Feliks Elise tube amp



Feliks Elise tube amp

Indlægaf Boegebjerg » 30. okt 2015, 06:30

Introduktion

Halløj! Jeg har efterhånden lusket herinde i nogle måneder og tænkte, at jeg lige ville dele nogle ord omkring denne fine rørforstærker, kaldt Feliks Elise. Lige en kort disclaimer: Jeg er fuldstændigt forelsket i den, men vil prøve at holde min bias tilbage.

Udseende

Dette er nok meget individuelt, men jeg elsker udseendet på Elise'n. Her kan jeg så indsætte et væld af postitive adjektiver, men dem skal jeg nok spare jer for. I kan lige få nogle billeder.

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Den er meget solidt bygget. Der er ingen dele, der kan bevæge sig (udover volumen). På transformeren sidder der et (INDSÆT ORD NÅR JEG HUSKER), som, sammen med de lækre tubes, giver hele Elise'n et lækkert vintage look. Alle 4 tube sockets er af meget høj kvalitet. En anden vigtig ting er, at alle 4 sockets er i samme højde som resten af overfladen. Dette gør, at der er meget bedre plads til adaptere, hvilket øger tube-rolling mulighederne.

Nogle negative ting: Støvkluden skal frem hver dag, hvis den skal være pæn. Den samler støv som bare f*nden.
Derudover sidder on/off knappen bag på, hvilket gør, at man skal have hånden om bag på hende, hver gang man vil tænde hende.. Dette er ikke et stort problem for mig lige nu, da hun bare står frit tilgængelig på mit skrivebord. Hvis man ville sætte det hele clean op, kunne det dog godt blive et problem, da der ikke altid er lige let adgang til bagdelen.
Det sidste problem med designet, er volume-controlleren. Den virker helt fint. Det eneste problem er, at den lille hvide prik, der indikerer hvor meget man skruet op, er så lille, at den er svær at se, når det er mørkt. Når jeg sidder om aftenen, er det svært at se, hvor meget jeg har skruet op for den. Der er lavet et lille hak ind i den hvide prik, men det er slet ikke nok til, at man kan mærke det med fingeren. Hvis jeg ved hvor prikken er, kan jeg meget svagt mærke med neglen, at hakket er der.

Det negative afsnit blev godt nok lidt længere end det positive, men jeg er altså samlet meget glad for udseendet.

Feliks Audio

Tænker at et par ord om firmaet bag, kan have interesse for nogle. Så vidt jeg har forstået, er det en lille polsk familie, som håndlaver alle forstærkerne. Faren er lydingeniøren og sønnen styre kommunikationen.

Jeg bestilte min elise i slutningen af juni, og stod til at modtage den i slutningen af juli / starten af august. Jeg skrev lidt frem og tilbage med Lukasz, og pludselig svarede han ikke i et par dage. Han plejede at svare hver dag, men der gik en hel uge inden han svarede. De havde været på ferie, og havde ikke lige fået slået den automatiske respons til. Ups. Det udsatte også lige leveringen med ~1 uge. "Nå ja, det går nok" tænkte jeg. August kom, og jeg havde stadig ikke fået noget at vide omkring leveringen af Elise'n. Sendte Lukasz en mail, hvor han svarede, at de var ikke gået i gang endnu, da deres tube-suppliers var gået på ferie. Mystisk. Ugen efter havde de så fået nogle tubes, men de virkede ikke ordenligt. Et par uger senere fik de et nyt batch, men de virkede heller ikke. Til sidst købte jeg et par 6SN7GTB af en gut i Tyskland og skrev til Lukasz, at han bare kunne refundere prisen jeg havde givet får disse tubes. Det gjorde han helt uden problemer. På dette tidspunkt skrev han, at de havde et par halvt samlede Elise klar. "Så går der jo nok kun et par dage".. Det gjorde der ikke. Den 23/9 modtog jeg endelig min Elise, efter cirka 3 måneders ventetid, som skulle have været klar efter 1 måned.

