Cykel-Fi



Re: Cykel-Fi

Indlægaf Ostebaronen » 21. jun 2015, 10:12

Du har ret! Bæltet skal kunne gå igennem stellet, så det er de færreste det er muligt på :(
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Re: Cykel-Fi

Indlægaf toppe » 21. jun 2015, 22:32

Æv, surt show... Jeg havde lige håbet jeg havde overset et eller andet og at det var blevet nemt at konvertere til bæltedrev.
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Cykel-Fi

Indlægaf Mataugust » 24. aug 2015, 13:13

Min dreng har længe fablet om en mountainbike, men da han stadig er i voksealderen er det begrænset hvor mange penge jeg vil smide efter sådan en.
Nu har lige set sĂĄdan en Yosemite, High Sierra pĂĄ auktion.
NĂĄr jeg googler Yosemite, High Sierra fĂĄr jeg en masse om en nationalpark, men ikke noget cykel...

Er den noget værd? Hvor meget kan jeg betale uden at snyde mig selv?
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Cykel-Fi

Indlægaf telum » 24. aug 2015, 13:51

Der er rigtigt mange MTB's på tilbud lige i tiden. Den der er en "fully", dvs. den er affjedret både foran og bagpå. I mine øjne ligner det en harald-nyborg cykel. Jeg ville helt klart gå efter en hardtail (kun affjedret foran) hos en cykelhandler. Jeg tror hurtigt den går i stykker hvis man kører i skoven med den, og det bliver hurtigt dyrt at reparere.
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Cykel-Fi

Indlægaf jacobask » 12. sep 2015, 08:46

Så kom jeg også endeligt med på vognen som ejer af en fornuftig cykel. Har været på kig efter en racer på budget igennem noget tid og faldt over nedestående. Stellet er fra 2005 men alle sliddele er fra i år og har kun kørt omkring 500km.

Billede

(undskylder billedkvaliteten, men har endnu ikke haft mulighed for at fĂĄ taget nogle gode billeder.
jacobask

Brugeravatar
 
Indlæg: 127
Tilmeldt: 28. jun 2012, 09:19
Geografisk sted: LangĂĄ

Re: Cykel-Fi

Indlægaf toppe » 12. sep 2015, 20:36

jacobask skrev:Så kom jeg også endeligt med på vognen som ejer af en fornuftig cykel. Har været på kig efter en racer på budget igennem noget tid og faldt over nedestående. Stellet er fra 2005 men alle sliddele er fra i år og har kun kørt omkring 500km.

Billede

(undskylder billedkvaliteten, men har endnu ikke haft mulighed for at fĂĄ taget nogle gode billeder.


Fed ged - tillykke med den! Hvilken model er det?

Så vil jeg endnu engang henstille til, at cykler fotografes fra den anden side, så man kan se hvilket kranksæt osv der sidder på rulle6
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Cykel-Fi

Indlægaf jacobask » 13. sep 2015, 07:59

Jeg skal nok fĂĄ taget bedre billeder nĂĄr vejret er til det (det er ikke specielt godt lys i mit skur) - og jeg skal ogsĂĄ nok huske at fĂĄ taget billederne fra den anden side.

Det er en Pinarello Galileo med et ultegra gear-sæt og dure-ace skiftere. Hjulsættet er et sæt Mavic aksuim.

Det er min første racer (i rigtigt mange år), og det er en fornøjelse at komme op på sådan en i stedet for min slidte MTB - der sker jo noget når men trykker i pedalerne!
jacobask

Brugeravatar
 
Indlæg: 127
Tilmeldt: 28. jun 2012, 09:19
Geografisk sted: LangĂĄ

Re: Cykel-Fi

Indlægaf toppe » 13. sep 2015, 10:07

Det er en rigtig lækker fornemmelse at komme op på en rigtig racer efter at have kørt på alm cykler i mange år - pludselig kan man jo køre dobbelt så hurtigt :grin: Sådan havde jeg det, da jeg fik anskaffet mig en - at den så nu lever et roligt hensynende liv skal vi ikke tale højt om...
Jeg kan iøvrigt rigtig godt lide, at din Pinarello har en klassisk geometri med et vandret overrør - jeg er alt for gammeldags til for alvor at kunne forlige mig med de moderne 'damecykler' rulle6
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Cykel-Fi

