Effektforstærker som headamp



Effektforstærker som headamp

Indlægaf Mataugust » 7. mar 2016, 17:10

Stollesen er blevet ret opsat på at få afprøvet HE-6, og vi har diskuteret muligheden for at koble en effektforstærker på hans liquid glass.
Spørgsmålet er så bare hvilken vi skal starte med. S. er meget hooked på at det skal være et monster på 300W, mens jeg mener det må være kvaliteten af de watt der bliver smidt efter den.
Vi er pĂĄ jagt efter noget brugt, pt. i prisklassen 2-4000 kr.
Nogen der har et bud pĂĄ hvad vi skal kigge efter?

Evt. nogen som har en effetkforstærker han kan få lov til at afprøve?
Jeg stiller gerne HE-6 til rĂĄdighed.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Effektforstærker som headamp

Indlægaf toppe » 7. mar 2016, 17:29

Ved du om han har planer om at bruge en dæmper-boks mellem effekt og he6 eller om han vil slutte dem direkte til effekten? Hvis han bruger en dæmperboks er 300w åndsvagt, uden er det direkte debilt imho... ruller1 Jeg tror altså godt at han kan nøjes med mindre ;-)
Anda bruger, så vidt jeg husker, en ca 100w yamaha M4 sammen med en passiv forforstærker, og det lyder imho ret godt. Jeg kan ikke huske om han bruger en dæmperboks.
toppe

Brugeravatar
Redaktør
 
Indlæg: 2037
Tilmeldt: 13. aug 2011, 16:46
Geografisk sted: Nørrebro

Re: Effektforstærker som headamp

Indlægaf Mataugust » 7. mar 2016, 17:37

Det er meningen at der skal dæmperboks på, så han også kan bruge det med de andre hovedtelefoner.
Jeg hælder meget til en HK Citation, men han er ikke helt overbevist, tror jeg.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2748
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Effektforstærker som headamp

Indlægaf Buyer no 1 » 8. mar 2016, 08:17

Mataugust skrev:...muligheden for at koble en effektforstærker på hans liquid glass.


Hvordan havde I tænkt jer at gøre det? Som jeg husker det, er der ikke en pre out på LG ....
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Effektforstærker som headamp

Indlægaf ZeXoN » 8. mar 2016, 19:39

Der skal dæmperboks på, så som HiFiMan's HE adapter
Man kan ikke gøre som jeg har gjort direkte på min ARC V70 med HE-500


Sent from my iPhone using Tapatalk
ZeXoN

Brugeravatar
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 6. mar 2015, 10:33

Re: Effektforstærker som headamp

Indlægaf ZeXoN » 8. mar 2016, 19:40

Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk
ZeXoN

Brugeravatar
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 6. mar 2015, 10:33

Re: Effektforstærker som headamp

Indlægaf Walbum4262 » 8. mar 2016, 20:59

Buyer no 1 skrev:
Mataugust skrev:...muligheden for at koble en effektforstærker på hans liquid glass.


Hvordan havde I tænkt jer at gøre det? Som jeg husker det, er der ikke en pre out på LG ....

Den har pre out

"Output selectable between headphones or preamp out"
på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

PĂĄ farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

Re: Effektforstærker som headamp

Indlægaf Buyer no 1 » 8. mar 2016, 21:28

Ah, sĂĄ jeg husker forkert. Noget man skulle tro var umuligt ruller1
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Effektforstærker som headamp

Indlægaf LarsHP » 30. maj 2016, 16:43

Det anbefales absolut at have en 10 Ohms modstand over udgangene, HVIS det er en rørforstærker med udgangstransformatorer (for at beskytte forstærkeren). Ellers anbefales det lydmæssigt IKKE. Transistorforstærkere behøver det ikke, og jeg kan ikke huske en eneste på Head-Fi rapportere, at lyden blev bedre med dæmpeboks / impedanstilpasning - tvært imod. Det, man skal være opmærksom på med et vognlæs power, er risikoen for at sprænge hovedtelenfonen. Det værste er opstart og sluk pop/signaler, hvis man ser bort fra at man skruer helt op for volumen med hovedtelefonen tilsluttet. Lytter man til musik samtidig, er det ikke nogen fare, for da ødelægger man hørelsen længe for hovedtelefonen.

