Lille debat omkring Loudness War



Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf Anda » 12. maj 2012, 06:36

Rappo skrev:Lars Ulrich forstår at svinge trommestikkerne, men det er vidst også det eneste han magter...

Connie Nielsen...
HiFiMAN HE-6 | Yamaha M-4 | Palmer Monicon | Audio-GD SA-1.32 | Gustard U10
Grejliste
Anda

Brugeravatar
 
Indlæg: 2239
Tilmeldt: 15. nov 2011, 00:46
Geografisk sted: København V

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf Rappo » 12. maj 2012, 07:04

Anda skrev:
Rappo skrev:Lars Ulrich forstår at svinge trommestikkerne, men det er vidst også det eneste han magter...

Connie Nielsen...
Nåh ja det er sandt. Han kan nok også svinge med andet end trommestikkerne. ruller1
Mit grej <--
I need my 1987 DG-20 Casio electric guitar, set to mandolin, yeah. Drop the drums!
Rappo

Brugeravatar
 
Indlæg: 1980
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:37
Geografisk sted: Odense

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf Claus-DK » 12. maj 2012, 10:33

Han er også ret god til at komme med dumme statements, troede han havde lært at lukke R..... efter Napster
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf Mataugust » 19. maj 2012, 14:56

Nu har jeg siddet og leget med det foobarplugin der er fra http://www.dr.loudness-war.info/, og jeg kan se absolut ingen sammenhæng mellem dynamic range og lydkvaliteten.
Michael Jacksons Billie Jean scorer 9 point på skalaen mens Hank Williams SR. scorer 12. Bedste score jeg kunne opnå var 20 på en af LessLoss drum duets, mens den suveræne topscorer i populærmusikken lå 15 (The The: mindbomb med en højeste på 17 i Kingdom of rain). Pink Floyd, Paul Simon, NHØP ligger alle og rasler omkring 10-12 stykker på denne skala.
SÃ¥ hvad skal den bruges til?
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf Claus-DK » 20. maj 2012, 00:00

Mataugust skrev:Nu har jeg siddet og leget med det foobarplugin

SÃ¥ hvad skal den bruges til?


Hvis man printer sine resultater ud kan man nulre papiret et stykke tid mellem fingrene og spare lidt toiletpapir..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf toppe » 20. maj 2012, 21:04

Mataugust skrev:Nu har jeg siddet og leget med det foobarplugin der er fra http://www.dr.loudness-war.info/, og jeg kan se absolut ingen sammenhæng mellem dynamic range og lydkvaliteten.
Michael Jacksons Billie Jean scorer 9 point på skalaen mens Hank Williams SR. scorer 12. Bedste score jeg kunne opnå var 20 på en af LessLoss drum duets, mens den suveræne topscorer i populærmusikken lå 15 (The The: mindbomb med en højeste på 17 i Kingdom of rain). Pink Floyd, Paul Simon, NHØP ligger alle og rasler omkring 10-12 stykker på denne skala.
SÃ¥ hvad skal den bruges til?


Tja, jeg forestiller mig at man i takt med at databasen udvikler sig, kan blive klogere på om man fint kn købe nyeste udgave af en bestemt cd, eller om man gør klogest i at købe en tidligere udgivelse.
Jeg købte Paul Simons 'Graceland' i en tidlig udgivelse efter at have checket siden; men da jeg ikke ejer en af de nyere ved jeg af gode grunde ikke, om der reelt er nogen forskel... Hvis du har Graceland i en nyere udgivelse er du velkommen til at låne min, hvis du vil sammenligne.
At en plade ikke har stor DR betyder vel ikke nødvendigvis at lyden på den er dårlig – det er næppe alle musikere der går meget op i at have nogle passager i 'pianissiomo' og andre i 'fortissimo', som det er tilfældet i klassisk musik. Men når en plade bliver genudgivet i en remastered udgave med kompression tror jeg at det gør en forskel. I weekenden købte jeg en high res udgave af Kate Bush: 50 Words For Snow og rippede samtidigt min vens cd udgave af samme. Forskellen var betydelig, men det overraskede vel egentligt ikke. Men da jeg konverterede 24/96 udgaven til 320 kbps AAC og sammenlignede med CD rippet (ALAC) blev jeg til gengæld overrasket: AAC'en vandt! Så min foreløbige konklusion er, at produktionen/masteringen betyder mere for 'kvaliteten' end filens opløsning... Mine indtryk af CD udgaven vs 24/96 og AAC er dannet på baggrund af lytning via højtalere (MB Pro -> Aune X1 -> Audio60/Leema Elements/Croft Integrated -> Harbeth P3ESR. Min Dac er udlånt pt, men jeg glæder mig til t få den tilbage og lytte noget mere til forskellen på 50 words for snow på mit eget 'anlæg' ;-)
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Sv: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf Mataugust » 20. maj 2012, 21:39