Indlægaf jacobask » 13. sep 2015, 10:40

Ja, jeg faldt også for de mere klassiske da jeg var på udkig efter en racer. Måske er det ikke det mest fornuftige valg i forhold til at man kan få mere moderne teknik til samme penge, men det andet føltes bare mere rigtigt...
jacobask

Brugeravatar
 
Indlæg: 127
Tilmeldt: 28. jun 2012, 09:19
Geografisk sted: LangĂĄ

Re: Cykel-Fi

Indlægaf toppe » 13. sep 2015, 10:55

For mig at se er den største tekniske udvikling at skifterne er rykket fra skrårøret og op i bremsegrebene. Muligvis er de nye elektroniskse gearvælgere også en reel udvikling (så længe man sørger for at have friske batterier - ellers bliver de nyttesløse), men dem kender jeg ikke. Om man har 16 eller 22 gear er lidt ligegyldig - at de er korrekt indstillet og skifter hurtig og præcist er langt vigtigere.
Der er naturligvis sket noget på materiale fronten, men i mine øjne er det vigste at finde en ramme der føles rigtig. Jeg kender et par stykker som sværger til gode stålrammer, da de aldrig er blevet gode venner med mere moderne materialer/rammer, fordi de ikke giver dem samme feedback og fornemmelse.
Og hĂĄnden pĂĄ hjertet - det giver meget mere mening for mange af os at smide de 5-10-20 kg vi vejer for meget frem for at bruge tusindvis af kroner pĂĄ at fĂĄ en cykel der vejer et kg mindre... ;-)
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Cykel-Fi

Indlægaf jacobask » 13. sep 2015, 11:03

Ja, prisen per gran sparet cykeludstyr giver sjældent mening i forhold til de kg der kan smides af dunken. Jeg skal heller ikke ud og køre race, men skal bruge den til hygge-motions-cykling som et supplement til løb. Jeg kommer nok også mest til at cykle kortere solo-ture for at tømme hovedet og få arbejde og andet ud af hovedet.
jacobask

Brugeravatar
 
Indlæg: 127
Tilmeldt: 28. jun 2012, 09:19
Geografisk sted: LangĂĄ

Re: Cykel-Fi

Indlægaf toppe » 12. nov 2015, 20:53

Gerner skrev:En fixie er sådan en lækker sag med kun ét gear sat direkte på baghjulets tandhjul..!

Billede


Gerner, jeg tillod mig lige at poste ovenstĂĄende i denne trĂĄd - det hĂĄber jeg er ok? :-)

Lækker ramme og flot sat op! Man kan vist godt fornemme at du er en ung gut med det sadel-til-styr drop - jeg er i hvert fald alt for gammel og fed til at kunne cykle på sådan én... ruller1
Cykler du så lange ture på den, at du har brug for en flaske? Den tri/enkeltstarts-flaskeholder skærer lidt i mine (puritanske) øjne ;-)
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Cykel-Fi

Indlægaf Gerner » 12. nov 2015, 22:40

Hehe, det er helt i orden, det er vel altid i orden, nĂĄr andre kan lide ens ting. ;-)
Men altsĂĄ grunden til, at jeg har en flaske holder bag pĂĄ cyklen, er egentligt fordi, at der ikke er boret nogen form for huller i rammen, og vil ikke strips tingene fast. Cykler som regel en 50 km ad gangen, sĂĄ skal bruge lidt vand. ;-)

Fixie cykler er seriøst det fedeste at cykle på, for man kan komme stort set lige så hurtigt frem og op ad bakker, men ens ben arbejder på en lidt anderledes måde. ;-)



Sent from my GT-I9506 using Tapatalk
Gerner

 
Indlæg: 1164
Tilmeldt: 8. maj 2014, 20:36

Re: Cykel-Fi

Indlægaf toppe » 13. nov 2015, 00:28

Ja, med 50 km ture skal der vand til, og så må man jo gå på 'kompromis' med den rene æstetik... ;-)
Fastnavs-cykler kan give fede oplevelser, men i bakket terræn er de næppe lige så effektive som gearcykler. Det er en udfordrende oplevelse at køre op ad en bakke med en lavere kadence end Jan Ullrich for derefter at spinne nedad med +150 rpms... :-)
Jeg har ikke længere en fixie (den blev stjålet :-( ), men dengang kørte jeg med en lav gearing (42-16/17) så det var god spinning træning...
I øvrigt synes jeg det er godt at se, at du har en forbremse på musik15
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Cykel-Fi

