Nyt Site for optimal musikafspilning fra computer



Nyt Site for optimal musikafspilning fra computer

Indlægaf Larry » 21. sep 2011, 15:35

Læste om en ny side der starter op i oktober, som har fokus på computeraudio, hvilket jeg synes lyder super interessant. Jeg har PC og synes at kvaliteten af musikken kan svinge noget. Så kunne rigtig godt tænke mig at lære noget mere om hvordan man optimerer sin computer til musikafspilning og hvilke faldgrupper man skal passe på i ens opsætning. Sitet er dog også bredere, så man kan læse om musikservere og trådløs streaming.

"Keith Pray, publisher of Source Interlink Media websites, announces the launch of AudioStream, a new website edited by Michael Lavorgna dedicated to making sense of the evolving world of computer audio and getting the best sound from computer-based audio systems. AudioStream is scheduled to launch in early October. "AudioStream’s reviews will focus on the world of computer audio hardware, software and music resources."

"AudioStream will provide a guide, a clear path through each branch of the computer audio journey without losing sight of the final destination, the enjoyment of music. Whether you’re looking to enhance and optimize music playback from your computer, move to a purpose-built music server or streamer, or distribute music throughout your home - AudioStream offers a critical view into the rapidly expanding world of computer audio." 9musik
Senest rettet af Larry 21. sep 2011, 19:43, rettet i alt 1 gang.
Harmony Design Ear 909 + Auralic Vega DAC + HiFiMan HE-500 XLR
Larry

Brugeravatar
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 20. jun 2011, 16:21
Geografisk sted: København N

Re: Nyt Site for optimal musiafspilning fra computer

Indlægaf Buyer no 1 » 21. sep 2011, 15:48

Det lyder spændende :-)

Det er jo noget der har været debatteret i mange tråde på mange fora, så det bliver da herligt hvis man kan få et "single poínt of entrance" til nogle af de grundlæggende ting.
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Nyt Site for optimal musiafspilning fra computer

Indlægaf Larry » 21. sep 2011, 19:35

Ja, det er den hellige gral der jagtes. Du har en computer der laver 117 andre ting oven i at afspille din musik og da musik modsat data er super følsom overfor den rette timing (clock), gælder det om at sætte computeren bedst muligt op til at gengive en jævn strøm af musik. Eller at DAC´en står for "The Master clock", men stor stor diskussion. Senest her i anmeldelsen af Burson´s Dac i 6Moons (side 2) : http://www.6moons.com/audioreviews/burson6/2.html

"It goes as follows. In asynchronous mode the device (DAC) is clock master. In adaptive mode the computer is. Either works fine if correct design principles are followed. Here is the tricky part that often gets omitted. No matter which side is clock source (PC or DAC), both devices are still connected via USB cable. The digital data on that cable is always irregular because the computer is involved. Computers do many things at once. They end up sending data over USB in irregular intervals no matter who is the clock master on the bus. This irregularity causes jitter.

"So there is no jitter-free solution just like there is no dust-free house. Irregularity always creeps in and needs to be actively managed. Here is where the asynchronous vs. adaptive argument breaks down. In either of the two clocking schemes, jitter is present during transmission. It's inevitable and also okay if properly cleaned up prior to the D/A conversion where it matters most. Neither clocking scheme is superior. Both are capable of performing well if you know how to reassemble the bits prior to the DAC. How do you actually do that? There are many ways, the oldest and simplest being buffering. Irregular data comes in, regular data goes out. The most important part is to make sure that samples leaving the buffer on the way to the DAC are clocked accurately.

En anden del af hovedpinen er computerens opbygning. Jeg læste for et par måneder siden et interview, tror det var en insight artikel i Stereophile, hvor man talte med en israelsk militær ingeniør der arbejdede sammen med det amerikanske højtalerfirma Magico omkring en god musikserver sat til deres højtalere i forbindelse med demo på forskellige audioshows. Så rimelig high-end projekt, men han beskrev netop vigtigheden af en så enkel så mulig computer, hvis man ville have den bedste computeraudio. Ikke have computer med 200 store og små programmer der kører i baggrunden, så få bevægelige dele der laver støj så muligt. Så ikke 4-5 blæsere og så køb en stor kraftig strømforsyning. Han sagde også at SSD harddisk vil sikre en bedre lyd, da de er hurtige og uden skiver der laver magnetisk støj som almindelige harddiske.

