Shanling M1 - ultraportabel DAP/Transport



Shanling M1 - ultraportabel DAP/Transport

Indlægaf kvik » 29. okt 2016, 14:59

M1 colours.jpg
M1 colours.jpg (458.48 KiB) Vist 13717 gange

Hvis nogen har brug for en ultra-portabel afspiller (60x50x13mm), så kan Shanling M1 fåes til USD 115 hos denne sælger på Aliexpress. Fremgangsmåden er at lægge i kurv og bestille, men ikke betale i første omgang, derimod afbryde processen og afvente besked fra sælger med ny/reduceret pris. Franske Audiophonics sælger den dog til EUR 139, så både teoretisk og i praksis kan den kinesiske tilbudspris ende med at blive den dyreste, når moms og toldbeh.gebyr tilkommer.

Lyden via hovedtlf-udgangen er muligvis ikke af topkvalitet (sammenlignet med de store og dyre DAPs), men det spændende ved denne lille DAP er, at den muligvis kan agere Transport for f.eks. Chord Mojo. Hvis det holder stik, har man jo et ultrakompakt højkvalitets setup.

Jeg har købt en på Aliexpress, for at anvende den på farten sammen med diverse earbuds/inears. Tænker jeg sætter et 200GB kort i senere, hvis lyden fra hovedtlf-udgangen er god nok. Jeg kunne sådan set også sende musik via BT/aptX til Tento PortaDAC, men har på fornemmelsen, at lyden her bliver for dårlig, sammenlignet med coax-indgangen til DAC'en.



-

Description

Equipped with Bluetooth 4.0,support APTX protocol to ensure Hifi sound quality.
Support Bluetooth bi-directional transmission.
Bluetooth can be used as a mobile phone and computer decoding amp,Bluetooth headset can also be connected to the Bluetooth speaker for wireless playback.

Clock function.
Use the Type-C USB connector.
Positive and negative can be inserted, technology and human integration.

USB bidirectional transmission.
Can be connected to a computer and mobile phone as an external decoding amp,USB decoder can also be connected as a digital dial (support WIN and MAC systems,and some with OTG-enabled Android mobile phone ).

Up to 8 days deep standby.
No need to set the depth of standby,without shutting down after the use of equipment,just pause for one minute will automatically enter the standby,which means that other power consumption (such as decoding and amp chip power supply,etc.),only to retain the wake-up mechanism,a greater reduction in consumption,To achieve long standby.press the power button to about 1 second before listen to the music,convenient and quick.

Parameter:
Size: 60mm * 50mm * 13mm.
Net weight: about 60g.
Screen: 2.35-inch TFT high-definition display (360 * 400)
DSD playback: support DSD64, DSD128.
Decoding: support to 192kHZ-24bit.
Bluetooth: 4.0 supports APT-X.
D / A conversion chip: AK4452.
Amp chip: MAX97220.
Gain selection: low gain, high gain.
Audio formats: APE, FLAC, ALAC, WMA, AAC, OGG, MP3, WAV, AIFF, DSF, DIFF
Sampling rate: 44.1kHz-192kHz.
Output: Headphone output (3.5 mm)
Output power: 35mW @ 32ohm.
Frequency response: 20Hz-20kHz (-0.5dB)
Distortion: 0.006% (A-weighting, output 500mV)
Signal to noise ratio:> 105dB (A-weighting)
Dynamic range:> 105dB.
Output impedance: 0.1 ohm.
Channel separation:> 70dB (32ohms, 1kHz)
Time jitter: 30ps (Typ)
Reference clock jitter: 200 seconds.
External storage: support to 256G TF card.
USB interface: Type-c (USB2.0)
Capacity: 950mAH lithium battery.
Life time: about 9-10 hours (charging time 3-4 hours)
Support system: Windows XP, Windows 7, 8, 10 (32 / 64bit), MACOSX10.1 or update
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Shanling M1 - ultraportabel DAP/Transport

Indlægaf kvik » 29. okt 2016, 15:03

Enheden hører nok mest hjemme i afdelingen for lydkilder, måske en redaktør gider flytte tråden derover?
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Shanling M1 - ultraportabel DAP/Transport

