieren har en bedre volumekontrol, så jeg kunne fint finde på at købe meier en anden gang.

Hele ideen om våbenkapløb er lidt en kedelig trend hvis det er sandt :( Jeg er dog glad for at opleve at andre end mig sidder med denne problematik, og undre sig over den. Det ville jo være fedt hvis flere forstærkere kom med 2, 3 måske endda 4 gain indstillinger, så man kunne bruge den til rigtig mange høretelefoner.
Psymon

 
Indlæg: 786
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:11
Geografisk sted: Brønshøj

Næste

Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst

cron