Lystfisker-fi



Re:

Indlægaf toppe » 2. aug 2013, 09:59

Thomas WM skrev:Hvad er det her for en fisk?
Hornfiskeyngel?


Det ligner en tangnĂĄl - http://www.fugleognatur.dk/artsbeskrivelse.asp?ArtsID=5675
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Lystfisker-fi

Indlægaf Claus-DK » 2. aug 2013, 10:15

Det er en tangnål og som Rappo skriver er det faktisk en nær slægtning til søhesten.

Hornfiskeyngel svømmer i kæmpe stimer og har et grønt skær, stimerne kan være flere kvadratmeter og have tusindvis af fisk, de er også afsindigt hurtige, hvor tangnålen bevæger sig stille og majestætisk rundt og gemmer sig i tangen.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Sv: Lystfisker-fi

Indlægaf Thomas WM » 2. aug 2013, 10:45

Ok, sĂĄ blev man det klogere :-)
De blev nuppet i sårn noget der lignede græs under vand, så det lyder rigtigt nok.
Kan det passe jeg sĂĄ en hornfisk der troede den havde fĂĄet vinger? Noget havde travlt med at komme ud af vandet, og det var langt og tyndt.
Bortset fra det var det en dejlig 'fisketur', vandet i bunden af Isefjorden er rigtig dejligt varmt pĂĄ denne ĂĄrstid :-D

Sendt fra min Nexus 4 med Tapatalk2
Thomas WM

 

Re: Lystfisker-fi

Indlægaf Claus-DK » 2. aug 2013, 11:03

Det har nok været en vandskræk fisk af en art..
Hvad det har været er svært at gætte, men mit bud vil være en sand-ål/tobis/sild på flugt fra et eller andet stort, skaller gør det samme når de flygter fra de store rovdyr der vil spise dem..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Lystfisker-fi

Indlægaf Claus-DK » 10. aug 2013, 21:58

Jeg har været ude og jage makreller i denne uger, tusindvis af fisk sværmede rundt under mig, fantastisk oplevelse..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Lystfisker-fi

Indlægaf MKjeldsen » 11. aug 2013, 00:37

Er det sæson for makreller, eller sådan noget? Jeg har hørt flere der skal på rov efter makz' !
MKjeldsen

Brugeravatar
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: 30. jul 2013, 20:25
Geografisk sted: Ă…rhus C.

Re: Lystfisker-fi

Indlægaf Claus-DK » 11. aug 2013, 10:57

Det må det jo være, jeg er kommet ved den strand i over 40 år og jeg har aldrig set noget lignende, så der må være et boom for makreller eller også er de faret vild og havnet der..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Lystfisker-fi

Indlægaf toppe » 19. jan 2014, 20:37

Jeg var ude ved Brøndby Havn i dag med en ven - vi havde ikke regnet med at kunne holde vejret ud særligt længe, men vi endte med at stå der i tre timer uden at fryse. Det er altså imponerende, så langt man kan kaste et 20g blink ud, når man har en smule medvind ;-) Jeg har +100 meter fletline på mit hjul, og jeg begyndte at kunne se enden på det idag (resten af spolen er fyldt med alm line, så der var ingen fare på fære). Fisk var der dog ingen af, men det var skønt at blive blæst grundigt igennem :-)

Edit: Mens jeg fiskede, så jeg noget der kunne ligne en mink komme løbende over stenene i vandkanten, med et dyr i munden - lyder det fuldstændigt usandsynligt? Altså, jeg ved jeg så den, men jeg ved ikke præcist hvad det var jeg så, kan det have været en lille odder? Mig bekendt findes odderen vist ikke officielt på sjælland...
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Lystfisker-fi

Indlægaf kvik » 19. jan 2014, 20:55

Billede

En til hver, og en til lillemor :grin:
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Lystfisker-fi

Indlægaf Claus-DK » 19. jan 2014, 22:06

Du skal passe alvorligt pĂĄ med de samlinger mellem flet og monofil liner, det holder ikke en hat, er knuden ude og du fĂĄr hug er du alvorligt pĂĄ den..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Lystfisker-fi

Indlægaf toppe » 19. jan 2014, 22:27

Claus-DK skrev:Du skal passe alvorligt pĂĄ med de samlinger mellem flet og monofil liner, det holder ikke en hat, er knuden ude og du fĂĄr hug er du alvorligt pĂĄ den..