Mht. hvor meget effekt, der er nok, så er der flere meninger om sagen, men de fleste vil nok være enige om at ca. 50W (i 8 Ohm) er tilstrækkeligt. Det vigtigste er (som sædvanlig) lydkvaliteten på forstærkeren. Tårnhøj transparens og opløsning, lidt varm mellemtone samt stålkontrol i bassen vil være mine anbefalinger.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Effektforstærker som headamp

Indlægaf ZeXoN » 30. maj 2016, 16:48

Kommer også an på hvilke hovedbøffer man bruger


Sent from my iPhone using Tapatalk
ZeXoN

Brugeravatar
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 6. mar 2015, 10:33

Re: Effektforstærker som headamp

Indlægaf LarsHP » 30. maj 2016, 21:30

ZeXoN skrev:Kommer også an på hvilke hovedbøffer man bruger


Sent from my iPhone using Tapatalk

Mit udgangspunkt er selvfølgelig HiFiMan HE-6, sådan som trådstarter angiver.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Effektforstærker som headamp

Indlægaf Claus-DK » 31. maj 2016, 22:38

Billede

Billede
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Effektforstærker som headamp

Indlægaf ZeXoN » 1. jun 2016, 04:48

Lars er det noget du har prøvet?


Sent from my iPhone using Tapatalk
ZeXoN

Brugeravatar
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 6. mar 2015, 10:33

Re: Effektforstærker som headamp

Indlægaf nc8000 » 1. jun 2016, 07:49

HE-6 med en højtalerforstærker og nærmest det anbefalede. De lyder dog også rigtig godt balanceret med min RudiStor hovedtelefonforstærker
Auralic Aries Mini > Audiolab 8200CD cd/dac > RudiStor RPX-100
Sony NW-ZX2
iPhone SE

HiFiMan HE-6, Ultrasone Signature Pro, JH13 (alle balanceret TWau Reference)
q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar
 
Indlæg: 1513
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:28
Geografisk sted: Kalundborgegnen

Re: Effektforstærker som headamp

Indlægaf LarsHP » 1. jun 2016, 16:07

ZeXoN skrev:Lars er det noget du har prøvet?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja-da, men dette er ikke bare min erfaring. Det er det store flertal af HE-6 ejere på Head-Fi, der hører HE-6 bedst via stereoforstærkere. Jeg har brugt (og bruger fortsat af og til) min 50W klasse A forstærker LC Audio ZAPsolute Mk.4, som giver 8W i 50 Ohm. Den lyder et hak bedre end min Audio-gd Master 6 forstærker, der leverer 7W i den aktuelle impedans - dvs. kun 1W mindre end ZAP'en. Det "bedre" er kontrol/stramhed i dybbassen på bestemte spor, og ellers er der lidt mere "hul" igennem.

Da jeg for et års tid siden igen testede ZAP'en med HE-6 med titelsporet på The B-52's "Cosmic Thing" sad jeg og troede næsten ikke mine egne ører. Det var SÅ overbevisende. "Sky high end", hvis man skal sige det morsomt og på udenlandsk. Rekord høj transparens, klarhed og dynamik med stram og hårdtslående bas. En enestående audiofil højdepunktsoplevelse, som jeg stadig kan huske som en næsten uvirkeligt virkelig lydoplevelse - altså: Det lød så virkeligt, at jeg næsten ikke kunne tro det.

Ulempen i mit setup er, at jeg har for meget gain fra Master 6 pre out (også til højttalerne, der er på 91dB følsomhed). I praksis bruger jeg derfor hovedtelefonudgangen på Master 6. Så slipper jeg også at rode med at skifte kabler på højttalerterminalerne. Den lydmæssige forskel er ikke lige stor med alle numre, men mens jeg skriver, får jeg jo lyst til at prøve det af igen... Bassen bliver mere fyldig via hovedtelefonudgangen på M6, men altså lidt mindre stram i dybbassen. Og som nævnt er den lidt mindre transparent og dynamisk - som jeg husker det.
Senest rettet af LarsHP 1. jun 2016, 16:13, rettet i alt 1 gang.
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Effektforstærker som headamp

Indlægaf ZeXoN » 1. jun 2016, 16:13

LarsHP skrev:
ZeXoN skrev:Lars er det noget du har prøvet?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ja-da, men dette er ikke bare min erfaring. Det er det store flertal af HE-6 ejere på Head-Fi, der hører HE-6 bedst via stereoforstærkere. Jeg har brugt (og bruger fortsat af og til) min 50W klasse A forstærker LC Audio ZAPsolute Mk.4, som giver 8W i 50 Ohm. Den lyder et hak bedre end min Audio-gd Master 6 forstærker, der leverer 7W i den aktuelle impedans - dvs. kun 1W mindre end ZAP'en. Det "bedre" er kontrol/stramhed i dybbassen på bestemte spor, og ellers er der lidt mere "hul" igennem.

Da jeg for et års tid siden igen testede ZAP'en med HE-6 med titelsporet på The B-52's "Cosmic Thing" sad jeg og troede næsten ikke mine egne ører. Det var SÅ overbevisende. "Sky high end", hvis man skal sige det morsomt og på udenlandsk. Rekord høj transparens, klarhed og dynamik med stram og hårdtslående bas. En enestående audiofil højdepunktsoplevelse, som jeg stadig kan huske som en næsten uvirkeligt virkelig lydoplevelse - altså: Det lød så virkeligt, at jeg næsten ikke kunne tro det.

Ulempen i mit setup er, at jeg har for meget gain fra Master 6 pre out (også til højttalerne, der er på 91dB følsomhed). I praksis bruger jeg derfor hovedtelefonudgangen på Master 6. Så slipper jeg også at rode med at skifte kabler på højttalerterminalerne. Den lydmæssige forskel er ikke lige stor med alle numre, men mens jeg skriver, får jeg jo nødt til at prøve det af igen... Bassen bliver mere fyldig via hovedtelefonudgangen på M6, men altså lidt mindre stram i dybbassen. Og som nævnt er den lidt mindre transparent og dynamisk - som jeg husker det.


Nu har jeg HE-500 og som i den tråd på HeadFi så skrev flere at jeg bare skulle prøve uden modstand og min pre har hele området at regulere i og ikke som bogen skrev at et meget lille udslag = lavt til høj
Men som du skriver oplever jeg også mere smæk i hele området på min rør AMP


Sent from my iPhone using Tapatalk
ZeXoN

Brugeravatar
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 6. mar 2015, 10:33

Re: Effektforstærker som headamp

Indlægaf LarsHP » 1. jun 2016, 16:16

Jeg vil helt klart anbefale dig at sætte 10 Ohms modstande over forstærkerterminalerne for at undgå en stor regning for nye udgangstransformatorer. På en rørforstærker skal det desuden være bedre lydmæssigt - inkl. at man undgår afrulning i bassen (at man mister dybbas).
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Effektforstærker som headamp

Indlægaf ZeXoN » 1. jun 2016, 17:40

LarsHP skrev:Jeg vil helt klart anbefale dig at sætte 10 Ohms modstande over forstærkerterminalerne for at undgå en stor regning for nye udgangstransformatorer. På en rørforstærker skal det desuden være bedre lydmæssigt - inkl. at man undgår afrulning i bassen (at man mister dybbas).


Okay vil jeg da prøve at skaffe, nogen bestemt type du vil anbefale?


Sent from my iPhone using Tapatalk
ZeXoN

Brugeravatar
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 6. mar 2015, 10:33

Re: Effektforstærker som headamp

Indlægaf LarsHP » 3. jun 2016, 16:39

Jeg har set nogle blive anbefalet i HE-6-tråden på Head-Fi. Det skal selvfølgelig være power-modstande; mindst 10W.
I posten nedenfor anbefales ikke-induktive modstande pga. påvirkning af de høje frekvenser, i dette tilfælde fra Mills.

http://www.head-fi.org/t/493214/hifiman ... st_7705079
Squeezebox Touch (Fidelity Audio digi. mod.) > Audio-gd Ref 7.1 DAC > Audio-gd Master-6 > HiFiMan HE-6
HiFiMan HM-901s > Atrox V2 > HE-6
Bærbart: HiFiMan HM-901s (Bal. amp) > Unique Melody Miracle
LarsHP

Brugeravatar
 
Indlæg: 641
Tilmeldt: 11. nov 2011, 21:58
Geografisk sted: Tromsø, Norge

Re: Effektforstærker som headamp

Indlægaf ZeXoN » 3. jun 2016, 17:47

Har overvejet et par Duelund modstande og sĂĄ lave en boks


Sent from my iPhone using Tapatalk
ZeXoN

Brugeravatar
 
Indlæg: 42
Tilmeldt: 6. mar 2015, 10:33

Næste

Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 6 gæster