Gads store bog om lystfiskeri er en rigtig god og grundig bog..
Politikens store lystfiskerbog er også rigtig fin læsning..
Men du kan IKKE læse dig til at lære at kaste, læse vandet og sådan nogle ting, du kan få en god grundviden, lære at binde knude, hvilke fisk du kan fange og cirka hvordan, men de små finesser er nogle ting man må tilegne sig ved at fiske..
Du kan sagtens få gode ture uden at kunne se på boblerne på søen hvor stor fisken er og hvad slags fisk det er, det er jo bare noget nørderi...
Du skal gøre op med dig selv om du er typen der vil sidde ned eller om du vil gå og stå når du fisker, om du er til spinne eller medefiskeri, før du beslutter dig for hvad slags grej du køber..
Jeg har lige købt et sæt til min dreng på seks og det var ikke et billigt sæt, heller ikke dyrt, men et sæt af en god kvalitet, det er vigtigt for noget billigt bras giver mere bøvl end glæde, brug 500 i stedet for 149 på et sæt, så får du en fornuftig kvalitet og en meget større glæde ved dit fiskeri..
7-9 fods fiskestang er allround, et hjul i størrelse 300/3000/3/30 (samme størrelse) er også velegnet til det meste normale fiskeri, linen bør være 0,25-0,3..
Selv har jeg stænger i hobetal fra 5 til 14 fod, masser af hjul og alskens endegrej, det er lidt ligesom hovedtelefoner når man er bidt af det er et svært at begrænse sig, fiskeri har været en lidenskab for mig siden jeg jeg 5-6 år gammel og fylder mere i mit liv end f.eks hovedtelefoner...
Heldigvis kan de to kombineres
Snøren på hjulet er "bare" at binde linen fast til spolen og så ellers køre rundt på håndtaget til spolen er fyldt, husk at give en smule modstand så linen bliver rullet relativt stramt på spolen, ellers vil det give problemer i form af "ugler" og korte kast..
Emnet er kæmpestort, så har du brug for tips og tricks så bare råb op...