Jeg har selv lavet en tilsvarende sammenligning med paul simons So beuatiful or so what, og jeg oplevede også forskellen. Men der er ingen forskel i forhold til DR. Og det er det der undrer mig.


Sendt fra min Galaxy Nexus
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Sv: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf toppe » 20. maj 2012, 22:59

Mataugust skrev:Jeg har selv lavet en tilsvarende sammenligning med paul simons So beuatiful or so what, og jeg oplevede også forskellen. Men der er ingen forskel i forhold til DR. Og det er det der undrer mig.


hmm, the plot thickens...
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf Mataugust » 4. jun 2012, 23:14

Billede
Her kan i sammenligne Paul Simons "The Boy in the buble" Den øverste er fra første overførsel til cd (1986) den nederste er fra 2004 remaster. Der er temmelig stor forskel i niveauerne....
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf Mataugust » 18. maj 2013, 23:48

Jeg har kigget en del på Dynamic Range plugin til Foobar, og har testet næsten hvert nummer jeg hører. Det var mit indtryk, at musikken skulle være forholdsvis bassvag for at score højt på dynamic range, men så prøvede jeg med Stevie Ray Vaughan's Tin Pan Alley.....Den scorede 15 i DR, hvilket er ret højt, især i den type af musik.
Det gav mig så lysten til at sammensætte en playlist hvor DR ligger på mindst 15 i alle numre. Det er ikke det store problem ved klassisk eller jazz, men det var svært at finde pop/rock, der kunne leve op til det krav. Det som jeg har kunnet konstatere er, at DR ikke umiddelbart er afgørende for om lydkvaliteten er god....
Listen, hvoraf en del sange overraskede mig, blev så, med mit musikudvalg som følger:
1. Stevie Ray Vaughan: Tin Pan Alley (Couldn't stand the weather - legacy remaster)
2. The Alan Parsons Project: Vulture Culture (Vulture Culture)
3. Lou Reed: Walk on the wild side (Transformer -2002 remaster)
4. Dire Straits: Private investigations (Love over gold - 24/88,2 SACD rip)
5. George Michael: Faith (Faith)
6. Eric Clapton: Hey Hey (Unplugged)
7. John Lee Hooker: My dream (The Healer)
8. Neil Young: Such a woman (Harvest Moon)
10. Povl Dissing: When it's sleepy time down south (That lucky old sun)
11. Prince: Pop life (The hits/B-sides)
12. Roger Waters: It's a miracle (Amused to death)
13. Saga: A brief case (In transit)
14. The Funkomagic Orchestra: Jungleman (2'nd line)
15. The The: Kingdom of rain (Mind bomb)
16. Tom Waits: Tango till they're sore (Rain dogs)
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf Mataugust » 19. maj 2013, 14:10

Fortsatte projektet lidt i dag - med foobar konverterede jeg alle sangene til m4a (med nero aac plugin) og til mp3 og målte igen dynamic range(DR). Den eneste der gav lidt udslag var Private investigations med Dire Straits. Den gik fra DR19 i 24/88,2 til DR18 i 320 mp3. Til sammenligning måler samme sang som standard cd rip DR14.
Alle de øvrige sange holdt deres målinger.
m4a fylder iøvrig mere end det dobbelt af mp3, så jeg går ud fra at kompressionen er mindre. Har dog ikke checket op på det.

Gå jeg så ind og kigger på enkelte numre i playlisten, så er der mange af dem der lyder rigtig godt, men der er også nogle, som jeg aldrig ville sætte på en reference cd. Neil Young lyder skinger og bassen mudrer til, men DR er fin, så derfor kom han med. Jungleman med The Funkomagic orchestra lyder tynd, og ville ikke komme med på en testcd heller.