Så ovenstående er nogle af rammerne for de mange ophedede diskussioner, men det kunne være fedt som Buyer no.1 også siger, at få samling på tingene nogle få steder med gode og kompetente artikler, anmeldelser og analyser, så man ikke strander i de store fora fra helvede 8musik
Harmony Design Ear 909 + Auralic Vega DAC + HiFiMan HE-500 XLR
Larry

Brugeravatar
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 20. jun 2011, 16:21
Geografisk sted: København N

Re: Nyt Site for optimal musikafspilning fra computer

Indlægaf Claus-DK » 22. sep 2011, 00:22

Jeg tror ikke på "Jitter" det er noget der er opfundet for at sælge dyre ting..

Jeg har endnu den første beskrivelse af hvordan jitter lyder til gode, de forklaringer jeg har fået på det lyder såmænd rimelige nok, men at man skulle kunne høre at et par hundrede ud af 44000 impulser i sekundet skulle komme lidt for tidligt eller for sent stiller jeg mig lidt tvivlende overfor..

Vi snakker altsĂĄ 44 tusinde det er sindsygt mange pĂĄ et sekund..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Nyt Site for optimal musikafspilning fra computer

Indlægaf Burning777 » 22. sep 2011, 11:38

Jeg har også droppet videnskaben når det kommer til jitter, DAC, usb, synkron, asynkron, osv... Et sted siger de en ting et andet sted noget andet. Der kommer nok noget groundbreaking nyt næste år som er endnu bedre... indtil da tager jeg en slapper. :-)
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Nyt Site for optimal musikafspilning fra computer

Indlægaf Larry » 22. sep 2011, 11:51

Jeg synes bare det lyder meget logisk, at en computer er en meget mere ustabil og støjende kilde end en rigtig god cd-afspiller. Derfor er der nogle ting man skal være opmærksom på og kan optimere. Og Claus om du tror på jitter eller ej, så vil de fleste DAC´s uanset pris sikkert i fremtiden enten have et lille buffer program til computeren eller være en asynkron DAC der sikre en stabil overførsel. Så det er som Henry Ford sagde : " Hvis jeg havde spurgt hvad folk helst ville have for at forbedre transporten, havde de sagt giv os nogle hurtigere heste ikke en Ford T". musik13
Harmony Design Ear 909 + Auralic Vega DAC + HiFiMan HE-500 XLR
Larry

Brugeravatar
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 20. jun 2011, 16:21
Geografisk sted: København N

Re: Nyt Site for optimal musikafspilning fra computer

Indlægaf Larry » 22. sep 2011, 12:02

Man behøver jo ikke være fanatisk for eller imod. Jeg er selv rimelig pragmatisk og åben, så får jeg ny viden der kan afprøves i praksis og det giver for mig et positivt resultat, så er jeg da fuldstændig ligeglad med de tekniske diskussioner og har slet ikke behov for at belære andre om hvad de skal gøre. I come in peace :mrgreen:
Harmony Design Ear 909 + Auralic Vega DAC + HiFiMan HE-500 XLR
Larry

Brugeravatar
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 20. jun 2011, 16:21
Geografisk sted: København N

Re: Nyt Site for optimal musikafspilning fra computer

Indlægaf Sorensiim » 28. sep 2011, 22:38

Hver gang jeg læser en forklaring af jitter tænker jeg på Einsteins kloge ord: "Kan du ikke forklare et emne simpelt, forstår du det ikke godt nok."
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Nyt Site for optimal musikafspilning fra computer

