Windows 8 Audio Optimization



Re: Windows 8 Audio Optimization

Indlægaf jaffse » 16. jan 2014, 16:51

FrederikS skrev:Denne artikel burde alle læse, og slf. NwAvGuys blog omkring ODACen da det er nemt læsligt. Lawton audio har også lavet nogle fine artikler omkring sampling, bit dybde, konvertinger, gain osv.

http://xiph.org/~xiphmont/demo/neil-young.html

Tak for linket - jeg har nu læst den igennem en enkelt gang, men den fortjener vist en omgang mere når jeg kommer hjem fra arbejde.
Profile on: Bandcamp - my gear
Home: Micromega MyDAC, Burson Soloist, Sennheiser HD650
Portable: iPod Touch 32Gb, Sennheiser HD25 Aluminium
jaffse

Brugeravatar
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 17. apr 2013, 08:30
Geografisk sted: København K

Re: Windows 8 Audio Optimization

Indlægaf FrederikS » 16. jan 2014, 16:58

Hvis man antager at folk ikke kan høre mere en 22 kHz så er 44.1 kHz sampling rate rigeligt. Udfra sampling theoremet som er den grundlæggende matematik bag så kan alle vilkårlige bølgeforme under halvdelen af sampling raten genskabes med total præcision/100% nøjagtig. Tilmeld stiger jitter problemer for mange DACs med sampling raten så det er en god ide at begrænse sig til 44.1 og 48 kHz som det meste musik heldigvis findes i.

Matematikken bag snyder ikke. Digital lyd virker kun pĂĄ baggrund af det sĂĄ derfor er det et faktum at det er sĂĄdan de fungere.

Det der tæller allermest for lyd kvaliteten er ikke sampling eller bit dybde men derimod mastering af musikken som i størstedelene af tilfældende er ringe.
FrederikS

 
Indlæg: 290
Tilmeldt: 1. maj 2011, 17:52

Re: Windows 8 Audio Optimization

Indlægaf Claus-DK » 17. jan 2014, 02:36

64.000 kroners spørgsmålet må så være: overfører en højere sampling ikke bare de toner vi ikke kan høre via knoglerne ??? (primært de lave frekvenser) og giver dermed en mere fuldgyldig musiknydelse ??

At man ikke er i stand til at opfange en lyd med øret betyder jo ikke at man er ubevidst om at der er en lyd, det har kun noget med øret at gøre..

Bare lidt tanker...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12695
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Windows 8 Audio Optimization

Indlægaf MadsM » 17. jan 2014, 16:23

Alt lyd som sanses som lyd i hjernen komme ind gennem Nervus Vestibulocochlear (den 8. kranienerve) så du kan ikke sanse et lydtryk med mindre den nerver stimuleres. Den stimuleres ved et væsketyk skubber en membran der igen påvirker fimrehår i cochlear som åbner ionkanaler der fyre nerversignaler af mod temporal lappen i hjernen. Kort sagt, al bevisthed om lyd kommer gennem øret da nerverne skal fyre signal mod hjernebarken for at du kan være bevist om noget som helst.
MadsM

Brugeravatar
 
Indlæg: 70
Tilmeldt: 15. sep 2013, 10:40
Geografisk sted: Aarhus

Re: Windows 8 Audio Optimization

Indlægaf Claus-DK » 17. jan 2014, 16:28

jeg kan da mærke vibrationer i jorden når der kører en lastbil forbi..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12695
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Windows 8 Audio Optimization

Indlægaf MadsM » 17. jan 2014, 16:31

mærke ja, men det er heller ikke høresansen :)
MadsM

Brugeravatar
 
Indlæg: 70
Tilmeldt: 15. sep 2013, 10:40
Geografisk sted: Aarhus

Re: Windows 8 Audio Optimization

Indlægaf Claus-DK » 17. jan 2014, 16:58

Nej det er jo netop det jeg mener, er det relevant at have lavere frekvenser som man kun er i stand til at mærke og ikke høre i musik, er det der er der jo mening i at bruge en højere samlingsrate ..
ligeså tror jeg man er i stand til at registrer lyde der er højere end vi kan høre.

Vi skal huske at forskellen er mikroskopisk, hvis der er en forskel..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12695
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Windows 8 Audio Optimization

Indlægaf Psymon » 17. jan 2014, 17:00

Du har fat i noget Claus, men da vi nu snakker om noget vi kan føle, så må vi også forvente at det reelt kun har effekt hvis der samtidig flyttes luft nok til at aktivere følelsen af musikken og ikke kun høring af musikken. Ergo må dette reelt have størst effekt ved højtalere?
Psymon

 
Indlæg: 786
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:11
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Windows 8 Audio Optimization

Indlægaf Claus-DK » 17. jan 2014, 17:49

Helt sikkert Psymon, men jeg kan godt mærke bassen i mine øreflipper jeg kan også få mine øjne til at vibrere med hovedtelefoner så noget info kan man opfange og man må også formode at en del lyd vil ramme hovedet som er tyndt polstret, altså med fedt og muskler og dermed lettere adgang til knoglerne..

Nu gik mine tanker også mere på om det var relevant for sanseoplevelse at der er ikke hørbare frekvenser i musikken, ikke så meget om situationen hvor der lyttes, men meget relevant når vi tænker på hvor vi er..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12695
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Windows 8 Audio Optimization

Indlægaf FrederikS » 17. jan 2014, 19:15

Tror vist godt at man kan afskrive alt under 20 Hz på noget som helst grej man kommer i nærheden af. Man skal over 140 dB før at undersøgelser viser nogen effekt af infralyd. http://schizophonia.com/installation/tr ... /index.htm

Arbejdsmiljø tests viser også at man skal meget højt op med volumen i de lave oktaver før at folk overhoved opdager at der er en vibration. Samme gælder høje frekvenser over 10 kHz.

Man kan slf. tænke sig til at der kan opstå noget interferens men det er helt sikkert mange ordner mindre end den information øret får i de hørbare frekvenser og vil derfor højest sandsynlig være langt under hørbart niveau.
FrederikS

 
Indlæg: 290
Tilmeldt: 1. maj 2011, 17:52

Re: Windows 8 Audio Optimization

Indlægaf Kolind » 17. jan 2014, 23:36

Jeg syntes næsten ikke at det kan nævnes ofte nok; Den største gevinst og optimering man kan lave er at bruge en afspiller der kan spytte ud i wasapi eller lignende så man omgår div mixere der måtte være.
Jeg bliver lige overrasket hver gang over hvor markant forskellen alligevel er når det reelt bare handler om et par klik med musen. Enhver der ikke allerede gør dette bør om ikke andet afprøve det inden de afskriver det!
Ved direkte sammenligning frem og tilbage er det chokerende hvor mudret og trist det lyder i forhold. :shock: Jovist der er mere bas, men gud hvor det lyder frygteligt i sammenligning. Her er, hos mig, virkeligt tale mere eller mindre om en dag/nat forskel
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1649
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

ForegĂĄende

Tilbage til Computerlyd og software til det.

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 3 gæster