Højtaler-fi



Højtaler-fi

Indlægaf Dr-Ludvig » 18. sep 2011, 03:01

Kan det virkelig passe jeg er den eneste der interesserer sig for højtalere? :?:
Indtil videre dog i en rimelig begrænset mængde, dels pga af pladsmangel, og dels pga af det faktum jeg er studerende..
Jeg kom faktisk ind i det med højtalere kort tid efter jeg var begyndt at interessere mig for hovedtelefoner, da det så småt begyndte at gå op for mig, hvor "dårligt" sådan et 800,- surround anlæg fra Logitech lyder i forhold til...

Men anyways, indtil videre har jeg da præsteret at få følgende setup samlet sammen:

Forforstærker: Rotel RC-972, formentlig fra engang i 90'erne, alder vides ikke helt præcist..
Effektforstærker: Rotel RB-971 MKII, igen nok fra engang i 90'erne, købt brugt, men i fremragende stand! 2x70W RMS
Højtalere: B&W 685, også købt brugt, men fra 2008.
Pladespiller: Rega Planar 3 anno 1997, med ny drivrem og Goldring Eroica MC pickup. Og med den typiske Rega glasplade.

Derudover skal jeg i nærmeste fremtid have skaffet mig et par højtaler standere, da det bestemt ikke er optimalt at have sine højtalere placeret på sine kommoder! Og så en DAC til min computer!
Men nøj hvor jeg synes sådan et ellers ret beskedent anlæg lyder godt! Du får ikke koncert høj lyd, eller rystetingnedfrabordet bas, men for dælen hvor lyder det altså godt!
Jeg fĂĄr smidt nogle billeder op af det imorgen, nĂĄr lyset lige er lidt bedre til det!

Men der må da være nogle andre derude der også roder lidt med højtalere? Eller hvad :D
iP4 -> FiiO L9 LOD -> Mini^3 HP amp -> Audio-Technica ESW9A
Backup IEM's - Brainwavz M3
Højtaler: Rega Planar 3 -> Rotel RC-972 -> RB-971 MKII -> B&W 685
Dr-Ludvig

Brugeravatar
 
Indlæg: 54
Tilmeldt: 14. jun 2011, 23:04
Geografisk sted: Vejle

Højtaler-fi

Indlægaf nc8000 » 18. sep 2011, 08:27

I stuen har jeg en NAD integreret forstærker og matchende cd spiller med et sæt Opera Platea højtalere fra Italien.

I soveværelset en NAD dvd receiver med et sæt B&W DM601.

Til computeren på kontoret et sæt Adam aktive studiemonitorer.

Jeg har også 2 Rega pladespillere som pt. er pakket ned da jeg aldrig fik brugt dem, en RP25 som var deres 25 års jubilæums model og en P78 som er specielt udviklet til udelukkende at afspille gamle 78 rpm lakplader (som jeg har et par hundrede af, den ældste fra 1908 som kun er indspillet på den ene side og er flere milimeter tyk og vejer over 100 gram).
nc8000

 

Re: Højtaler-fi

Indlægaf Rappo » 18. sep 2011, 09:08

Jeg har skam også en sund interesse for højttalere, men jeg har nedgraderet en del på højttalersiden her for nogle år siden, grundet dalende interesse og manglende plads.

Lige nu står der et sæt System Audio SA-510 i min stue. De står på mit tv-møbel og får dermed ikke de allerbedste arbejdsbetingelser, men de gør det nu ganske godt. De får lidt hjælp til de dybe toner af min Boston Acoustic 8" subwoofer. Endvidere har jeg en Rega Planet cd-afspiller og en Atoll IN100SE forstærker. Jeg har overvejet at opgradere på højttalersiden, men jeg har desværre ikke rigtigt plads til gulvhøjttalere, med min nuværende indretning. :-(
Mit grej <--
I need my 1987 DG-20 Casio electric guitar, set to mandolin, yeah. Drop the drums!
Rappo

Brugeravatar
 
Indlæg: 1980
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:37
Geografisk sted: Odense

Re: Højtaler-fi

Indlægaf Claus-DK » 18. sep 2011, 11:20

Jeg er helt tosset med højtalere, specielt de små man kan kan spænde på kraniet..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Højtaler-fi

Indlægaf Buyer no 1 » 18. sep 2011, 12:47

Claus-DK skrev:Jeg er helt tosset med højtalere, specielt de små man kan kan spænde på kraniet..


Billede

7musik
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Højtaler-fi

Indlægaf Kane » 18. sep 2011, 15:12

Jeg er også meget glad for højtalere. Desværre har jeg ikke råd til at købe nogle virkelig lækre nogle, men jeg er nu også godt tilfreds med dem jeg har nu.

Mit højtaler setup er som følger.

Højtalere: Xavian Giulietta. Dejlige højtalere fra Tjekkiet med danske Scanspeak enheder - de spiller ganske hæderligt.

Forstærker: Integreret Rega Elicit (den nye model)

Kilde: Squeezebox med min trofaste Stello DA220 MKII DAC
Kane

Brugeravatar
 
Indlæg: 183
Tilmeldt: 4. apr 2011, 21:43
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Højtaler-fi

Indlægaf Ostebaronen » 18. sep 2011, 16:46

Jooh, jeg har ogsĂĄ et lille setup som jeg er ret glad for :)

Højtalere: System Audio SA1150
Forstærker: Bewitch EL34
Kilde: PC via Xonar D2x eller Project Debut III m. AT95 pick-up
Mmm... Ost...
Ostebaronen

Brugeravatar
Code Poet
 
Indlæg: 2481
Tilmeldt: 17. maj 2011, 10:00
Geografisk sted: Søllerød

Højtaler-fi

Indlægaf helledie » 18. sep 2011, 18:00

Jeg har da også et lille højttaler setup. Et sæt AVI ADM 9,1 med tilhørende sub. Det spiller FANTASTISK og så er det lækkert de hele er i højttaleren;)
helledie

Brugeravatar
 
Indlæg: 658
Tilmeldt: 1. apr 2011, 14:33
Geografisk sted: Randers

Re: Højtaler-fi

Indlægaf Alpha » 18. sep 2011, 18:36

P.g.a. manglende interesse og plads har jeg faktisk nedgraderet ganske meget :| . Jeg har et par JBL Control One stĂĄende der fĂĄr signal fra en billig T-amp og en gammel Onkyo tuner. Det virker fint til baggrundsmusik.

Billede

PS: Mangler der ikke nogle flere billeder i den her trĂĄd? ;-)
Senest rettet af Alpha 18. sep 2011, 18:41, rettet i alt 1 gang.
Alpha

 
Indlæg: 541
Tilmeldt: 16. apr 2011, 13:50
Geografisk sted: midtjylland

Re: Højtaler-fi

Indlægaf Rappo » 18. sep 2011, 18:39

Alpha skrev:Billede

Er det et par SD feets du har under dem?
Mit grej <--
I need my 1987 DG-20 Casio electric guitar, set to mandolin, yeah. Drop the drums!
Rappo

Brugeravatar
 
Indlæg: 1980
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:37
Geografisk sted: Odense

Re: Højtaler-fi

Indlægaf Alpha » 18. sep 2011, 18:45

Ja, nĂĄr jeg alligevel bare havde dem liggende i skuffen, syntes jeg JBL'erne skulle have noget fint at stĂĄ pĂĄ rulle6 .
Alpha

 
Indlæg: 541
Tilmeldt: 16. apr 2011, 13:50
Geografisk sted: midtjylland

Re: Højtaler-fi

Indlægaf mage » 18. sep 2011, 19:42

Min højttaler:

JBL L100 MKII
Billede

Havde "lillebror" L80 MKII inden da. FANTASTISK højttaler. Endnu umodded. Mulig mod på vej... Når økonomien tillader det...

Mage
Bundgas! Bundgas! Bundgas!
mage

Brugeravatar
Danmarks største hoved-fier
 
Indlæg: 976
Tilmeldt: 1. apr 2011, 18:04
Geografisk sted: 6818 Ă…rre

Re: Højtaler-fi

Indlægaf Dr-Ludvig » 18. sep 2011, 19:43

Jo der mangler helt bestemt billeder, så her kommer lige nogle af mit! (forbandet svært at tage billeder af sorte ting, i et halvmørkt værelse!)

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
iP4 -> FiiO L9 LOD -> Mini^3 HP amp -> Audio-Technica ESW9A
Backup IEM's - Brainwavz M3
Højtaler: Rega Planar 3 -> Rotel RC-972 -> RB-971 MKII -> B&W 685
Dr-Ludvig

Brugeravatar
 
Indlæg: 54
Tilmeldt: 14. jun 2011, 23:04
Geografisk sted: Vejle

Re: Højtaler-fi

Indlægaf brian » 23. sep 2011, 11:13

Jeg er vild med fuldtoner og jeg tror at det skyldes mange af de kvaliteter som head-fi også byder på. Nemlig fraværet af delefiltrer. Jeg har også flervejs ting, men fuldtoner ligger mit hifi-hjerte nærmest.

Fuldtonernes bund og top er et kompromis ifht til flervejs højtalere, men mellemtonen er i mine ører helt fantastisk.

Brian
brian

Brugeravatar
Forhandler
 
Indlæg: 519
Tilmeldt: 11. apr 2011, 15:41
Geografisk sted: Slagelse

Re: Højtaler-fi

Indlægaf kvik » 22. okt 2011, 23:05

Er vel egentlig ikke 'vild med' højtalere, men har været igennem en række i mit forsøg på at finde en som kan fungere tilfredsstillende i det rum anlægget står. Første forsøg var..

Neat Momentum 3i
Billede
Isobarisk bas, og meget kapabel på det område. Lidt spids diskant, med stor detaljeringsgrad. Bagudvendt port. Desværre for bastung i rummet, så videre til..

Naim IBL
Billede
Gammel kult-klassiker, især beregnet til små rum. Lukket design. Skal helst placeres helt ind til væggen, for at yde optimalt. Egentlig pre-cd tidsalderen, så primært voicet til vinyl. Måske derfor den ikke rigtig foldede sig ud hos mig, og blev erstattet af..