Indlægaf Claus-DK » 29. okt 2016, 15:30

det er hermed gjort.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Shanling M1 - ultraportabel DAP/Transport

Indlægaf DavidB » 29. okt 2016, 15:54

Spændende!
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: Shanling M1 - ultraportabel DAP/Transport

Indlægaf Mortenhoe » 29. okt 2016, 17:07

Fedt fedt fedt fedt fedt, MEN...... 35mW ud i 32ohm :-(

Edit: Det er måske ikke så slemt igen. F.eks. Sansa Clip+ levere 15mW i 32 ohm. Kom bare til at tænke på Xduoo X2 som levere 250mW.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Shanling M1 - ultraportabel DAP/Transport

Indlægaf Mortenhoe » 29. okt 2016, 17:16

"Can also act as a Bluetooth receiver."

Møg blæret - Så kan man streame til den fra telefonen.

Kvik, jeg skal lige høre lidt om lyd, drivkraft og batteritid inden jeg trykker put i kurv (Når du modtager din)
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Shanling M1 - ultraportabel DAP/Transport

Indlægaf kvik » 29. okt 2016, 17:21

Har købt den i dag, så der går nok 2-3 uger, før den er her.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Shanling M1 - ultraportabel DAP/Transport

Indlægaf kvik » 30. okt 2016, 19:28

Nyeste Shanling M1 firmware kan downloades her

En halv times Video-review af nmatheis fra HeadFi:




Løst og fast om M1, fra HeadFi-tråden..

Cables
The stock cable is only for charging and data transfer, you need to use an OTG cable to get the M1 to recognize Mojo as a DAC

Battery life
Q:What's the battery life on this thing if you only use blutooth?
A: Based on my experience on single charge, i got 6 hours of bluetooth followed by 1.5 hour wired.

Song limit
Q: Do the M1 has a 8000 song limit, Is this true? Because I have 10,000 plus songs
A: Yes it's true, I also have more than 10,000 songs and updating the library only adds 8000 songs max.

SD-cards / Song limit
FYI, I'm using a Samsung 256GB microSD and it works well. The 8000 limit is only when using the database. Folder browsing won't have that limit.

Case
P1: With the leather case on, the USB c connector couldnt plug in securely into the player.
I went out to get another one which is also longer..it solved the problem. FYI.
P2: I had to cut it wider carefully

Bug
P1:When you turn the M1 off when it is plugged as a source via USB, it turns back on. Very annoying. Then when you turn it back on, it cannot detect any tracks.
P2:The automatic booting up bug when leaving the DAC connected to the M1 when off still occurs.. so we still have to keep the USB cable disconnected when not using the player
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Shanling M1 - ultraportabel DAP/Transport

Indlægaf kvik » 30. okt 2016, 19:31

m1 mojo.jpg
m1 mojo.jpg (22.14 KiB) Vist 13718 gange
m1hugo.jpg
m1hugo.jpg (19.87 KiB) Vist 13718 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Shanling M1 - ultraportabel DAP/Transport

Indlægaf Mortenhoe » 30. okt 2016, 20:16

AK4452 DAC, USB indgang, 256gb kort limit, APTx. Hvis den også lyder godt, er jeg all over that thing!
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Shanling M1 - ultraportabel DAP/Transport

Indlægaf Mortenhoe » 30. okt 2016, 20:25

I og med at man kan streame TIL den med bluetooth, burde man kunne linke den til sit smart TV for at sidde i sofaen med sine hovedtelefoner og se en film. Xbox, Playstation, telefon og bærbar burde jo kunne det samme.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Shanling M1 - ultraportabel DAP/Transport

Indlægaf kvik » 30. okt 2016, 21:53

Har regnet på det med sang-antal, og med AIFF vil et 256GB SD-kort indholde ca 4400 sange/175 albumtitler, så jeg når aldrig loftet på 8000 sange (har dog i første omgang bestilt et 64GB kort).
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Shanling M1 - ultraportabel DAP/Transport

Indlægaf kvik » 13. nov 2016, 21:46

M1 er rundt om hjørnet (eller rettere et sted i luften mellem Kina og Norge), så nyeste firmware er lagt på 64GB-kortet, sammen med en masse god musik. Bestilte M1 i sort, men den var udsolgt, så nu er den blå istedet :|

---

M1 1.10 firmware
updated at 2016.10.26

Update diary:
1. DSD128 supported
2. USB digital output supported
3. Status of Apt-X and SRC can be showing on status bar

4. Improve the compatibility of some Bluetooth devices
5. change auto play to manual play for resume mode
6. Bluetooth setting memorizing
7. Debug

how to update:
1、 Go to the page of M1 on Shanling official site to download the latest firmware.
2、Make sure that M1 is in full battery condition, unzip the file and put update.upt into TF card root folder.
3、Choosing “system upgrading” in system setting, after system restarting, here you go!
4、If TF card has been pulled out during updating process, it will show “insert TF Pls”, please insert TF back into your device in order to keep updating.
5、If you could not go on after choosing “system upgrading”, please check whether it has been unzipped, the file has been in root folder, or it has been damaged during the transfer. The firmware must be in the root folder of TF card. If it is damaged, please transfer it into the TF card again.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Shanling M1 - ultraportabel DAP/Transport

Indlægaf Mortenhoe » 14. nov 2016, 13:24

Jeg har lige købt en Apt-X modtager med coax output. Jeg bliver jo næsten også nødt at have en M1. Glæder mig til at høre hvad du syntes om den.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Shanling M1 - ultraportabel DAP/Transport

Indlægaf kvik » 18. nov 2016, 18:05

M1 er ankommet, med originalt skindetui i egen emballage (vidste ikke helt sikkert, om min ordre var med eller uden etui). Har startet med at opdatere firmware til v1.1, hvilket forløb uden problemer. Har monteret medfølgende skæmbeskytter, der mærkeligt nok ikke er stor nok til at dække hele skærmen. M1 er blevet placeret i etuiet, og knapperne fungerer som de skal (enkelte har på HeadFi beskrevet uoverensstemmelser ml knap-placering på etui og M1).

Umiidelbart virker M1-brugergrænsefladen fornuftigt indrettet. Det føles lidt old-school, fordi albummene vises ved navn, når man scroller. Jeg har nok gennem årene med Mac/iPhone vænnet mig til udvælge baseret på cover art.

Har først spillet lidt med med VE Zen 2.0 (320 Ohm). På Low Gain er maks. lydstyrke på niveauet ‘højt’, på High Gain ‘meget højt’. Zen 2.0 lyder lysere på M1 end jeg er vant til på iPhone SE. Opløsningen opleves en anelse begrænset, men her er sammenligningsgrundlaget Mojo og Tento (efter hukommelsen). Jeg skal kigge på M1 vs iPhone SE henad vejen. M1 + Zen 2.0 lyder slet ikke tosset, prisen taget i betragtning.

Lige nu lytter jeg til Spiral Ear 3-way Reference. Her mærker jeg måske lidt mere den begrænsede opløsning, udfra hvad jeg har hørt SE3 præstere i årenes løb. Det er selvsagt alt for tidligt at fælde ‘dom’, næste i rækken er Myst Nail 2, og som rosinen i pølseenden kommer Piano Forte X.

Jeg måtte selvføleglig lige teste M1s Bluetooth-evner :-) Har parret den med iPhone, og afspillet via KaiserTone-app’en på iPhone. Hører en sjælden gang lidt skurring (digitale artefakter), men forbindelsen opleves meget stabil, både gennem kroppe (en enhed på hver side) og gennem vægge (trævæg og 5 m afstand). Som BT-modtager for TV-lyd e.l. burde den fungere helt OK. Siden iPhone ikke sender aptX, har jeg antageligvis lyttet til SBC. Lyden var her forholdsvis ok, men vil tro den kan blive bedre med aptX-overføresel.

Jeg har tænkt mig at teste USB vs aptX fra M1 til Tento senere. afventer levering af OTG kabel til formålet om 1-2 uger.

Det var nogle indledende indtryk, jeg vil lege videre med M1 den kommende tid (skal lige nævne, at indtrykkene baserer sig på AIFF-filer og næsten udelukkende klassisk musik).
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Shanling M1 - ultraportabel DAP/Transport

Indlægaf kvik » 18. nov 2016, 21:10

Så har jeg været rækken igennem, dvs PT15 erstattede PFX. Jeg har også vekslet ml M1 og iPhone SE. PT15 er meget lystlydende i sig selv, de øvrige tre er overvejenede mørktlydende. Som allerede nævnt er M1 lysere i klangen end iPhone SE. Det klæder både Zen 2.0 og Nail 2, hvor så SE3 stadig ikke rigtig slippes løs, og PT15 bliver blot endnu mere ulidelig. Lydkvalitetsniveauet er på M1 omtrent som på iPhone SE (der er bedre end iPhone 4S, som jeg havde før). iPhone SE har jeg betragtet som en tålelig portabel løsning, dermed giver det sig selv, at jeg også synes M1 er OK. Den er mao ikke noget særligt lydmæssigt, men heller ikke dårlig som sådan. Jeg betalte USD 115 (DKK 800) for enhed+etui og DKK 200 for et 64GB SD-kort. Lyden alene er den pris værd, synes jeg. Betjening af enheden (grænseflade og knapper/hjul) fungerer desuden problemfrit (hidtil i det mindste). Med tanke på de ekstra faciliteter/muligheder enheden tilbyder (transport/dac/bluetooth) får man meget for pengene. Jeg mangler at teste transport/dac-elementet, men af HeadFi-tråden fremgår, at det også fungerer, så det antager jeg p.t. stemmer. Jeg er positivt overrasket over, at ting fungerer som de skal på enheden. Jeg er knapt så imponeret over lyden, men jeg er også kræsen anlagt.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Shanling M1 - ultraportabel DAP/Transport

Indlægaf Mortenhoe » 23. nov 2016, 22:24

Da jeg har vist en del interesse af M1 har Kvik valgt at sælge den til mig. Den er lige ankommet i dag, fra Norge.

Jeg springer lige til det spændende.

Førstehåndsindtrykket af lyden var temmelig detaljeret men flad. Forstærkeren er ikke M1's stærke side. Jeg prøvede på mine Baldoor E100 som lød detaljeret men kolde og flade. De har ellers en anelse varme i signaturen, selv ud af telefonen. Prøvede derefter mine super neutrale Fischer kloner. Stadig samme resultat. Dette var dog umiddelbart en god kombination. Sidst ville jeg for sjov se hvad den kunne med et par mørke og varme planar, mine HE-400. Dem ville den ikke trække selv med gain på High.

Umiddelbart lidt skuffende, men den lyder detaljeret og har ALLE de features jeg ønsker af en DAP.

Så tog jeg for sjov min hjemmebyggede opamp forstærker og rullede et par Burr Brown 2132 opamps i.

Hold. Nu. Kæft.........

Jeg kan høre strengene vibrere på Metallica's black album. Stortrommen slår hårdt og kontant. Man kan lige ane placeringen af instrumenterne. Der er timbre i vokalen. Den her kombination er mindblowing.

Den stakkels lille DAP lå bare på knæ og bedte om forstærkning, og hold nu kæft den skalerede.

10/10 herfra!

Billede
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Shanling M1 - ultraportabel DAP/Transport

Indlægaf kvik » 23. nov 2016, 22:50

Og farven på HE400 kopperne matcher farven på M1 ;-) Så mangler du bare en passende indpakning til cmoy'en (eller hvad det nu er for et dyr).
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Shanling M1 - ultraportabel DAP/Transport

Indlægaf kvik » 1. jan 2017, 16:28

SD adapter.png
SD adapter.png (370.75 KiB) Vist 13722 gange

Med SD-adapter kan man tilsyneladen bruge både 256GB og 512GB SD-kort med M1!
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Shanling M1 - ultraportabel DAP/Transport

Indlægaf kvik » 1. jan 2017, 16:37

Bonus-billede :-)
m1mojo.jpg
m1mojo.jpg (113.53 KiB) Vist 13722 gange
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Næste

Tilbage til Lydkilder

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 8 gæster