Indlægaf Gerner » 13. nov 2015, 22:16

toppe skrev:Ja, med 50 km ture skal der vand til, og så må man jo gå på 'kompromis' med den rene æstetik... ;-)
Fastnavs-cykler kan give fede oplevelser, men i bakket terræn er de næppe lige så effektive som gearcykler. Det er en udfordrende oplevelse at køre op ad en bakke med en lavere kadence end Jan Ullrich for derefter at spinne nedad med +150 rpms... :-)
Jeg har ikke længere en fixie (den blev stjålet :-( ), men dengang kørte jeg med en lav gearing (42-16/17) så det var god spinning træning...
I øvrigt synes jeg det er godt at se, at du har en forbremse på musik15


Jeg elsker faktisk den lidt lavere kadence op ad bakker, da det giver et helt fantastisk pump i benene. Når man så også overhæler diverse ryttere op ad bakkerne på Strandvejen, så er det bare en Win/Win situation! Turen ned er så næsten sjovere, da det kræver et par turer før, at ens numse ikke hopper op og ned på sadlen. :geek: Man skal lige lære, hvordan ens ben skal følge med, for det gør de!
Og det med forbremsen er uanset hvad andre siger, meget vigtigt! Er inde på et forum "Fixie-king.dk", som er fyldt med halvhjerne (beklager..), men de er ikke vilde med bremser.. Må da også indrømme, at da jeg lige købte min cykel, ikke havde forbremse på, da der dengang var banegaffel på uden hul til forbremse. Min fart var dog ikke vanvittig, men jeg fik da slidt et bagdæk op på fire dage..

Skal her over hjulen have opgraderet min cykel en smule, da jeg jo fik stĂĄlet min sadelpind og sadel her for 1-2 mĂĄneder siden, sĂĄ nu sidder der nogle lidt halvfesen dele pĂĄ.
Regner med, at jeg får byttet mig til nogle lækre sorte clinchers, Thomson sadelpind, og så skal jeg have min gamle forgaffel tilbage, som meget gerne burde kunne bores til forbremse!

Nu har jeg så fået cyklen hængt op på væggen, og der skal den nok hænge det næste laange stykke tid.. For den rammer ikke dårligt vejr!
Gerner

 
Indlæg: 1164
Tilmeldt: 8. maj 2014, 20:36

Re: Cykel-Fi

Indlægaf Gerner » 6. jan 2016, 14:32

NĂĄ, men er gĂĄet helt i cykelmode denne kedelige januar mĂĄned..

Havde en ældre Benotto stål racer fra 80'erne, som jeg lige har skilt ad, stort set.. Den er jeg så i gang med at slibe ned, så al rust lige forsvinde. Dernæst skal den hjemmemales med Silvans overfede sorte maling på dåse, og så lige klarlak over til sidst. Så skal jeg lige have mit fedt hjem fra CRC, så jeg kan servicere lejerne i kronrøret, da de bestemt ikke triller derudad længere.
SĂĄ forhĂĄbentligt har jeg en "ny" landevejs kriger nĂĄr vinteren er overstĂĄet!

På min anden cykel, den på ovenstående billede, der havde jeg leget lidt med, at få boret min gamle forgaffel, da den var pææn. Det gør jeg så ikke alligevel, alt for risikabelt..
Den nye jeg har på på billedet, bliver dog taget af, slebet overfladen, og så malet sort. ;-) Bestilte så også lige en ny Thomson Elite saddelpind, så nu ser min cykel snart pæn ud igen. rulle2

Andre som skal lege lidt med cykel de næstkommende tid? Vi går jo snart en ny cykel tid i møde! Denne gang skal jeg i hvert fald være på forkant, for det har jeg ikke været de sidste par år.
Gerner

 
Indlæg: 1164
Tilmeldt: 8. maj 2014, 20:36

Re: Cykel-Fi

Indlægaf toppe » 6. jan 2016, 18:27

Mine erfaringer med at male et stel er ikke videre positive. Det er nærmest umuligt at få lige så flot som en professionel lakering og den holder ikke længe. Næste gang jeg skal male et stel, vil jeg male med pensel og ikke give den klarlak, så jeg nemt kan give en klat i ny og næ, når den begynder at skalle af. Hvis du maler selv løber du også i et problem omkring headsættet - det bedste vil være at tage det af, når du skal male, men det kræver værktøj og en smule fornemmelse for mekanik. Personligt ville jeg undgå at slibe fabriklakeringen helt af men blot slibe så meget på den, at en ny maling vil binde ovenpå.
Mht at service dit headsæt: Jeg går ud fra at Benottoen har et gammeldags 1" threaded headsæt? Hvis du har værktøjet er det rimelig nemt og nye lejer og fedt koster ikke mange basører. Hvis du ikke er så velbevandret udi cykelmekanik så gennemlæs salige Sheldon Browns hjemmeside - han havde svar på alt.
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Cykel-Fi