Min konklusion må være, at DR, isoleret set, ikke rigtig kan bruges til noget - Der er i hvertfald meget af min referencemusik der ikke kommer i nærheden af de høje DR tal.

Så min opfordring vil helt klart være at stole på hørelsen, også hvis teknikken ikke bekræfter det du oplever.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf LarsHP » 23. nov 2013, 22:22

Jeg har gået amok i en periode med hensyn til dynamikken på mine CD rip. Købt gamle original indspillinger i stedet for "remastered" versionerne osv. Efter det fandt jeg ud af, at der findes programmer ("declip" hedder funktionen), der kan "reparere" de klippede eller hårdt (dynamisk) komprimerede musikfiler. Når jeg så sammenligner original-CDerne med remaster-udgaverne, hvor jeg har anvendt declipping software, så foretrækker jeg stort set altid sidstnævnte. Dynamikken er oftest helt eller næsten helt hentet ind igen med efterbehandlingen, og remaster'ne har som regel i tillæg en lidt bedre renhed, lidt mere bas osv. Efter hvad jeg har læst (og hørt), så rører declip funktionen ikke ved lydfilerne ud over de få samples, hvor der registreres klipping eller hård komprimering.

Jeg var så "dum" at købe Michael Jackson: Bad i 24 bit fra HDtrakcs. Der er dynamikken grusomt komprimeret sammenlignet med original CD'en og der er INTET at stille op. Den dynamiske kompression er lavet så blødt, at declip-programmet ikke mener, at der er noget at komme efter. Efterfølgende købte jeg original-CDen, og den lyder FANTASTISK.

Omvendt har jeg f.esk. købt Frank Sinatra: Sinatra at the Sands på CD i remaster'et udgave, og den version lyder sublimt, mens "original"-LP'en lyder forfærdeligt dårligt.

Kort sagt så er min konklusion, at med velproducerede indspillinger af pop/rock, så skal man som hovedregel holde sig væk fra remaster-udgaverne. Mht. klassisk, jazz og andet musik, der falder udenfor mainstream-genrerne, er remaster-udgaverne stort set altid til det bedre og dynamikken intakt - selvom original-LP'en måske fortsat måler en anelse bedre i DR-målinger.

Hvis jeg lytter meget godt efter, så kan jeg akkurat høre forskel på f.eks. en DR på 9 og 12 (samme spor, men med en forskel på 3 i DR efter declip), mens hvis declip-filen kun måler 2 bedre, så kan jeg ikke høre forskellen - og SLET ikke, hvis det er "blindt". Med andre ord, så er min tommelfingerregel, at der skal være en forskel på mindst 4 i DR, før det virkeligt er hørbart. Er der et enkelt spor på album'et, hvor DR-forskellen er på f.eks. 5, mens resten er på 0 - 4, så er det stadig værd arbejdet at "declip"e album'et efter min mening.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf Burning777 » 23. nov 2013, 23:09

Hvilket program kan du anbefale til at "declippe" filer med?
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf toppe » 24. nov 2013, 00:05

Hmm, det lyder spændende, men også lidt mystisk...
Ud fra navnet går jeg ud fra, at det er lavet til at redde musik, der er inspillet så højt at det 'clipper', og det kan jeg altså ikke tro på er muligt. Jeg kan ihvertfald ikke få ind i mit lille hoved, at et stykke software på mirakuløst vis, kan genskabe noget ud af ingenting. Jeg ved ikke i hvor høj grad man kan sammenligne digital lyd med ditto foto, men hvis jeg har overbelyst et foto i en grad, så der ikke længere er information i et område, vil jeg påstå, at det ikke kan reddes, og jeg kan ikke se, at det skulle være anderledes med digital lyd.

Men, hvis det selv samme stykke software kan redde musik, der nok er indpillet højt men dog ikke clipper, vil det da være en forhåbentlig nem og billig måde, at redde cd'er og downloads på. Det må da undersøges.

Er det et selvstændigt stykke software eller et plugin til at andet lydprogram? Har du et navn/link :-)
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf LarsHP » 24. nov 2013, 13:56

Vi er HELT enige i, at det, der er forsvundet, ikke kan genskabes HELT nøjagtigt.

