Hej Hoved-fi
Jeg er ny mand på dette fine sted, er der en intro-tråd et sted hvor man fortæller lidt om sig selv og sådan...? Ud over at være ny her på sitet er jeg også ret ny i hoved-fi, så håber i vil bære over med mine sandsynligvis mindre begavede spørgsmål.
Jeg har hørt musik i rigtig mange år, men det er meget længe siden jeg har brugt penge på nyt grej. Mit setup ser sådan ud:
Hjemme:
Holfi Integra 8 forstærker, Holfi Xara CD, B&W standerhøjttalere og et sæt Stax SR-30. Derudover en Mac der bl.a. bruges til streaming fra iTunes og Spotify via AEX.
Ude:
iPhone 4 eller min arbejds-pc og et par Sennheiser PX-100
Jeg har længe overvejet at anskaffe mig noget bedre hoved-grej og efter at have været rundt på forskellige forums og læst anmeldelser osv. er jeg blevet både lidt klogere og lidt mere forvirret. Så nu til et par af mine spørgsmål:
1) Hovedtelefoner
Jeg vil fortsat bruge iPhone'en som afspiller. Kan det lade sig gøre at finde et par high end (eller næsten high end...) hovedtelefoner, der ikke er totalt overkill til en iPhone? Altså hvor gode hovedtelefoner kan en iPhone udnytte hvis der ikke tilkobles dac/amp?
2) DAC/Amp
Jeg tænker, at jeg vil investere i hovedtelefoner først og bruge dem direkte fra PC og iPhone. Jeg er godt klar over, at det langt fra er en optimal løsning og planen er derfor at investere i en transportabel dac/amp når pengene er til det. Da jeg gerne vil kunne bruge mine nye hovedtelefoner via PC (arbejde), Mac (hjemme) og iPhone leder jeg efter en lille dac/amp der kan det hele.
Jeg har kigget lidt på Centrance Hifi-M8, som generelt får rigtig fine kommentarer. Nogen der har erfaringer med den? Og er der en dansk forhandler? Synes jeg har læst i en tråd her på siden, at Claus-DK var klar til at forhandle, men at kommunikationen var lidt besværlig...?
Er der andre gode alternativer til Hifi-M8? Jeg har kigget lidt på Meier Audio Quickstep og PCstep og de får også fine kommentarer med på vejen på diverse forums, men jeg kan ikke rigtig overskue hvor meget det giver bare at koble en amp som Quickstep til en iPhone når der ikke er nogen dac i boksen? Køber man så en helt tredje boks med en go dac, eller er Quickstep'en nok til at løfte lyden?
Jeg er med på, at mange af mine overvejelser nok ville blive besvaret hvis jeg kom ud og fik lyttet til en masse forskelligt grej. Problemet er bare, at jeg bor på Bornholm, hvilket er fantastisk men også lidt besværligt, hvis man skal tjekke nyt udstyr ud. Jeg skal dog til Kbh. d. 20. februar ifm. en Dream Theater koncert i Forum og jeg havde tænkt mig at smutte forbi KT Radio og lytte til lidt forskelligt. Er der andre butikker, der er værd at besøge?
Beklager det lange indlæg, jeg hører meget gerne jeres mening / input og uddyber gerne det jeg har skrevet hvis det er uklart.
Mvh Rasmus