Indlægaf Gerner » 7. jan 2016, 13:13

toppe skrev:Mine erfaringer med at male et stel er ikke videre positive. Det er nærmest umuligt at få lige så flot som en professionel lakering og den holder ikke længe. Næste gang jeg skal male et stel, vil jeg male med pensel og ikke give den klarlak, så jeg nemt kan give en klat i ny og næ, når den begynder at skalle af. Hvis du maler selv løber du også i et problem omkring headsættet - det bedste vil være at tage det af, når du skal male, men det kræver værktøj og en smule fornemmelse for mekanik. Personligt ville jeg undgå at slibe fabriklakeringen helt af men blot slibe så meget på den, at en ny maling vil binde ovenpå.
Mht at service dit headsæt: Jeg går ud fra at Benottoen har et gammeldags 1" threaded headsæt? Hvis du har værktøjet er det rimelig nemt og nye lejer og fedt koster ikke mange basører. Hvis du ikke er så velbevandret udi cykelmekanik så gennemlæs salige Sheldon Browns hjemmeside - han havde svar på alt.


Nu regner jeg heller ikke med, at det bliver et professionelt resultat, da det umuligt kan blive grimmere end det der var på i forvejen. Den gamle lak er 30 år gammel, og man kan tydeligt se hvor den er falmet i farven pga. sol osv.. Desuden havde den klistermærker på, som jeg pillede af, og det ligner noget være noget. ruller1
Jeg sliber slet slet ikke alt malingen af, da jeg kun sliber den så langt ned, at alle de steder der har været rust, bliver helt glatte. For gider næsten ikke ud i at grunde den osv. så det er nemmere at bruge den gamle lak som "grunder".

Headsettet er af den gamle slags, altså det du nævner. ;-) Her har jeg læst både Sheldons guide, men også en anden, som jeg så som værende lidt mere brugervenlig. Så det tør jeg godt begive mig ud i! Har bestilt fedt hjem, så skal bare lige have noget ordentligt degreaser (Tænker det kan fås hos min lokale cykelforhandler i Nærum).
Desuden vælger jeg at lade mit headset sidde, altså den del som er blevet presset ned i kronrøret, da jeg meget gerne burde kunne tape den så godt ind, at jeg kan male det.

Skal ned at købe maling i dag, men er lidt usikker på, hvor meget maling det egentligt kræver? Tænker 2-3 burde være fint, og så måske helt droppe klarlakken? Det skal jo være en hverdags racer, så måske dit trick med at male den "hen ad vejen" kunne være en fordel.. ;-) Faktisk tænker jeg næsten på, at bruge det sorte varmebestandige maling, som man bl.a. kan bruge til udstødninger osv. Brugte det nemlig på min daværende knallert, og det tog rust en evighed at komme igennem det, og så giver det et fint mat look, samt det ikke skal lakkerers efterfølgende. ;-)
Gerner

 
Indlæg: 1164
Tilmeldt: 8. maj 2014, 20:36

Re: Cykel-Fi

Indlægaf Gerner » 21. jan 2016, 12:51

Lige en opdateret Orbea..:

Billede
Gerner

 
Indlæg: 1164
Tilmeldt: 8. maj 2014, 20:36

Re: Cykel-Fi

Indlægaf edge » 14. apr 2016, 14:06

Man kan jo ikke begrænse sig, når man nu er Mekaniker. Her er min 5.8kg carbon dyr, kaldet The Black Beast:

Billede

Campag .Super Record, og det meste andet er Carbon, den er nu ikke færdig med at være på slankekur endnu skulle gerne ned på under 5.5kg.
Husk! det er musikken der bærer det!
Kander: Audio Technica ATH-AD700X - AKG Q701 - Beyerdynamic T70 - Beyerdynamic DT 990 PRO - Hoved-grej No1 - (Vintage) Pioneer Monitor 10. Grej: S.M.S.L AD18.
edge

Brugeravatar
 
Indlæg: 64
Tilmeldt: 14. jul 2011, 19:20
Geografisk sted: Viborg

ForegåendeNæste

Tilbage til Andet-fi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 3 gæster