Ved digital klippning er der som regel tale om, at nogle få samples klippes mens der er masser af intakt signal omkring. Hvis vi sammenligner med et digitalt foto, så kan du have små dele i billedet, hvor du f.eks. kan "klone" dem væk ligesom man i gamle dage retoucherede fotografier. Dette er en forklaringsmodel, som jeg synes passer og fungerer.

Jeg har selv været "purist" - uhadada - det skal være bit perfect signal osv. Med dette her må jeg sige, at fordelene LANGT overvejer eventuelle ulemper ved at ændre på signalet. Jeg har været inde i Audadity med rigtig mange lydfiler og så at sige under lup studeret hvordan signalet - dvs. kurven - opfører sig før og efter "declip". Det ser efter min mening ud til, at der genskabes dynamik, som er gået tabt. Signalet/kurven umiddelbart før og efter ser urørt ud - bortset selvfølgelig fra, at hele filen er dæmpet med 6dB, så der er et headroom til de peaks, der er klippet eller overkomprimeret.

Der findes et plugin til Audacity, der hedder "SA Perfect DeClipper" og så et selvstændigt program, der hedder iZotope RX, hvori der bl.a. findes en declip funktion. Sidstnævnte er kostbart, mens førstnævnte er overskueligt prismæssigt og fungerer inde i Audacity (hvilket er en fordel), som jo er freeware.

toppe skrev:Hmm, det lyder spændende, men også lidt mystisk...
Ud fra navnet går jeg ud fra, at det er lavet til at redde musik, der er inspillet så højt at det 'clipper', og det kan jeg altså ikke tro på er muligt. Jeg kan ihvertfald ikke få ind i mit lille hoved, at et stykke software på mirakuløst vis, kan genskabe noget ud af ingenting. Jeg ved ikke i hvor høj grad man kan sammenligne digital lyd med ditto foto, men hvis jeg har overbelyst et foto i en grad, så der ikke længere er information i et område, vil jeg påstå, at det ikke kan reddes, og jeg kan ikke se, at det skulle være anderledes med digital lyd.

Men, hvis det selv samme stykke software kan redde musik, der nok er indpillet højt men dog ikke clipper, vil det da være en forhåbentlig nem og billig måde, at redde cd'er og downloads på. Det må da undersøges.

Er det et selvstændigt stykke software eller et plugin til at andet lydprogram? Har du et navn/link :-)
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf toppe » 24. nov 2013, 14:54

Det var nu absolut heller ikke min mening, at komme til at fremstå som en purist - hvis det kan få en mindre god udgivelse til at lyde godt, er jeg solgt ;-) Men jeg ville nu hellere at moderne remasterings ikke krævede den slags justeringer, men det er vi næppe uenige om :-)

Jeg kan sagtens tro på, at der kan bringes dynamik tilbage til komprimerede filer - der er der jo noget at arbejde med. Det er mere det, at clippede dele kan bringes tilbage, som jeg har lidt svært ved at tro .Under alle omstændigheder forestiller jeg mig dog, at man måske skal holde sig fra at gøre det med mp3-filer men i stedet holde sig til filer med højere 'opløsning'.

Tak for henvisningen til SA Perfect DeClipper, den må jeg lige kigge lidt nærmere på ved lejlighed - Audacity har jeg allerede :-)
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf imbalance » 24. nov 2013, 15:35

Man kunne tænke sig at vi der går op i en vis lydkvalitet også bare giver op, når nu alt er blevet remastered og komprimeret til døde, og jeg må også sige at jeg også er på modstander holdet af 24bit materiale, kabler, gud og monitær union...

Vi "ved" at alt det nye der sker indenfor lyd er bedre, men det er desværre ikke altid rigtig, vi er for nemme at snyde...

Vi er også klar over at før i tiden der blev musik optaget analogt og gengivet sådan, og der er vel konsensus om at målingerne man dengang brugte var baseret på dette, det var ikke fejlbehæftet som sådan, bare de begrænsninger i støj niveau det analoge medie nu havde..

I musik branchen kan man med protools jo producere et album nærmest uden nogen form for viden om hvordan tingene reelt skal lyde, og alt foregår digitalt, det er nemt og smart, men lydkvaliteten er ikke af højeste prioritet...