Mit indtryk er, at de har fået gabt over lidt mere en de kunne tygge. De har væretvenlige og gode til at svare på mails. De har bare ikke været helt ligeså gode til at overholde deadlines. Anyway, nu er hun her, og jeg er glad.


Taming the Wild Stallion

Jeg kunne vælge at vurdere Elise'n udfra stock tubes, men det ser jeg ingen pointe i, da dette ikke er en forstærker man køber, for blot at køre med stock tubes. De er gode, don't get me wrong, men der er bare så meget potentiale, der ikke bliver udnyttet. Jeg sidder lige nu med et par ECC31 som drivers, en enkelt JAN 6080 som venstre power og en Svetlana 6H13C som højre power (stock tube). Grunden til mit powertube mismatch er, at den ene stock power tube (Svetlana) havde nogle problemer, så jeg fik en 6080 af en gut fra USA.

Mine T1'ere har én betydelig fejl. Treble spike. Før havde jeg et par Beyer 990 - 250 ohm. Same problem. Siden jeg fik Beyer, har jeg skåret betydeligt ned i den musik jeg hører. Jeg er ikke meget sensitiv overfor skinger lyd, men det er aldrig rart.

Hvordan er de så sammen med Elise'n? Tør jeg svare perfekt? Nej, men tæt på. De er på ingen måde skingre mere. Da jeg benyttede mine 6SN7GTB var der stadig nogle få sange, som jeg ikke hørte, men det er der ikke mere. Jeg kan høre alt. En af de sange, som jeg ikke kunne høre før, var 'When The Children Cry' af White Lion. Den har nu fået en perfekt lækker og smooth diskant. Der er en helt fantastisk soundstage, hvor guitaren når ud i hele rummet. ECC31'erne giver også en god bund. Ikke overdrevet, at all. Den er dyb og præcis uden at blive mudret. Det giver en rigtig god fylde i de fleste sange. Har for nyligt læst, at sangen Metal Crüe af Sabaton skulle være meget skinger, specielt fordi den er ringe mastered. Har hørt den et par gange nu, og den er på ingen måde skinger i mit setup. Det er helt magisk.

I sangen 'The Raven' af Rebecca Pidgeon er hendes meget høje stemmer blød og delikat. Seperationen af instrumenter er også virkelig fantastisk. Man kan forestille sig hvor alle instrumenterne står. Rebecca Pidgeon i midten foran et klaver, samt 2 violiner i hver side. Soundstage er virkelig utrolig. Den er ikke kun bred, den er også dyb. Vigtigst af alt, den er præcis. Starten af Bon Ivers Holocene gav mig kuldegysninger (jeg lyver ikke) første gang jeg hørte den med dette setup.

Det skal ikke være nogen hemlighed, at mit all-time favorite band er Dire Straits. De sidste ~3 år har jeg, mindst 25/30 dage om måneden, hørt mindst én sang af Dire Straits. Det jeg prøver at sige er, at jeg kender alle deres sange virkelig godt. Det troede jeg ihvertfald, at jeg gjorde. Det viste sig, at det gjorde jeg slet ikke. Der er et væld af små detaljer jeg ikke havde fanget, før jeg fik min Elise. Det er specielt små rytmeinstrumenter, jeg ikke lagde mærke til før. Derudover bruger de jo guitar i rigtig mange af deres sange, og som I nok ved, er tube amps fantastiske med guitarer, specielt med Elise, og endnu mere specielt med ECC31 som drivers. De gør bare noget magisk ved (næsten) alle sange. Mark Knopflers stemme ligger lige midt i magien.

Da jeg startede på universitetet for ~1½ år siden mødte jeg en kammerat, som spillede trommer. Siden da er jeg begyndt at lytte meget mere til trommerne i sange. På dette tidspunkt havde jeg et par PSB M4U2, dog blev de skiftet ud et par måneder efter. Jeg lagde specielt meget mærke til, at trommerne ofte lød forfærdelige i mange sange. Problemet var to-delt. For de første lød ingen bækkener rigtig. De havde en underlig kunstig lyd. For de andet lød trommerne meget mudrede. Mine PSB'er blev skiftet ud med mine Beyer 990'ere. Trommerne blev bedre, men der var stadig noget mystisk ved dem. Jeg opgraderede så til mine T1'ere. Nu lød trommerne og bækkenerne faktisk ret godt. Enter the Elise. Trommerne fik en helt anden punch. Eller rettere, de fik punch. De var ret præcise før, men der manglede den musikalske del. Man kan snakke om analytisk vs musikalsk, men det er ikke fordi Elise ofrede præcisionen overhovedet. Trommerne har stadig den samme præcision, men der er nu noget fylde omkring det.


Negative ting? Der er som sådan ikke nogle negative ting. Når vi er i den her klasse, er det mere hvor godt en forstærker gør det, og ikke hvad den gør godt og dårligt. Alle fejl der er, har ikke noget med Elise'n at gøre, men noget med de tubes man bruger. Dette kunne være ting som fx at nogle tubes er microphonic, de fungerer altså som mikrofoner. Jeg kan desuden høre, hvis min telefon ligger tæt på Elise'n (inden for ~10 cm, samt den modtager data). Igen, dette har intet at gøre med selve forstærkeren.

--To be continued--


Tube rolling

Nu kommer det rigtig sjove ved den her forstærker. Da jeg bestilte hende, var jeg ved at købe versionen med opgraderede tubes. Boy o' boy. Jeg var ret sikker på, at jeg bare ville bruge hende som forstærker and be done with it. Boy was I wrong. 1 måned senere, og jeg har allerede ofret omkring 3 af de lange på tubes. It's like an addiction.

Jeg havde mit problem, som allerede beskrevet, med min ene power tube. Det er som sådan løst, men jeg vil mere. Jeg har bestilt et par Mullard 6080 tubes fra Cypern. Any day now.

Jeg var desuden i en bidding war på Ebay omkring et par ECC31'ere til en djævelsk lav pris. Jeg tabte til sidst, da jeg ikke havde meget erfaring med at byde på Ebay. Normalt trykker jeg blot buyout. Det skulle vise sig, at det var en gut fra Head-Fi, som også ejede en Elise, der havde vundet over mig. Han havde købt ECC31'erne for en anden, men det endte med, at den anden person ikke ville have dem alligevel. Jeg købte så ECC31'erne af ham for en slik (dvs samme pris som han gav på Ebay, men stadig en slik).

En anden gut på Head-Fi havde ved et uheld købt et par 6N7G'er i troen om, at det var ECC31'er. Det var det ikke, men han blev alligevel positivt overrasket. Disse 6N7G'er, som koster (kostede?) en brøkdel af ECC31 havde en fantastisk lyd. Specielt soundstage var utrolig. En del af de andre købte også nogle 6N7G'er, og de rapporterede den samme fantastiske lyd. Ikke helt på samme niveau som ECC31, men tæt på, og for meget billigere penge. Jeg måtte selvfølgelig også have sådan nogle, men indtil videre har jeg kun fundet én til billige penge. Mangler nr. 2.

Min bidding-war-buddy har desuden opdaget, at en FDD20 på den ene channel samt en ECC31 på den anden, skulle give en helt fantastisk lyd. Han har indstillet sin tube-rolling indtil videre, da han er tilfreds med denne kombination. So far har 2 andre også prøvet kombinationen, og de rapporterer også den samme overraskende lyd. Det lyder godt nok underligt, at to forskellige tubes kan have en sådan synergi, men det skal da prøves. Jeg har bestilt to FDD20, som lige nu ligger på posthuset og venter på mig. Der er én lille drawback ved FDD20. Den kræver 12V og Elise giver 'kun' 6V. En ekstern power supply som heater er altså nødvendig, samt lidt DIY. Det skal nok blive spændende.

