Hoved-grej no.1



Hoved-grej no.1

Indlægaf Boje03 » 20. nov 2016, 13:07

Som mange andre herinde har jeg også investeret i et lækkert sæt hoved-grej no.1. Jeg har bemærket at mange har skrevet om at de vil igang med at tune dem lidt efter deres smag, hvilket jeg synes lyder fantastisk spændende. Jeg er derfor selv gået igang med nogle småting og håber andre kan komme med nogle inputs til yderligere forbedringer.

Jeg har tager udgangspunkt i at kopperne er fine som de er, dog har jeg for at mindske refleksioner af lydbilledet forsøgt at fore kopperne med et tyndt "net" af bamsevat.
Billede
Billede
Billede
Billede
Herefter har jeg sat de medfølgende ekstra puder på, som virkelig giver en forbedring af både komfort og især bassen bliver markant dybere og mere detaljeret.
Dog oplever jeg at diskanten ind i mellem er en smule skarp og som for søg på at dæmpe den en smule har jeg lagt et stykke engangsvaskeklud ind i puderne så de ligger som et filter mellem enhed og pude.
Billede
Billede
Billede
Billede

NĂĄr puderne skal monteres er det et lille fif at starte nede ved stikket med syningen pĂĄ puden.
Billede

Det var mit foreløbige input til modifikationer af hoved-grej no.1.

Mvh Bo Lindholm
Boje03

 
Indlæg: 21
Tilmeldt: 29. aug 2011, 12:39
Geografisk sted: Brønshøj

Re: Hoved-grej no.1

Indlægaf Claus-DK » 20. nov 2016, 14:18

Du er bedre til det med fotos end jeg er, jeg er selv vældig glad for skumskiven under puden.
Jeg har ikke fået dem taget fra hinanden endnu, jeg plejer at veje mig nogle ens stykker af det kære vat og prøver mig lidt frem, man skal ikke proppe dem helt så hårdt som bamser, men der kan forsvinde en del i sådan en kop..

Er der nogle der har prøvet at eksperimenteret med de huller der er i toppen af kopperne ??
Det kunne være sjovt..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hoved-grej no.1

Indlægaf CHIbsen » 2. nov 2017, 20:51

Jeg har også gået og fintunet mine Hoved-grej. Leget lidt med en Equalizer, rådspurgt mig med Claus og læst larsHPs tråd om sine modifikationer.
Jeg er endt med at lukke hullerne inde bag puderne med Gaffatape,
20171031_220622small.jpg
20171031_220622small.jpg (70.6 KiB) Vist 9503 gange

Lukket det midterste udvendige hul med Gaffatape og HM5 puder.
20171031_220424small.jpg
20171031_220424small.jpg (58.81 KiB) Vist 9503 gange


For tiden bruger jeg dem sammen med min Zishan Z2. Det kombination er jeg blevet vældig godt tilfreds og nyder jævnligt thumbs.

(Og det er ikke uden underholdningsværdi at min bordplade til forveksling ligner Bo's ovenfor :-) )
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Hoved-grej no.1

Indlægaf Mortenhoe » 3. nov 2017, 00:44

Nu får jeg helt lyst til at modde røven ud af bukserne på et par No.1
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: Hoved-grej no.1

Indlægaf telum » 3. nov 2017, 11:29

Sejt! Kan du ikke prøve at beskrive hvad du opnår med dine mods?
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1727
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Re: Hoved-grej no.1

Indlægaf CHIbsen » 3. nov 2017, 17:42

Min lyntest med en equalizer pegede i retning af, at jeg gerne ville dæmpe lidt i området 10-120 Hz, og måske hæve lidt i 2-4 kHz. Det har størst effekt at lukke de udvendige huller. Og jo også klart det nemmeste at A/B på. Hullerne inde bag puderne var lidt en mellemting af at lukke 1 og 2 af de udvendige huller. Cirka. Det virkede fint for mig så jeg har ikke set mig tilbage, og derfor er jeg ikke helt skarp i den nøjagtige effekt.
HM5 puderne gav den gode komfort og lidt mere hul igennem til mellemtonen. Jeg fik ikke en stor forskel i bassen med HM5, mĂĄske det skyldes at jeg har lukket hullerne bag puderne(?).
Alle mine mods er rettet mod at optimere samspil med Zishan. Har ikke prøvet dem på andre afspillere.
-og jeg har lavet mig forstå, at der findes et antal mods man kan benytte hvis man er ude efter mere bas. Det har så ikke været mit mål :-)
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Hoved-grej no.1

Indlægaf Claus-DK » 3. nov 2017, 18:21

Havde du ikke et sæt velourpuder på dem også ?
Eller husker jeg helt forkert..

Jeg har så ofte læst om at man kan bore huller i Shure modeller og få mere bas, så det var et rent skud fra hoften at lukke eksisterende huller for at få mindre/mere kontrol..

Har du fusket med mere end et hul lukket ??
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hoved-grej no.1

Indlægaf CHIbsen » 3. nov 2017, 20:01

Jo det er da rigtigt at jeg prøvede med velourpuder -det siger vel en del, at jeg allerede har glemt det :-) Fin mellemtone, men bassen forsvandt. Det var faktisk det første jeg prøvede.
Og det samme gør sig gældende hvis man lukker alle tre huller. Så bliver det lige kedeligt nok.

Mon ikke hullerne virker lidt som en basrefleksport? Ud fra Bo's billeder ovenfor så kunne de godt se ud til at have en længde på omkring 10 mm. Og de har vel en diameter på 1-2 mm. Men nu er det meget længe siden jeg sidst så på teorien for basrefleksporte.
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Hoved-grej no.1

Indlægaf Claus-DK » 3. nov 2017, 23:48

Jeg tænkte over det samme i dag og spekulerede på om man kunne lave forskellig længder på de huller, med et tyndt rør f.eks, og hvad det ville gøre ved lyden, det er meget langt ude, men sådan noget synes min hjerne er sjovt at tumle med..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Hoved-grej no.1

Indlægaf CHIbsen » 4. nov 2017, 20:09

CHIbsen skrev:Mon ikke hullerne virker lidt som en basrefleksport? Ud fra Bo's billeder ovenfor så kunne de godt se ud til at have en længde på omkring 10 mm. Og de har vel en diameter på 1-2 mm. Men nu er det meget længe siden jeg sidst så på teorien for basrefleksporte.


Jeg tænker at det var lidt noget vrøvl jeg fik rodet mig ud i. For de udvendige huller lukker jo ikke lyd ind i lytterummet, men væk derfra. Så det kan næsten ikke være en basrefleksport.
Hullerne må vel mere fungere som en akustisk ventil, der indvirker på den "fjeder" som luft i et semi-lukket rum må udgøre for membranen(?)
Pachanko Constellation Miniâ–şViolectric DHA V590â–şSpirit Torino Twin Pulse
CHIbsen

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 1500
Tilmeldt: 27. jul 2017, 20:52
Geografisk sted: Skjern

Re: Hoved-grej no.1

Indlægaf Claus-DK » 5. nov 2017, 10:58

JVC DX 1000 har basrefleks, men det er et sidespring..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev


Tilbage til Gør det selv

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 5 gæster