Jeg er på udkig efter en dac med lidt eller ingen “ringing”.
Mit blik har i denne sammenhæng været stift rettet mod en Metrum Octave, da denne er nos, dvs der er ingen digitale filtre til at producere “ringing”.
Jeg har 2 krav:
1. Så lidt “ringing” som muligt.
2. Ingen bas “roll-off”.
Men… for Metrum Octave synes det at være vanskeligt at opfylde krav nr 2.
Jeg bygger min slutning på følgende kalkule:
1.Currawong review af Audio-gd dac: The Metrum Octave I owned was beautiful and organic-sounding even with less than perfect recordings, but only had SE output (I use balanced most often) and was a little weak in the bass…”
2. TNT review: (Octave sammenlignet med Rega dac) …The Rega had a bigger soundstage and deeper bass.
3. Darko review af Rega: The Rega DAC dances between the meatiness of Audio-gd NFB-2 (Coke) and the ectomorphic detail of the Eastern Electric Minimax (Diet Coke)
Audio-gd Compass med wm8741 kun dac output, som er den dac jeg er vandt til, lyder næsten identisk med nfb-2.32(2.1 med anden usb), “It takes a very good amp for show the difference”, som King Wa skrev det med sine egne ord, da jeg spurgte ham.
Jeg er altså som sagt vandt til bassen i Audio-gd, som er mere “meati” end Rega, som igen har dybere bas end Octave… kan i følge mig…?
Jeg har derfor også rettet mit blik mod andre bud.
Beresford har lavet nos dac på et tidspunkt, men laver nu TC-7533 med wm8716 dac.( http://www.head-fi.org/t/690549/beresfo ... t_10363999 )
Den dac får rigtig meget ros rundt omkring, særligt for egenskaber jeg vil mene har noget at gøre med ringing. Det som folk roser er med andre ord typiske egenskaber ved mindre ringing. Bas synes at være prima i alle reviews, en bruger sælger endda sin Bifrost uber, efter han har hørt tc-7533, det siger ikke så lidt (angiveligt, jeg har ikke hørt bifrost uber).
Halide bruger også denne wm8716 i deres dac hd. Her skriver de direkte at de anvender “slow roll-off” filteret i dac’n. Når man tjekker målingerne på side 20 i datasheet er det tydeligt at ringing mildest talt er minimalt med dette filter. Når man ser Stereophile nå samme fine resultater ved måling af Halide dac hd, virker det temmelig overbevisende. ( http://www.stereophile.com/content/hali ... asurements ). Næsten alle reviews beretter om prima bas og dybt soundstage.
John Kennys Ciunas dac er også et bud. Den anvender pcm5102 dac, som jeg kender rigtig godt fra min tid med audio-gd compass. Han anvender IIR filteret, som har 0 pre-ringing, men til gengæld ekstra meget post-ringing. God bas, lige så god som Halide hd iflg et review.
John Kenny har valgt at bruge pcm5102 i stedet for sabre chippen fordi: “The PCM5102 DAC sounds superior to the ESS Sabre DAC ES9023 used in one of my previous DAC products”.
USB på Ciunas dac bruger Amanero usb reciever, ligesom Metrum nu har implementeret i deres dacs, så ingen vrøvl med drivere.
Metrums nye Amanero usb er i øvrigt sikkert ganske god, når John Kenny også har valgt at bruge den.
Ciunas dac kan bruges direkte fra min mac, Beresford skal have en Halide Bridge+aqvox usb power spændt foran, før den kan bruges og Halide dac hd har jo bridge indbygget, så den er ligetil, lige bortset fra den obligatoriske aqvox usb power.
(Jeg har lagt mig fast på halide bridge usb/spdif konverteren, hvis det er nødvendigt med sådan en.)
Jeg hælder meget til Halide HD dac lige nu, jeg tror den er svært god. Alle reviews er meget positive og jeg må indrømme det lyder som noget for mig. At den målte ringing er meget lille er selvfølgelig et væsenligt punkt.
Hvorfor ikke bare en anden nos-dac end Octave?
Hvilken skulle det være? Som vel at mærke med rimelig sikkerhed opfylder punkt 2 ovenfor.