Naim n-SAT
Billede
Den moderne udgave af IBL. Lukket design. Hurtig, melodisk, engagerende, og god synergi med resten af anlægget. En vinder, viste det sig, i mit rum. Alligevel fristede..

Naim Allae
Billede
Storebroderen til n-SAT. Lidt mere af alting. Specielt port-design via to separate højtalerdele. Overbevisende på mange måder, men fungerede alligevel ikke helt tilfredstillende. Lidt for bastung til rummet. Så tilbage til..

Naim n-SAT
Billede
En fantastisk lille højtaler til små rum. Fuld af liv, og med en hurtig, fast bas, om end i den lidt tynde ende. Derfor er nyeste skud på stammen også den tilhørende..

Naim n-SUB
Billede
350W aktiv subwoofer. Igen, synergi er nøgleordet. Sub'en er på vej fra UK, så har ikke hørt den endnu, men har testet effekten af en sub i rummet med en anden, mindre sub, og vil tro jeg kan integrere n-SUB uden de store problemer.


Det var så mit beskedne bidrag til tråden. Ovenstående 'rejse' har lært mig, at man ikke skal undervurdere rummets indflydelse, når man skal vælge højtalere. Hjemme-demo før køb er altid fornuftigt!
Senest rettet af kvik 15. jan 2012, 17:11, rettet i alt 1 gang.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Højtaler-fi

Indlægaf Buyer no 1 » 22. okt 2011, 23:13

Spændende at læse om din rejse. Det er da vist ikke kun højttalere, men også racks, du har eksperimenteret med? :grin:

Og ja, enig i at rummet er helt afgørende for, hvordan en højttaler spiller.
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Højtaler-fi

Indlægaf kvik » 23. okt 2011, 00:25

Buyer no 1 skrev:Det er da vist ikke kun højttalere, men også racks, du har eksperimenteret med?


Når man starter, så ved man jo ofte ikke hvad der findes, og hvad man vil kunne lide, så ja, har ekperimenteret med racks, strømforsyninger og kabler også. Lidt nysgerrighed, lidt rastløshed, lidt uvidenhed, og lidt hobby :-)

Denne højtaler har forøvrigt også været på kort visit herhjemme..

Kudos X2
Billede
Lille og kompakt gulvhøjtaler. Nedadvendt port. Strålende kritik derude, men ren bulderbas hos mig. Igen dette med rummet.Tilsyneladende fungerer lukket design bedst hos mig, alt andet får rummet til at spille med på en uhensigtsmæssig måde.
Senest rettet af kvik 15. jan 2012, 17:12, rettet i alt 1 gang.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Højtaler-fi

Indlægaf telum » 24. okt 2011, 08:45

Den naim n-sat lyder spændende, jeg har ca. de samme problemer som du har oplevet, nemlig bulderbas. Jeg vil dog lige forsøge at rykke lidt rundt på mine Audiovector S1 standard.

Jeg har ikke fået det gjort endnu fordi de er væghængte (designet til det), og derfor lidt upraktiske at flytte rundt på..
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Højtaler-fi

Indlægaf kvik » 24. okt 2011, 11:47

Jeg må nævne, at jeg kun har hørt nSAT med Naim-elektronik, så ved ikke hvordan den matcher anden elektronik. Min nSAT står (hænger) på et dedikeret stativ, med en specielt 3-punkts ophæng. Dette stativ produceres ikke mere, og er vanskeligt at få fat i på brugtmarkedet. I dag producerer Naim kun et dedikeret vægophæng, iøvrigt med samme specielle 3-punkts ophæng.

Der er jo også en række andre lukkede højtalere, som kan være interessante at se nærmere på (lytte til), hvis man lider under bulderbas. Det fine ved de lukkede, er at de kan placeres (forholdsvist) tæt ind til væggen. nSAT står hos mig f.eks. 10 cm fra. Nu hvor subben kommer, så rykker jeg dem nok lidt frem, for at få lidt mere soundstage. Bassen som forstærkes/justeres ved væg-placeringen, vil sub'en jo tage sig af.

Andre lukkede på omtrent samme størrelse som nSAT og dine AV S1 er:
Spendor SA1
Harbeth PS3ESR
Audio Note AN-K (lidt større)
Wilson Benesch Square One
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Højtaler-fi

Indlægaf Alpha » 24. okt 2011, 15:25

Ketil B skrev:Andre lukkede på omtrent samme størrelse som nSAT og dine AV S1 er:
Spendor SA1
Harbeth PS3ESR
Audio Note AN-K (lidt større)
Wilson Benesch Square One


Glem ikke ATC højttalere (f.eks.: http://www.atcloudspeakers.co.uk/scm11.php). De skal bare have en meget kraftig forstærker før de vågner til live 1musik .
Alpha

 
Indlæg: 541
Tilmeldt: 16. apr 2011, 13:50
Geografisk sted: midtjylland

Næste

Tilbage til Andet-fi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster