Søger forslag/erfaringer med netværksafspiler



Re: Søger forslag/erfaringer med netværksafspiler

Indlægaf M.Gjøl » 7. apr 2014, 23:20

Måske skulle jeg bare gå efter en FiiO x5 eller iBasso dx90 istedet.
Ingen fjernstyring fra sofa, men 2 i 1 løsning 8musik
M.Gjøl

Brugeravatar
 
Indlæg: 1296
Tilmeldt: 8. okt 2012, 21:59
Geografisk sted: Sjælland

Re: Søger forslag/erfaringer med netværksafspiler

Indlægaf kvik » 8. apr 2014, 00:07

Billede
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Søger forslag/erfaringer med netværksafspiler

Indlægaf pof » 8. apr 2014, 22:36

RuneAudio kommer sikkert snart med en version som Raspberry Pi med HiFiBerry virker med. RuneAudio er de kloge fra Volumio som er gået solo. Det er en version som jeg venter mig meget af (Læs: Håber at den virker)
pof

Brugeravatar
 
Indlæg: 795
Tilmeldt: 18. aug 2011, 17:23
Geografisk sted: StorCPH

Re: Søger forslag/erfaringer med netværksafspiler

Indlægaf davidsh » 9. apr 2014, 10:47

Mataugust skrev:Jeg ville gå efter denne marantz hvis jeg havde pengene til det

http://hifi-freaks.dk/webshop//foraarsr ... -1142.html


Hvor er det altså bare ærgerligt de ikke har inkluderet en digital udgang! Ikke engang en ananlog udgang..
Hovedtelefoner: B&O H6, Hifiman HE-500, Hifiman HE-5LE, Koss KSC75, Sennheiser HD800, Sennheiser Momentum, Stax Sigma (NB), Stax SR-307, Stax Lambda Signature
Forstærkere: Musical Fidelity X-can V8P, Stax SRM-T1, Emotiva Mini-X
DAC's: Danish Audio Design DAC 05
Kilde:Fiio X3, PC
davidsh

Brugeravatar
 
Indlæg: 1799
Tilmeldt: 26. nov 2012, 14:16
Geografisk sted: Ã…rhus, Danmark

Re: Søger forslag/erfaringer med netværksafspiler

Indlægaf M.Gjøl » 9. apr 2014, 20:29

PT står den mellem FiIo x5 / iBasso DX90 eller en Pioneer 30 / Denon ah720.

Mobilitet over for komfort i hjemmet 8musik
M.Gjøl

Brugeravatar
 
Indlæg: 1296
Tilmeldt: 8. okt 2012, 21:59
Geografisk sted: Sjælland

Re: Søger forslag/erfaringer med netværksafspiler

Indlægaf SteelyD » 7. feb 2015, 00:17

kvik skrev:Kan en Squeezebox Touch (evt med diverse plugins) ikke gøre alt det, du søger?
(har ingen erfaring med den selv, så ikke spørg mig om detaljer ;-) )


Jeg har en Squeezebox Touch og vil ikke anbefale den som afspiller. Irriterende betjening, virker aldrig når man skal bruge den, man skal altid enten løse problemer, genfinde netværket og taste koder ind igen eller lige opdatere den, touch skærmen reagerer langsomt, menuerne er langsommelige at komme igennem (for mange niveauer) osv...

Logitech har dog droppet supporten af den nu, så nu skal den i det mindste ikke hele tiden opdateres længere. Til gengæld må vi brugere leve med at den aldrig bliver en god afspiller.

Den bruges efterhånden kun som ur ude i køkkennet.

FIIO X5 vil jeg heller ikke anbefale. Den fungerer fint og har alle de rigtige features, men lyden imponerer mig ikke. Den siges ellers at have en god lydkvalitet, men sammenligner jeg med mit Soundblaster ZxR lydkort på PC'en lyder den fladt, meget lidt stereoperspektiv, meget lidt dynamik, alting lyder "langsomt" som om den kæmper med at levere lyden, og generelt lyder den alt for meget som sin lillebror X1. Og den kan fåes til $99 på Amazon.
SteelyD

 
Indlæg: 34
Tilmeldt: 7. feb 2015, 00:08

Re: Søger forslag/erfaringer med netværksafspiler

Indlægaf pof » 7. feb 2015, 11:51

Hos mig kører Squeezebox Touch perfekt. Og betjeningen via iPeng er uundværlig.
pof

Brugeravatar
 
Indlæg: 795
Tilmeldt: 18. aug 2011, 17:23
Geografisk sted: StorCPH

Re: Søger forslag/erfaringer med netværksafspiler

Indlægaf M.Gjøl » 7. feb 2015, 12:14

Lidt ældre post, men jeg endte med en X5.
Har kun brugt headphone out lidt, så kan ikke helt huske den:)
Men er vældig tilfreds når enten min Fiio E12 eller min Schiit Lyr er spændt bagefter.

NÃ¥r du siger flad lyd, kunne det ligge i at den ikke har den lidt varme Fiio signatur, men en meget neutral lyd?
M.Gjøl

Brugeravatar
 
Indlæg: 1296
Tilmeldt: 8. okt 2012, 21:59
Geografisk sted: Sjælland

Re: Søger forslag/erfaringer med netværksafspiler

Indlægaf SNI » 7. feb 2015, 12:20

Squeezebox Touch kan maksimalt afspille 24/96 filer, såfremt den anvendes med en tilsluttet USB HDD.
Desværre er det ikke rigtigt stabilt, og den har det med at gå ned, såfremt man søger i mapperne på disken mens man spiller.
Så går det langt bedre med 16/44,1 og f.eks. ipeng på en iphone eller en anden app.
Anvendt på den måde, og med en lineær strømforsyning i stedet for den medfølgende, så har man faktisk en ganske fin afspiller, men jeg er enig i, at man savner kræfter i den.
Derfor har jeg selv fundet en anden løsning, som består af en Gustard U10 USB/S/P/DIF interface eller man kan bruge en U12, begge med ganske få men IMHO nødvendige modifikationer, som ikke koster alverden.
U10 udmærker sig ved, at kunne acceptere alle kendte formater, den har indbygget lineær strømforsyning og er isoleret på både S/P/DIF og AES/EBU udgangene med pulstrafoer. Tilmed er den meget rimeligt prissat indtil videre. Der medfølger usignerede XMOS drivere, som kræver en lille workaround på Win 8, 8.1 og 10TP.
Hertil en LapTop med en god stak RAM, jeg har 8GB, hvilket er rigeligt og en SSD systemdisk med WIN10TP, og så en ekstern USB HDD med al musikken på.
Som afspiller bruger jeg Foobar 2000, men hvis man absolut skal have noget mere fancy, så ved jeg at JRiver fungerer udmærket. Jeg er dog meget mere til helt basic løsninger. Den har så Kernel Streaming Plugin.
Faktisk kan man endda opnå ganske acceptable resultater med streaming fra f.eks. WIMP HIFI eller CoBuz 16/44,1. Og det udvider jo musikkataloget betragteligt, dog er det ikke alle deres albums, der er lige heldige.

Anyways så er en anden ting jeg gerne vil bringe til debat, at hvorfor i alverden gå efter 24/192?
Man behøver bare at kigge på et par enkelte datasheets på DAC chips for at finde ud af, at de performer dårligere ved 192KHz end ved 96.
Desuden bliver jitter en mere signifikant udfordring ved højere Fs. Så der er alle gode grunde til, at lade være med at udfordre de digitale kredsløb med højere Fs.

Ofte har folk den opfattelse, at 24/192 repræsenterer en højere opløsning end f.eks. 24/96, hvilket ikke er korrekt.
Opløsning afhænger af bitdybden, Fs bestemmer frekvensområdet, og det er faktisk så kort som det kan siges.
Den bedst målende DAC jeg nogensinde har set, præsterer en opløsning på ca. 21 bit på den analoge udgang, hvilket betyder THD+N på omkring -125 dB, så har man vist også lidt mere end rigeligt musik15
Hvis du kan gå stille med dørene, så kan du melde dig ind i verdens måske mest hemmelige HIFI nørd gruppe her: http://www.facebook.com/groups/elabs.dk/ ;-)
SNI

 
Indlæg: 41
Tilmeldt: 19. nov 2014, 16:13

Re: Søger forslag/erfaringer med netværksafspiler

Indlægaf SteelyD » 8. feb 2015, 04:46

M.Gjøl skrev:Lidt ældre post, men jeg endte med en X5.
Har kun brugt headphone out lidt, så kan ikke helt huske den:)
Men er vældig tilfreds når enten min Fiio E12 eller min Schiit Lyr er spændt bagefter.

NÃ¥r du siger flad lyd, kunne det ligge i at den ikke har den lidt varme Fiio signatur, men en meget neutral lyd?

Nej med flad lyd mener jeg rumindtrykket, som er noget to-dimensionelt efter min mening. Instrumenter og stemmer har ingen dydbe i rummet, de spiller alle i samme række, lige foran lytteren. Men det er når jeg sammenligner med ZxR, og det er måske ikke helt fair at sammenligne stationært grej med mobilt grej som X5'eren. ALT er bare bedre på ZxR.

Men sammenligner jeg med X1 så...ja du kunne sagtens narre mig til at tro det er samme indmad, jeg synes X1 og X5 lyder meget ens, X5'eren spiller bare lidt højere. Og X1 koster trods alt kun $99. Jeg havde forventet mig meget mere af X5, for jeg bruger faktisk kun en Sansa Clip Zip nu, som lyder NÆSTEN ligeså godt men er noget mere praktisk. Kun når jeg bruger HD650 og K701 kommer de to små afspillere til kort, men det kan man jo klare med en amp.

Jeg overvejer at sælge X5 og bruge pengene på enten bedre hovedtelefoner (HE560 eller måske HD800) eller at bytte ud med en Ibasso DX90.
SteelyD

 
Indlæg: 34
Tilmeldt: 7. feb 2015, 00:08

Re: Søger forslag/erfaringer med netværksafspiler

Indlægaf Claus-DK » 8. feb 2015, 20:31

Jeg går ud fra ZxR er et lydkort der sidder i din PC ??

Du skal huske at være fair når du sammenligner, det gælder ikke når dit ZxR har alle mulige EQ og andre indstillinger sat til, alt skal stå på off hvis du skal sammenligne ting, på den anden måde sammenligner du ikke lydkvalitet men lydsignaturer og når den ene er trimmet til din smag vil andre ting ganske enkelt ikke have en kinamand´s chance...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Søger forslag/erfaringer med netværksafspiler

Indlægaf telum » 9. feb 2015, 12:02

Som Claus siger, og så er der i øvrigt ikke noget i vejen for at lave digital equalizing til din X5. Mest for din egen skyld også så du ikke løber rundt og køber alt muligt som ikke vil leve op til din ZxR. Jeg tror ikke der er nat og dag forskel mellem X5 og DX90 fx.
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Søger forslag/erfaringer med netværksafspiler

Indlægaf LarsHP » 10. feb 2015, 12:52

Jeg har to Squeezebox Touch og har så at sige aldrig problemer med dem eller media serveren. Det hele kører helt gnidningsfrit og lækkert. Bruger Windows PC med lydfiler på ekstern disk og netværkskabel til Touch'en.
Har både apps på en Android og en Windows Phone, som fungerer fint - i tillæg til den medfølgende fjernbetjening.

Det eneste, jeg har at udsætte, er på et par af apps'ene, ikke selve Squeezebox-systemet. Men OK, det er rigtigt, bruger man en USB-harddisk direkte koblet til SB Touch, og lader den gøre arbejdet som server, så går det trægt - specielt hvis man skal skanne et stort bibliotek helt fra grunden af.

Som SNI siger tager SB Touch'en max 96kHz/24-bit. Hvis man absolut vil køre 176,2 og 192kHz filer, kan man bruge et plugin, der gør USB-porten til et output, hvorigennem man så kan køre de (unødvendigt) høje samplede filer via en USB-til-S/PIF konverter.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Søger forslag/erfaringer med netværksafspiler

Indlægaf SNI » 10. feb 2015, 13:08

@LarsHP
Det er fuldstændigt korrekt det du skriver, jeg har bare en ting, som jeg synes er vigtigt.
Touch lyder klart bedst, når den er tilsluttet en USB HDD, og klarer det hele selv.
Det virker endda også rimeligt vha. f.eks. ipeng på en iphone eller en ipad.
Outputtet skal selvfølgelig tages fra S/P/DIF udgangen, og og føres til en god DAC, og ikke SBT´s indbyggede konverter.
Strømforsyningen skal være en lineær type, så har man faktisk en usædvanligt god digital kilde med lavt jitter og ikke megen støj.
HiRez kan bruges, men med lidt ekstra tålmodighed, og en gang imellem slipper den taget i disken, og må scanne bibliotekerne igen.
Hvis du kan gå stille med dørene, så kan du melde dig ind i verdens måske mest hemmelige HIFI nørd gruppe her: http://www.facebook.com/groups/elabs.dk/ ;-)
SNI

 
Indlæg: 41
Tilmeldt: 19. nov 2014, 16:13

Re: Søger forslag/erfaringer med netværksafspiler

Indlægaf LarsHP » 10. feb 2015, 21:09

Vi er enige om, at Touch'ens analoge output ikke er anbefalelsesværdigt. Jeg bruger selvfølgelig S/PDIF til min eksterne DAC.

Det der med en lineær strømforsyning kan måske være noget - specielt da jeg har en modificeret Touch. Jeg vil prøve det ud selv - helt sikkert.

Jeg vil dog samtidig sige, at eksperter på Squeezebox-forum'et mener, at det er hul i hovedet med lineær strømforsyning til en umodificeret Touch, da der internt i Touch'en er flere små strømforsyninger, der fortsat vil kompromittere lyden, selvom man kobler en lineær strømforsyning til i stedet for den medfølgende. Jeg er ikke ekspert i det selv, men må forholde mig til hvad elektroingeniørerne "der ovre" siger...

Og så må jeg indrømme, at jeg har vanskeligt ved at forstå hvorfor Touch'en skulle lyde bedre via en USB-HDD frem for via netværkskabel, da Touch'en har en ganske stor buffer (30 sekunder). Konverteringen af FLAC filerne tager Touch'en sig af uanset, så det burde være nøjagtigt det samme output man får. Jeg har ikke nærlyttet de to nævnte måder at "fordre" den på direkte mod hinanden, så jeg kan ikke sige noget fra eller til selv - endnu.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Søger forslag/erfaringer med netværksafspiler

Indlægaf sorenb » 10. feb 2015, 21:57

LarsHP skrev:Som SNI siger tager SB Touch'en max 96kHz/24-bit. Hvis man absolut vil køre 176,2 og 192kHz filer, kan man bruge et plugin, der gør USB-porten til et output, hvorigennem man så kan køre de (unødvendigt) høje samplede filer via en USB-til-S/PIF konverter.

...det er så ikke helt rigtigt ....det kan lade sig gøre at så 192kHz gennem optical/SPDIF på SB Touch.

Jeg har selv tre stks SB Touch, og mener jeg installerede omtalte plugin herfra
http://forums.slimdevices.com/showthread.php?94512-Announce-Enhanced-Digital-Output-app-USB-Dac-and-192k-Digital-Ouput
og det fungerer udemærket med 192kHz, omend det er meget lidt materiale jeg har i den opløsning ...plejer ikke at gå efter mere en 88kHz eller 96kHz ...
sorenb

 
Indlæg: 162
Tilmeldt: 7. jun 2013, 00:50

Re: Søger forslag/erfaringer med netværksafspiler

Indlægaf SNI » 10. feb 2015, 22:19

LarsHP skrev:Vi er enige om, at Touch'ens analoge output ikke er anbefalelsesværdigt. Jeg bruger selvfølgelig S/PDIF til min eksterne DAC.

Det der med en lineær strømforsyning kan måske være noget - specielt da jeg har en modificeret Touch. Jeg vil prøve det ud selv - helt sikkert.

Jeg vil dog samtidig sige, at eksperter på Squeezebox-forum'et mener, at det er hul i hovedet med lineær strømforsyning til en umodificeret Touch, da der internt i Touch'en er flere små strømforsyninger, der fortsat vil kompromittere lyden, selvom man kobler en lineær strømforsyning til i stedet for den medfølgende. Jeg er ikke ekspert i det selv, men må forholde mig til hvad elektroingeniørerne "der ovre" siger...

Og så må jeg indrømme, at jeg har vanskeligt ved at forstå hvorfor Touch'en skulle lyde bedre via en USB-HDD frem for via netværkskabel, da Touch'en har en ganske stor buffer (30 sekunder). Konverteringen af FLAC filerne tager Touch'en sig af uanset, så det burde være nøjagtigt det samme output man får. Jeg har ikke nærlyttet de to nævnte måder at "fordre" den på direkte mod hinanden, så jeg kan ikke sige noget fra eller til selv - endnu.


Det med lineære forsyninger til touch har jeg så gjort en del i.
Faktisk vil jeg påstå, at hvis du tilslutter din Touch til en lineær strømforsyning, men samtidig lader den medfølgende SMPS sidde i en delt strømskinne, så har du balladen.
Den der følger med er simpelthen giftig i begge retninger. Den støjer ind i lysnettet simpelthen. Jeg troede ikke mine egne øjne og ører, men så slem er den.

Grunden til at Touch er bedre, når den ikke er tilsluttet en computer via et ethernet kabel er ganske enkel.
Touch er ikke isoleret fra dit analoge set-up, så al støj fra din computers SMPS forsyninger og DC-DC konvertere havner helt uhindret i dine forstærkere. Og det er ikke særligt smart.
Det er endda sådan, at hvis du vil have det bedste ud af den, så skal den HDD du tilslutter også have en lineær supply. Så kvitterer Touch med ren og ukompliceret lyd.

Touch er rigtigt anvendt en low jitter kilde, som kan levere uventet flot lydkvalitet, men den kan desværre ikke isolere, og den medfølgende PSU er det værste jeg er stødt på.
Hvis du kan gå stille med dørene, så kan du melde dig ind i verdens måske mest hemmelige HIFI nørd gruppe her: http://www.facebook.com/groups/elabs.dk/ ;-)
SNI

 
Indlæg: 41
Tilmeldt: 19. nov 2014, 16:13

Re: Søger forslag/erfaringer med netværksafspiler

Indlægaf LarsHP » 10. feb 2015, 23:33

sorenb skrev:
LarsHP skrev:Som SNI siger tager SB Touch'en max 96kHz/24-bit. Hvis man absolut vil køre 176,2 og 192kHz filer, kan man bruge et plugin, der gør USB-porten til et output, hvorigennem man så kan køre de (unødvendigt) høje samplede filer via en USB-til-S/PIF konverter.

...det er så ikke helt rigtigt ....det kan lade sig gøre at så 192kHz gennem optical/SPDIF på SB Touch.

Jeg har selv tre stks SB Touch, og mener jeg installerede omtalte plugin herfra
http://forums.slimdevices.com/showthread.php?94512-Announce-Enhanced-Digital-Output-app-USB-Dac-and-192k-Digital-Ouput
og det fungerer udemærket med 192kHz, omend det er meget lidt materiale jeg har i den opløsning ...plejer ikke at gå efter mere en 88kHz eller 96kHz ...

OK. Så har jeg enten misforstået det, eller også er der kommet en nyere version af plugin'et, som jeg ikke er stødt på før du skriver om det. Det er længe siden, jeg læste om det der EDO plugin - faktisk kort efter at det blev lanceret.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Søger forslag/erfaringer med netværksafspiler

Indlægaf LarsHP » 11. feb 2015, 22:09

@ SNI og andre, der har forstand på den slags:
Hvordan ser det så ud mht. signal via WiFi? Så kommer der ihvertfald ikke "beskidt" strøm ind... og så længe det trådløse signal er stærkt/godt nok, er den vel god - eller hvad?

Jeg vil helt klart foretrække at min computer kører mediaserver-funktionen, da skanning mv. går meget, megt hurtigere på den måde.

Mht. lineær strømforsyning:
I Stereophile's test kunne testeren ikke høre nogen forskel mellem standard strømforsyningen og en lineær, og John Darko (DigitalAudioReview) kunne med flere af slagsen heller ikke finde nogen hørbar forskel, men endte med en lineær strømforsyning alligevel til sidst, som han mente gav en anelse bedre lyd... Så OK, det er muligt, der er en forskel, men ud fra det jeg hidtil har læst mig til, så har jeg ikke kastet penge eller kræfter i projektet, når disse folk ikke fandt nogen eller nogen særlig forskel. Nu har jeg imidlertid en gammel strømforsyning, som er til min WM-D6 Walkman. Den skal være lineær - ud fra størrelse og vægt at bedømme, så det skal prøves ud.
Senest rettet af LarsHP 11. feb 2015, 22:33, rettet i alt 1 gang.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Søger forslag/erfaringer med netværksafspiler

Indlægaf sorenb » 11. feb 2015, 22:24

LarsHP skrev:Jeg vilh helt klart foretrække at min computer kører mediaserver-funktionen, da skanning mv. går meget, megt hurtigere på den måde.
helt enig ... havde til at starte med mediaserveren kørende på et NAS med ARM-processor, og det virker, men F**** det var langtsomt når man skulle søge eller browse .... nu kører det på et NAS med Intel-processor, på fjerde år uden et eneste udfald (SqueezeBox Sever)
sorenb

 
Indlæg: 162
Tilmeldt: 7. jun 2013, 00:50

ForegåendeNæste

Tilbage til Lydkilder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster

cron