Ja, det har du nok ret i - det er ikke det nemmeste i verden at slå en ordentlig knude på to så forskellige typer reb... Nu plejer jeg jo så heller ikke at få bid, når jeg er ude med snøren, men det kunne da lige passe at det skulle ske under så ekstreme forhold, med mistet ørred (og dyrt fletline) til følge... ;-)


@Ketil: Meget, meget morsomt :evil: Men det er da ikke torsk jeg er efter, så dine trøst-pakker er helt ramt ved siden af... :grin:
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Lystfisker-fi

Indlægaf toppe » 19. jan 2014, 22:59

@Claus:
Nu ved jeg ikke hvor meget du fisker på kysten, men hvad er dit råd mht længden af fletline - fylder du hjulet helt op, eller lægger du også en bund med monofil-line? Jeg mener jeg fik 130m på og resten i monofil - der er i mellemtiden blevet kortet lidt af flet-linen, det kan man jo ikke undgå, men der er mindst 110m igen. Min line er hvid, og det var ikke sådan idag at jeg kunne se monofil-linen, men når jeg kiggede på spolen så den bestemt ikke hvid ud længere - om der var 5, 10, 20 eller 30 m igen ved jeg så ikke. Hvis jeg havde fået bid helt ude ville jeg dog ikke have haft det helt store råderum mht fighten...
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Lystfisker-fi

Indlægaf Claus-DK » 20. jan 2014, 03:15

Jeg bruger den hvide fusion fireline fra Berkeley som oftest 0,17. Fordelen ved den er at den er glattere end den normale fireline og en smule stivere, sĂĄ den larmer mindre og laver mindre kludder, brug ogsĂĄ gerne 3 dobbelte svirvler sĂĄ linen ikke snor..

Sådan en dobbeltblodknude er også noget møg at have på spolen, den bliver fanget af linen og kan både knække din line og give ugler..

Jeg køber 500 eller 1000 meter ad gangen og fylder hjulene helt op, så på en 3er er der omkring 200 meter på.
Putter man 100 meter på går der ikke mange fisketure før man har kappet de første 10-20 meter og så kan det begynde at blive kritisk, man så skal man altså jerne alvorligt igennem, hvis du kan få den 100 meter ud og du har normalt udstyr, er det helt VILDT.
Mener verdensrekorden er omkring 140 meter.

Der er så forskel på at kaste 100 meter langt og 100 meter i´lineudløb, for man smider en masse line af udover selve kastelængden, så med 100 meter er man rimelig tryg, men er der en ordentlig fanden der hugger med det samme og vil den forkerte vej er det jo næsten ikke til at leve med..

Normalt fisker jeg jo med alt for let grej og det gør jeg også ved kysten, bruger ofte mit etter hjul på 10 fodsstang og så ryger alle 120 meter ud og ofte med et ryk til sidst ikke spor godt..
Men det er sjovt at fange fisk hvor det anbefales at bruge kystudstyr, med en lille let 7 fods spinnestang der er lidt mere udfordring i det og med de moderne liner kan man gå langt ned i vægt og grejdrøjde og stadig fiske effektivt..

Optimalt burde man have et 3 eller 3,5 hjul, (4 hvis det er torsk og bundfisk), stangen ville jeg vælge en 2-3 i 10 eller 9 fod..
pĂĄ et 4er ville jeg smide bundline pĂĄ og sĂĄ 200 meter flet..

Sidst vil jeg sige at til Spinnefiskeri ved kysten er jeg faktisk mest til monofil-line, det larmer mindre og synes og det giver lidt færre ugler, det er også bedre hvis det blæser meget og man ruller det første line lidt løst op, det kan være en dræber med fletline...

Når jeg har rullet mine liner på, gør jeg på først tur det at jeg tager den stang jeg kan kaste længst med og får hele line trukket af hjulet, alt hvad jeg kan kaste fra kanten og så går jeg så langt baglæns som muligt og spoler linen hurtigt og stramt op, gerne to gange, så får man fordelt de snoninger der er på linen over hele længden i stedet for som de ofte er voldsomt mange på et kort stykke og så kaster man det der spindelvæv ud af hjulet.

Vi bør lave et put and listen træf til sommer, fiskeri og transportabelt grej..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Lystfisker-fi

Indlægaf Coach-Z » 21. jan 2014, 19:48

Og jeg troede vi var nørdede med hifi... Respekt for lystfisker-fi:-)



/Coach-Z

"Sendt fra min bærbare fladskærm med tæppesnak!!"
Coach-Z

Brugeravatar
 
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. dec 2013, 00:31
Geografisk sted: Næstved

Re: Lystfisker-fi

Indlægaf toppe » 21. jan 2014, 20:47

Tak for fyldestgørende svar, Claus :-)

Lad mig starte med at slå fast at jeg helt sikkert ikke har kastet 100m, men jeg tror at der kan være høvlet 100m af hjulet. Der blæste en stiv kylling lige i ryggen og jeg har aldrig nogensinde leveret så lange kast. Mit grej er ikke noget særligt - en 10' stang og et almindeligt fastspolehjul. Jeg vil tror at hjulet er en 3'er, er det noget der afsløres i navnet? Det er et Okuma Cimmeron CL-30 med en hvid Fireline fra Berkeley på 0.17mm. Jeg har også et kraftigere hjul fra min ungdom: Et gammel ABU Cardinal 964, men på det har jeg en halvkraftig monofil-line.
Mht til linekludder har jeg faktisk aldrig oplevet det ved havet, men det er sket et par gange ved en sø. Når der bare skal tyres så langt som muligt med endegrej af en vis tyngde, oplever jeg det ikke som et problem, men ved søen når jeg forsøger at lave præcise kast med let endegrej på udstyr der ikke er optimalt til opgaven, er det ikke altid gået godt :-)
Men jeg vil tage dine råd til mig næste gang jeg skal have nyt line på hjulet rulle2


Claus-DK skrev:Vi bør lave et put and listen træf til sommer, fiskeri og transportabelt grej..


En put&listen - altså vi sætter nogle fisk ud og lytter til dem? ruller1
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Lystfisker-fi

Indlægaf Claus-DK » 22. jan 2014, 01:44

Coach-Z skrev:Og jeg troede vi var nørdede med hifi... Respekt for lystfisker-fi:-)

/Coach-Z

"Sendt fra min bærbare fladskærm med tæppesnak!!"


Så skulle du bare hører mig når emnet drejer sig om Marvel tegneserier, DER er jeg nørd...
Jeg er så langt ude at min svigerfar er i færd med at købe et spidermankostume til mig så både mig OG knægten kan tage ud og handle i vores dragter..
Vi har været af sted hvor han var klædt ud og det var skidesjovt, så det naturlige skridt er jo at løfte det til det næste niveau rulle2 rulle2

Lystfiskeri er bare en hobby, hvor man ligesom i head-fi ikke mĂĄ gĂĄ ned pĂĄ grejet..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Lystfisker-fi

Indlægaf Claus-DK » 22. jan 2014, 01:54

toppe skrev:Tak for fyldestgørende svar, Claus :-)

Lad mig starte med at slå fast at jeg helt sikkert ikke har kastet 100m, men jeg tror at der kan være høvlet 100m af hjulet. Der blæste en stiv kylling lige i ryggen og jeg har aldrig nogensinde leveret så lange kast. Mit grej er ikke noget særligt - en 10' stang og et almindeligt fastspolehjul. Jeg vil tror at hjulet er en 3'er, er det noget der afsløres i navnet? Det er et Okuma Cimmeron CL-30 med en hvid Fireline fra Berkeley på 0.17mm. Jeg har også et kraftigere hjul fra min ungdom: Et gammel ABU Cardinal 964, men på det har jeg en halvkraftig monofil-line.
Mht til linekludder har jeg faktisk aldrig oplevet det ved havet, men det er sket et par gange ved en sø. Når der bare skal tyres så langt som muligt med endegrej af en vis tyngde, oplever jeg det ikke som et problem, men ved søen når jeg forsøger at lave præcise kast med let endegrej på udstyr der ikke er optimalt til opgaven, er det ikke altid gået godt :-)
Men jeg vil tage dine råd til mig næste gang jeg skal have nyt line på hjulet rulle2


Claus-DK skrev:Vi bør lave et put and listen træf til sommer, fiskeri og transportabelt grej..


En put&listen - altså vi sætter nogle fisk ud og lytter til dem? ruller1


Ja det er mest med let grej man oplever bøvl.

CL 30 er en 3er, CL 40 er en 4er, havde det haddet 300 eller 3000 havde det også været en klasse 3..

Hvis du skal ud og have en ny pind der kan kaste, så er den nye Shimano Stradic ikke mindre en fantastisk, det er med afstand den bedste kæp jeg har til spinnefiskeri og så vejer den intet, men den er heller ikke billig..
Ellers er de sæt i Hunters House der hedder "crisp action" også rigtig fine..

Okuma laver fine hjul, jeg har det der hedder Mettaloid eller noget i den stil, det er lidt tungt men er et godt, solidt og velfungerende hjul, ellers stĂĄr der Shimano pĂĄ det meste af mit grej.

Hvorfor stĂĄr Michael Rasmussen og puster dig i nakken nede ved vandet ???? ruller1 ruller1 ruller1
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Sv: Lystfisker-fi

Indlægaf Coach-Z » 22. jan 2014, 07:28

Claus-DK skrev:
Coach-Z skrev:Og jeg troede vi var nørdede med hifi... Respekt for lystfisker-fi:-)

/Coach-Z

"Sendt fra min bærbare fladskærm med tæppesnak!!"


Så skulle du bare hører mig når emnet drejer sig om Marvel tegneserier, DER er jeg nørd...
Jeg er så langt ude at min svigerfar er i færd med at købe et spidermankostume til mig så både mig OG knægten kan tage ud og handle i vores dragter..
Vi har været af sted hvor han var klædt ud og det var skidesjovt, så det naturlige skridt er jo at løfte det til det næste niveau rulle2 rulle2

Lystfiskeri er bare en hobby, hvor man ligesom i head-fi ikke mĂĄ gĂĄ ned pĂĄ grejet..


Min kælder...

Billede



/Coach-Z

"Sendt fra min bærbare fladskærm med tæppesnak!!"
Coach-Z

Brugeravatar
 
Indlæg: 439
Tilmeldt: 22. dec 2013, 00:31
Geografisk sted: Næstved

Re: Lystfisker-fi

Indlægaf Claus-DK » 10. jul 2016, 14:25

Jeg er begyndt at købe fiskegrej på aliexpress, det er primært softlures jeg køber for tiden..

Der er rigtigt meget endegrej til under 80 kroner og køber man i Kina får man 5 i stedet for 1, så det skal udforskes lidt.

Er der nogen der har erfaringer med fiskehjul fra Kina ??
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

ForegĂĄende

Tilbage til Andet-fi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 6 gæster