Jeg er knap så gammel, men jeg var allerede klar over at det analoge medie havde/har nogen forcer, kald dem sminke af lyden eller andet, men det analoge medie er hvor det hele startede, og bring det tilbage på den rigtige måde, så tror jeg vil klappe mere i vores små pølser og glæde os mere over musikken...

Resume:

Næsten alt bliver komprimeret til døde idag, og man optager det digitalt og gengiver det sådan, men der kan åbenbart ikke måles noget man syntes der er vigtigt, eller rettere musik branchen mener dette, no wonder musik salget er så ringe og havde flere i branchen holdt på at musikken skulle indspilles og afspilles med fornuftig resultat, så havde os der gik op i deres musik nok også smidt flere penge efter dem...
If you cant EAT it or F**K it - Then KILL it!

Dap: Sony Z-1070 - Rocoo BA - DX100

On-Ear - DT1350

C/iems - Fischer DBA02MK2 - Ety HF3/ER4P - Starkey HF-2/SA43
imbalance

 
Indlæg: 333
Tilmeldt: 5. apr 2011, 12:37
Geografisk sted: På landet hvor ingen kan høre dig skrige!

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf LarsHP » 24. nov 2013, 16:08

Det, der er mest forstemmende ved 24-bit musik-filer, er, at disse på den ene side udelukkende købes af mennesker, der er optaget af lydkvaliteten, men at så mange af disse også er dynamisk OVERkomprimeret - for dynamisk komprimering (eller limitering) er nødvendigt skal det tilføjes. Man skulle i udgangspunktet tro, at selve 24-bit formatet - ligesom SACD iøvrigt - betød, at så var tingene masteret med sigte på bedst mulig lydkvalitet - inkl. dynamik, som der er 8 bit mere af end på CD. At DET ikke er tilfældet, er det paradoksale, hvis jeg nu skal udtrykke mig pænt.

Eksemplet med 24-bit versionen af Michael Jackson: Bad er desværre et skrækeksempel på dette. Original-CD'en lyder endda på alle måder bedre end 24-bit versionen, selv når man tænker på opløsning, transparens etc. - det gælder ikke kun mht. dynamik. At andre albums lyder bedre i 24-bit udgaven end CD-versionen er ikke overraskende (efter min mening).
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf toppe » 24. nov 2013, 16:22

LarsHP skrev:Det, der er mest forstemmende ved 24-bit musik-filer, er, at disse på den ene side udelukkende købes af mennesker, der er optaget af lydkvaliteten, men at så mange af disse også er dynamisk OVERkomprimeret - for dynamisk komprimering (eller limitering) er nødvendigt skal det tilføjes. Man skulle i udgangspunktet tro, at selve 24-bit formatet - ligesom SACD iøvrigt - betød, at så var tingene masteret med sigte på bedst mulig lydkvalitet - inkl. dynamik, som der er 8 bit mere af end på CD. At DET ikke er tilfældet, er det paradoksale, hvis jeg nu skal udtrykke mig pænt.

thumbs

Jeg tror dog at der findes (mange?) eksempler på 24 bit udgaver som rent faktisk er bedre end både nye og gamle cd-udgivelser af samme - man kan dog aldrig føle sig sikker. Jeg er stoppet med at impulskøbe på HD-tracks, og evt kommende indkøb vil bero på troværdige anmeldelser...
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Lille debat omkring Loudness War

Indlægaf FrederikS » 5. dec 2013, 15:43

Der er jo rigeligt DR på standard 16-bit til alle typer af optagelser. Det eneste sted hvor 24-bit giver mening er hvis man har brug for en grim digital volume kontrol. Behovet for 24-bit er minimalt, ligsom at alt over 44 kHz er spild af plads.

Det eneste der betyder noget er hvordan det er mastered af producenten. Komprimering til noget der ikke er lossless kan slf. have en effekt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Audio_bit_depth

Vis mig en optagelse med over 96 dB DR også skal jeg nok købe den i 24-bit :)
FrederikS

 
Indlæg: 290
Tilmeldt: 1. maj 2011, 17:52

ForegåendeNæste

Tilbage til Musik

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 10 gæster