Jeg har også lige fået øje på et par C3G'er, som også skulle være fantastiske i Elise'n. De skulle desuden være meget anderledes i forhold til ECC31'erne, som jeg allerede har.

Til sidst faldt jeg over en 6N7G tube, som lignede ECC31. Jeg kontaktede sælgeren, som sagde, at han havde 5 andre tubes, som lignede. Han sendte nogle billeder. I blandt dem er der én, som har label'en ECC31, så den ene tube er ihvertfald god nok. Derudover er der 3 andre, som ligner på en prik. Til sidst er der en mystery tube, som jeg ikke aner hvad er. Der står ECC3-something på den, men det er lidt svært at tyde. Jeg købte alle 5 tubes for billige penge, da han som sagt troede, at det var 6N7G'er, hvilke sælger for langt mindre. De 5 mystery tubes får lige et stop i UK, så en af de andre gutter fra Head-Fi kan lytte til dem, og vurdere hvad han tror de er, for så at sende dem videre til mig. Håber jeg har lavet en super handel.



Sidste ord

Jeg anbefaler på det kraftigste denne forstærker til alle og enhver. Den koster 650 $, hvilket er ingenting i forhold til hvad man får. Hun burde koste meget mere. Det er ikke kun mig der siger det. Da jeg skulle vælge en ny forstærker var jeg virkelig mange igennem. Først var det Schiit. Så faldt valget på Woo. Så opdagede jeg Little Dot. La Figaro 339? Fantastisk, det skal være den. Hvad er nu det? Little Dot MK VI+? Darkvoice 336? Hold nu op den er fed. Feliks Elise? Jep jep jep jep. Det skal være den. Da jeg besluttede mig for, at jeg skulle have en ny forstærker, brugte jeg intet mindre en 500+ timer (I'm not lying) på bare at læse omkring forstærkere. Dette inkluderer også hvordan de virker sådan helt teknisk. Dette er blot for at fortælle, at jeg ikke bare har valgt det første og bedste. Jeg har brugt ret meget tid på mit valg, and I've been rewarded.

Feliks Audio har desuden snydt. Det kan simpelthen ikke passe, at den her forstærker virker perfekt med hovedtelefoner som har både høj og lav impedans. How is it possible? I couldn't tell you. Mine T1'ere er jo 600 ohm, og en gut (som jeg stoler på) fra Head-Fi, har et par Hifiman HE560, som kun er 50 ohm. De virker også fantastisk.
Boegebjerg

Brugeravatar
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 5. jul 2015, 08:35
Geografisk sted: Odense

Re: Feliks Elise tube amp

Indlægaf Claus-DK » 30. okt 2015, 08:06

Mere mere mere mere...
Tak
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12661
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Feliks Elise tube amp

Indlægaf McM_dk » 30. okt 2015, 08:32

Tak for review.

Jeg har en stor svaghed for rørforstærkere, og specielt dem der kommer fra Østlandende. (har selv 2 stk).
Da jeg så opdager denne lille lækre sag, den kommer fra Polen.

Fed pris, lækker design og hvis den er det hele værd ifølge dit review. UHM!. MUST HAVE.
* Zigis RnG * HAD Maestral II * Eufonika H3 * Eufonika H14PE *
* Varna II * Henry MK1 * Aune X8 * *EWCG Discrete R2R HAT PI *
* Beyer DT990 * Beyer Amiron * Ollo S4R * Ollo S4 |
McM_dk

Brugeravatar
 
Indlæg: 428
Tilmeldt: 26. mar 2014, 19:42
Geografisk sted: 6600 Vejen

Re: Feliks Elise tube amp

Indlægaf Claus-DK » 30. okt 2015, 08:49

Jeg har lige flyttet tråden hertil, der er så vidt jeg kan se ingen DAC i den.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12661
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Feliks Elise tube amp

Indlægaf Buyer no 1 » 30. okt 2015, 11:37

Super review rulle2
Tak for det.
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Feliks Elise tube amp

Indlægaf Henrik_sdk » 30. okt 2015, 13:23

Det var da en klub man godt kunne tænke sig at være medlem af..

Sendt fra min LG-D802 med Tapatalk
Henrik_sdk

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 1. apr 2011, 23:46
Geografisk sted: Ringsted

Re: Feliks Elise tube amp

Indlægaf Boegebjerg » 5. nov 2015, 09:08

McM_dk skrev:Tak for review.

Jeg har en stor svaghed for rørforstærkere, og specielt dem der kommer fra Østlandende. (har selv 2 stk).
Da jeg så opdager denne lille lækre sag, den kommer fra Polen.

Fed pris, lækker design og hvis den er det hele værd ifølge dit review. UHM!. MUST HAVE.

Så er der jo ikke andet for end at få den bestilt! Der er rimelig lang ventetid, men det er det hele værd.

Hvis det er okay med jer andre, vil jeg smide lidt status opdateringer herind omkring min tube rolling i min Elise.

Mine 5 mystery tubes viser sig rent faktisk at være ECC31'ere! Det er helt fantastisk. Jeg har fået dem til 900 kroner. Til sammenligning er det billigste på Ebay 700 kroner for én. Jeg har allerede solgt 3 af dem videre til nogle andre Elise-ejere, så jeg står nu med de 2 jeg allerede havde, samt 2 fra mit mystery lot.

Jeg burde gerne modtage mine Mullard 6080 i dag. Smider lige en opdatering når jeg har fået lyttet lidt til dem.
Boegebjerg

Brugeravatar
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 5. jul 2015, 08:35
Geografisk sted: Odense

Re: Feliks Elise tube amp

Indlægaf Boegebjerg » 8. nov 2015, 17:35

Så kom mine 6080'ere endelig ind ad døren i går. Det samme gjorde mine C3G'er, men jeg mangler en adapter (ingen sælger dem), så venter på at nogen får tid til at lave en custom made. Hentede mine FDD20'ere på posthuset i fredags og adapteren kom også i går. Mangler bare lige en 12-13V strømforsyning og lidt DIY før de kommer til at virker. Her er lige lidt indtryk af Mullard 6080'erne, sammenlignet med mit gamle powertube setup, som var 1x JAN 6080 + 1x 6H13C (stock power tube på Elise):

Nedre midrange er var meget fremtonet på de gamle powers. Dette er slet ikke nær så fremtredende med de nye Mullards. Før var det lidt overdreven, men nu savner jeg det faktisk lidt. Det gav en god fylde i lyden med de gamle. Tilgengæld har Mullards'ne en meget større precision. De har mindre bass end de gamle powers, men tilgengæld går de meget dybere. I de høje registre viser Mullards'ne sig virkelig frem. De har en meget delikat lyd og er meget dynamiske. Man kan virkelig høre hvor talentfulde nogle af de kvindelige sangerinder er. Der er mange små svingninger, som var svære at høre før, som giver dejlig lyd.

Jeg snakker pt med en kvinde fra USA om at købe hendes ene Tungsol 6N7G. Jeg har én, men den mangler jo altså lige en makker. Håber det går godt.

Hvis der fortsat er interesse, vil jeg da også lige smide lidt indtryk af den 'overraskende' '2031' combo, når jeg altså lige får fat i en strømforsyning.

God søndag!
Boegebjerg

Brugeravatar
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 5. jul 2015, 08:35
Geografisk sted: Odense

Re: Feliks Elise tube amp

Indlægaf Henrik_sdk » 2. sep 2016, 02:01

Billede

Så er det vist lige op over, efter at have hørt Elise i Esbjerg, havde jeg bestemt mig og der sad jo nok de helt rigtig rør den dag, og det gjorde samtidigt nok at jeg også tøvede efterfølgende. Tube rolling lyder spændende men kunne nok komme til at gøre ondt i pengepungen osse ;-) Så i første omgang bliver det med stock rør..
Henrik_sdk

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 1. apr 2011, 23:46
Geografisk sted: Ringsted

Re: Feliks Elise tube amp

Indlægaf Henrik_sdk » 16. sep 2016, 15:15

Billede
Henrik_sdk

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 1. apr 2011, 23:46
Geografisk sted: Ringsted

Re: Feliks Elise tube amp

Indlægaf Walbum4262 » 16. sep 2016, 18:14

Henrik_sdk skrev:Billede


Jeg kan se jeg skal en tur forbi Ringsted en af dagene :)
på skrivebordet: lenovo thinkpad/iphone6->tidal->david's mutant aune/Davids mutant moddet fostex t50rp mk3 med monkey pod træ kopper

PÃ¥ farten: iPhone 7->Airpods eller Sony wh1000x mk2
Walbum4262

Brugeravatar
Tour Kaptajn
 
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 25. mar 2015, 18:16
Geografisk sted: Sandved

Re: Feliks Elise tube amp

Indlægaf Claus-DK » 16. sep 2016, 18:38

Stort tillykke med den lille ny..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12661
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Feliks Elise tube amp

Indlægaf kvik » 16. sep 2016, 18:59

Billede

:grin:
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Feliks Elise tube amp

Indlægaf kvik » 10. jan 2017, 16:54

Elise har fået en storesøster, Euforia..

Billede

Billede
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Feliks Elise tube amp

Indlægaf Buyer no 1 » 10. jan 2017, 22:55

Den er jo kun marginalt større end Elise, så den kan vel kun lyde marginalt bedre... ;-)
Buyer no 1

Brugeravatar
 
Indlæg: 3685
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:40
Geografisk sted: Region Hovedstaden

Re: Feliks Elise tube amp

Indlægaf kvik » 10. jan 2017, 23:21

Prisforskellen er til gengæld forholdsvis stor, så samme logik tilsiger, at den lyder signifikant bedre ;-)
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Feliks Elise tube amp

Indlægaf nktnkt » 11. jan 2017, 00:30

kvik skrev:Prisforskellen er til gengæld forholdsvis stor, så samme logik tilsiger, at den lyder signifikant bedre ;-)


USD 250 mere i forhold til Elise med samme rør som den upgradede Elise model til USD 999 og med 10% pre order rabat

Så små 1800kr dyrere




Sent from my iPhone using Tapatalk
nktnkt

 
Indlæg: 213
Tilmeldt: 5. nov 2016, 18:02

Re: Feliks Elise tube amp

Indlægaf Henrik_sdk » 11. jan 2017, 02:02

Henrik_sdk

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 1. apr 2011, 23:46
Geografisk sted: Ringsted

Re: Feliks Elise tube amp

Indlægaf Boegebjerg » 11. jan 2017, 15:19

De bedste driver jeg har prøvet i min Elise er et par 6N7G. Har godt nok været lidt skuffet over 6SN7. Har endnu ikke hørt et par, som jeg har været tilfreds med. Folk siger godt nok, at power rørene er det svageste punkt ved Elise stock, men jeg kunne egentlig godt nøjes med stock power rør og så et par 6N7G. De koster heller ikke alverden, fik 4 styks for 350 kroner.
Boegebjerg

Brugeravatar
 
Indlæg: 170
Tilmeldt: 5. jul 2015, 08:35
Geografisk sted: Odense

Re: Feliks Elise tube amp

Indlægaf Henrik_sdk » 11. jan 2017, 15:23

Er der er eBay link til dem..
Henrik_sdk

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 2384
Tilmeldt: 1. apr 2011, 23:46
Geografisk sted: Ringsted

Næste

Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster

cron