Indlægaf AWG 63 » 28. sep 2011, 23:06

Har i prøvet denne her side http://www.thewelltemperedcomputer.com/

Jeg synes den indeholder utrolig mange informationer omkring emnet computeraudio.
AWG 63

Brugeravatar
 
Indlæg: 44
Tilmeldt: 14. aug 2011, 20:56
Geografisk sted: Flensborg

Re: Nyt Site for optimal musikafspilning fra computer

Indlægaf Larry » 18. okt 2011, 02:16

Så har Audio Stream taget sit første skridt, men det ser ud til stadig at være i sin spæde begyndelse. Ligner en underafdeling af Steophile. Jeg holder lidt øje med om der sker noget interessant på sitet : http://www.audiostream.com/category/michael-lavorgna
Harmony Design Ear 909 + Auralic Vega DAC + HiFiMan HE-500 XLR
Larry

Brugeravatar
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 20. jun 2011, 16:21
Geografisk sted: København N

Re: Nyt Site for optimal musikafspilning fra computer

Indlægaf Claus-DK » 18. okt 2011, 10:57

Jeg tror da på jitter, for det kan jo måles, men jeg har i mange år spurgt alle mulige hvordan jitter lyder og der er aldrig nogle der svarer på det andet end med svævende formuleringer såsom at musikken er mere "sort" hvad hulen betyder det ??
musik er noget man hører ikke noget der ses i forskellige farver..

I det hele taget er vores hobby fyldt med alle mulige mystiske forklaringer pĂĄ forskellige ting..

Dog har jeg for nyligt oplevet at en Linux maskine er en windows maskine overlegen i lyd, jeg aner ikke hvorfor og er egentligt ogsĂĄ lidt ligeglad, jeg nyder bare musikken og den gode lyd..




Det er også et emne der virkelig skaber splid på diverse fora og jeg gruer ærligt talt for at det skal opstå på denne side også, for det graver dybe grøfter mellem folk som ellers holder af hinanden og ender ofte i en lang omgang mudderkastning..
Og det er altså meget svært at gøre noget ved som admin på en side uden at træde nogle medlemmer over tæerne..

for nyligt gik det galt på rockgrotto og beskyldninger om censur og smagsdommeri blev slynget rundt i en meget ophedet debat som var tæt på at dræbe siden og gøre alle uvenner med hinanden og det er altså noget hø.

Vi har allerede haft det første offer for det her på siden og jeg er oprigtigt ked af at jeg ikke greb ind og fik det stoppet i tide, så jeg er meget på vagt overfor disse ting nu og hvis en tråd går over gevind bliver den simpelthen lukket, så kan folk synes jeg er en idiot og svine mig til så meget de lyster, men jeg nægter at lade vores dejlige forum dø over sådan noget..

Heldigvis er vi alle søde og voksne her på siden og der har "kun" været en der løb sur i det (som jeg kender til) og sådan er livet nogle gange men det er ikke særligt sjovt at overvære og er et tab for en side som vores..
Jeg skriver så med ham over email en gang imellem for at se om jeg kan lokke ham tilbage igen og der er ingen nag involveret, manden blev bare træt af det og trængte til en pause, men jeg håber stadig at kunne lokke ham tilbage i "stalden"..

I må ikke se dette indlæg som værende et surt indlæg, mere noget jeg bekymrer mig om og virkelig ønsker vi kan styre udenom, uden alt for store problemer, der vil IKKE blive udført censur på hoved-fi folk har ret til at skrive hvad de synes og mener uden at skulle frygte at deres indlæg bliver slettet eller tilrettet den overordnede konsensus, MEN jeg vil benytte mig af muligheden for at låse en tråd hvis jeg føler den er nået et punkt hvor det er gået for vidt og kontakte skriverene og bede dem give hinanden hånden og stoppe med at være nogle stolte og stejle pjok..
Vi behøver ikke være enige slet ikke, men vi skal alle opfører os anstændigt overfor hinanden, hvilket jeg også synes vi gør og tak for det..

Den sidste del af dette indlæg har INTET at gøre med indlæg i denne tråd, bare lige for en god ordens skyld, men det var en yderst hektisk weekend på Grotten og det har fået mig til at tænke meget over hvordan jeg skal reagere i en given situation..
Så jeg håber i kan tilgive mig for at tænke højt..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Nyt Site for optimal musikafspilning fra computer

Indlægaf Larry » 18. okt 2011, 12:27

Rigtig godt du nævner det Claus. Jeg synes vi alle herinde skal tage ansvar for en god og åben debatkultur, hvor man kan være helt uenige, men stadig ikke sviner hinanden til. Det er klart at fremmede mennesker der diskuterer på skrift, nemt kan gå galt af hinanden eller mistolke noget de andre skriver. God ide at sende ham du omtalte en mail, men det kan vi selvfølgelig ikke gøre hver gang, hvis vi bliver 5000 medlemmer. Jeg mener vi alle har et ansvar for at fredsmægle mellem folk, når de røde advarselslamper begynder at lyse. Humor er også altid en god løsning, den har jeg selv brugt da Claus begyndte at rase mod jitter ruller1
Harmony Design Ear 909 + Auralic Vega DAC + HiFiMan HE-500 XLR
Larry

Brugeravatar
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 20. jun 2011, 16:21
Geografisk sted: København N

Re: Nyt Site for optimal musikafspilning fra computer

Indlægaf Burning777 » 18. okt 2011, 17:44

Claus-DK skrev:Jeg tror da på jitter, for det kan jo måles, men jeg har i mange år spurgt alle mulige hvordan jitter lyder og der er aldrig nogle der svarer på det andet end med svævende formuleringer såsom at musikken er mere "sort" hvad hulen betyder det ??
musik er noget man hører ikke noget der ses i forskellige farver..
Så jeg håber i kan tilgive mig for at tænke højt..


Jo... Musik er for nogle mennesker i høj grad noget med farver. Mange toner og nogle sangeres stemmer og nogle instrumenter har for mig en helt bestemt farve inde i mit hoved. (det samme har alle tal) Jeg er nok bare autistisk i en eller anden form... men musik ER farver!
musik16 2musik

Edit:
Og i øvrigt er du altid tilgivet for at tænke højt for du er jo "NR 1 POSTER" og "Stifter af forum"
... læg lige mærke til at jeg EDITERER min post i stedet for at poste et nyt indlæg. musik11 ;-)
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re: Nyt Site for optimal musikafspilning fra computer

Indlægaf Claus-DK » 18. okt 2011, 18:00

Flippet og sejt på en eller anden måde, men sort er så faktisk ikke en farve, sådan i fysikkens verden, det er fravær af farver der giver sort musik13


Er det endelig lykkedes mig at overhale dig ??'
Jeg ved ikke om dette er en sorgens dag eller glædens..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Nyt Site for optimal musikafspilning fra computer

Indlægaf Larry » 9. nov 2011, 23:25

Jeg prøvede her til aften, at hente den gratis trail version af Jplay og lige umiddelbart er det en klar forbedring af lydkvaliteten på min pc. Jeg skulle først lige ændre på en indstilling i Foobar, men så spillede det sku godt. Playeren er alt for dyr (99euro), men prøv at tjek den ud alligevel. Kunne godt tænke mig, at vide om andre også får en væsentlig forbedring. Min mistanke har hele tiden været, at en buffer til min asynkron DAC ikke var nok til jævn og ren afspilning ruller1 , så det kan være det holder stik. Min pc er ret kraftig med en Intel I7 Sandy Bridge 2600K og 8 GB ram, så det kan være lydforskellen er mindre på en ældre pc. Nå, men rimelig interessant observation indtil videre.

http://jplay.eu/download/
Harmony Design Ear 909 + Auralic Vega DAC + HiFiMan HE-500 XLR
Larry

Brugeravatar
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 20. jun 2011, 16:21
Geografisk sted: København N

Re: Nyt Site for optimal musikafspilning fra computer

Indlægaf Kolind » 10. nov 2011, 00:06

Larry skrev:Jeg prøvede her til aften, at hente den gratis trail version af Jplay og lige umiddelbart er det en klar forbedring af lydkvaliteten på min pc. Jeg skulle først lige ændre på en indstilling i Foobar, men så spillede det sku godt. Playeren er alt for dyr (99euro), men prøv at tjek den ud alligevel. Kunne godt tænke mig, at vide om andre også får en væsentlig forbedring. Min mistanke har hele tiden været, at en buffer til min asynkron DAC ikke var nok til jævn og ren afspilning ruller1 , så det kan være det holder stik. Min pc er ret kraftig med en Intel I7 Sandy Bridge 2600K og 8 GB ram, så det kan være lydforskellen er mindre på en ældre pc. Nå, men rimelig interessant observation indtil videre.

http://jplay.eu/download/


Opfat det nu ikke som første mudderkast, men jeg vil da mene at et er tankevækkende hvis ikke de 4 kerner på omkring 3ghz hver i din cpu og 8 gb ram skulle kunne formå at føde en dac noglelunde uden at ryge i problemer ? rulle4 Eller har jeg helt misforstået pointen i det her ?
Jeg har altid haft en eller anden lumsk mistanke til alle de "trylle-trylle"-apps til ægte hifi-afspilning reelt set nærmere blot er en forsigtig EQ der får det til at lyde somom bassen lige bliver et hak bedre osv?
Foobar med de korrekte drivere; Burde det ikke være så puristisk som muligt og bibeholde noget i retning af såkaldt bitperfect afspilning ?
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Nyt Site for optimal musikafspilning fra computer

Indlægaf Larry » 10. nov 2011, 09:22

Jamen, bare kast noget mudder. Jeg er jo netop nysgerrig pĂĄ at finde ud af om hvad der sker. Claus oplevede jo ogsĂĄ en anden lyd ved sin Linux musik computer. MĂĄske er Jplay bare en fed EQ 4musik
Harmony Design Ear 909 + Auralic Vega DAC + HiFiMan HE-500 XLR
Larry

Brugeravatar
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 20. jun 2011, 16:21
Geografisk sted: København N

Re: Nyt Site for optimal musikafspilning fra computer

Indlægaf Kolind » 10. nov 2011, 16:44

Larry skrev:Jamen, bare kast noget mudder. Jeg er jo netop nysgerrig pĂĄ at finde ud af om hvad der sker. Claus oplevede jo ogsĂĄ en anden lyd ved sin Linux musik computer. MĂĄske er Jplay bare en fed EQ 4musik


NĂĄr vi snakker linux vs windows er der en forskel pĂĄ driverne, sĂĄ det kan mĂĄske til dels forklares. Omvendt burde disse drivere ideelt set stadig spytte det samme ud, medmindre nogen har nosset i det et sted.
Grej
- Indsæt i dine tanker her en sej sætning efter eget valg..
Kolind

Brugeravatar
 
Indlæg: 1643
Tilmeldt: 1. apr 2011, 13:02
Geografisk sted: Holbæk

Re: Nyt Site for optimal musikafspilning fra computer

Indlægaf Larry » 10. nov 2011, 16:47

Lavede lige et par småtest her i eftermiddag. Den gratis Foobar2000 (v.1.1.9) player lyder tydeligt bedre end min Mediamonkey player. Monkey er ikke lige så klar og der er dårligere seperation mellem instrumenterne ift. de to andre. Jplay og Foobar ligger tæt, men vil lave lidt A-B test de næste dage. Så ved ikke hvor aben ligger begravet, om det er EQ eller hvad, men Mediamonkey ryger på hattehylden efter idag ,det er helt sikkert 4musik.
Harmony Design Ear 909 + Auralic Vega DAC + HiFiMan HE-500 XLR
Larry

Brugeravatar
 
Indlæg: 613
Tilmeldt: 20. jun 2011, 16:21
Geografisk sted: København N


Tilbage til 2011

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster