Indtryk fra touren med Hoved-grej No1



Indtryk fra touren med Hoved-grej No1

Indlægaf Claus-DK » 17. dec 2016, 08:23

Jeg har lige tilladt mig at copy/Paste fra en anden trĂĄd..

Så har jeg haft hovedgrej i snart to uger, og har lidt at skrive om dem, dog uden meget erfaring med lyttebøffer og ingen med at anmelde dem. Jeg har heller ikke helt fattet alle de smarte udtryk som folk bruger til at beskrive lyd, så sig endelig til hvis noget er ved siden af, eller kræver en bedre forklaring.

De ankom i en flot stofkasse som jo kan bruges til transport og føltes dejlig solid. Kablet ligger i en lækker separat pose i kassen, og jeg fik et indtryk af generelt god kvalitet.

Det allerførste jeg lagde specielt mærke til var det utroligt lækre kabel som var af en type jeg aldrig før har set eller følt. Lækkert utroligt bøjeligt stofkabel som både var let, ikke for langt, ikke for kort (det er jo nok subjektivt), og nærmest bare gled naturligt henover enhver overflade uden irriterende bøj eller krøller.

Selve bøfferne er også lækre - træ, stål og (næsten) læder. Jeg var imponeret over hvor behagelige de var til trods det "stilede" udseende. Og så lukker de utroligt godt til, selv uden musik kunne jeg overhovedet ikke høre hvad der foregik omkring mig.

Jeg modtog hovedgrej efter jeg havde købt mig et par Fidelio X2 for at forsøge om jeg kunne have et par åbne lyttebøffer herhjemme i stuen, det kunne jeg ikke, men jeg beholdt dem en uges tid for at kunne sammenligne de to og få lidt mere erfaring med hovedtelefoner.

Begge dele blev afspillet pĂĄ min Audioquest Dragonfly Black.

Da jeg for første gang satte noget musik på dem efter X2'erne tænkte jeg: "WOW" - imponerende lyd hvor der bare skete meget mere, og detaljerne både i diskanten og bassen var ulig noget andet jeg har hørt. - De kan helt klar noget specielt de smarte drivers.

Da jeg hørte lidt flere sange igennem, både af egne favoritter, samt en "speaker test" playlist fra Cambridge Audio lagde jeg mærke til lidt flere, både negative og positive aspekter af lyden.

Positivt:
De kommer utroligt langt ned i bassen og afslører ting jeg ikke har hørt før, samtidigt skete det med en præcision som lod en høre hvilket instrument (eller computer) der lavede de lyde.
Generelt helt vild detaljegrad også især i toppen, alt blev flot separeret, ingenting flyder sammen og man kan virkelig sætte sig og opdage aspekter af lyd man ikke lige havde hørt før.
Til gaming var der stor fordel i den meget tydelige diskant (og måske top af mellemtone?) som gav fodspor en meget karakteristisk lyd som gjorde dem super nemme at placere - til forskel for X2'erne som i mit hoved havde mere fokus på bas og mellemtone, og samtidigt havde så stort soundstage at det godt kunne blive lidt sværere at lokalisere hvor lydene kom fra. Bassen gengav eksplosioner på en helt ny måde også - jeg kunne ikke helt finde ud af om jeg i virkeligheden synes det for lidt for præcist til den rumlen der gerne skal være i baggrunden i mange spil.

For at teste bassen satte jeg også noget underligt dubstep lignende på som jeg kunne huske fra gymnasiet (Infected Mushroom) - hold da helt fest - det var som om bassen stop og prikkede ihærdigt lige ind i min tromhinde (på en god, men lidt skræmmende måde) - vi var flere drenge der prøvede og alle fik et fjoget smil på læben da beatet "droppede".


Negativt:
Der var desværre også nogle ting som i sidste ende betød at jeg bestemte mig for at lede videre i denne omgang (endte som nævnt med Denon D2000).
Diskanten var for skarp til mig, og på nogen af de skarpere sange (især 500 miles af Cliff Eberhardt fx) gjorde det ondt at lytte selv på lav volumen.
Jeg synes på en eller anden måde lyden var lidt hul - bassen var med (kvantitet og kvalitet) og diskant var der meget af, men det var som om der manglede noget af helheden, som jeg selv identificerede som især de lavere mellemtoner. Det var som om dybden i guitarer forsvandt og at det hovedsageligt var "plinget" der stod frem.
Den hule lyd kom mĂĄske ogsĂĄ lidt af resonansen fra koppen, der var nogle sange hvor stemmer fik en lidt "dĂĄset" lyd som resultat af dette, det samme galdt lilletrommer.
Det næsten værste var da jeg satte henholdvis "Whole Lotta Love" og "Paradise City" (nok mine to yndlings sange) på - og fik lyst til at skrue ned - det besluttede jeg måtte blive mit ultimative krav, jeg har aldrig før oplevet andet end lyst til at skrue op når jeg hører de sange, men her var der lidt for skarp diskant (og nok også toppen af mellemtonen) til at Plant og Axl's stemmer kunne skrues op hvor jeg plejer at ville have dem uden at det blev for skærende at lytte til.
Man kunne også høre lidt vibrationer fra hovedbåndet, og noget andet som "klikkede" når man flyttede på hovedet, ikke som sådan et problem, men det ville have været bedre hvis ikke det var der.


Når man skiftede tilbage til X2'erne efter hovedgrej var første tanke som regel "hold da op det er kedeligt det her" - men kort efter "aaarrhh, det var dejligt" - lyden er blødere og mindre aggressiv, hvilket jeg åbenbart godt kan lide.

Jeg forsøgte mig med lidt meget light modding efter at have læst nogle tråde både her og på head-fi, men erfarede desværre at jeg ikke har en lille nok PH skruetrækker til at komme ind i koppen, så det blev til to lag filt foran driveren - og jeg tror sgu ikke rigtigt jeg kunne høre forskel.
Jeg har et par billeder af mit modding forsøg, men da det ikke var successfuldt tænker jeg ikke det er så relevant.

Alt i alt var det et par super imponerende lyttebøffer som desværre bare havde et par egenskaber som gjorde at de ikke lige var rigtige for mig som mit første gode par, da jeg i første omgang godt kunne tænke mig noget hvor jeg ikke er afhængig af modding erfaring for at få det til at have en lyd der passer på min smag.
Flemur
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Indtryk fra touren med Hoved-grej No1

Indlægaf Elway » 23. dec 2016, 09:19

Så blev det min tur. Har haft fornøjelsen af Hoved-grej No 1 i en uges tid.

Først og fremmest tak til Claus for endnu en gang at sende produkter rundt. Fedt at prøve en del forskelligt - det er en god hjælp til at finde ud af hvad man selv kan lide.

Materialer/byggekvalitet/visuelt indtryk
På plussiden en meget lækkert udsende hovedtelefon. Gode materialer, flot "herreværelse" design. Lækkert "tekstil/stof" betrukket kabel. Fornuftig "taske" med indvendig pose til kabel. (da jeg pakkede den i kassen igen, blev jeg lidt i tvivl om 3,5mm/6,3mm adapteren var med da jeg modtog, eller det er min egen. Så for en sikkerheds skyld valgte jeg at lade den blive i æsken. Blot en billig kina-udgave. Nu er den ihvertfald i æsken med rundt - jeg har nok af de adaptere rundt omkring i huset :-) )
På minussiden trækker det lidt ned at bøjlen "runger" en del. Et let tap på bøjlen, så synger det i hele kraniet. Ift videre produktudvikling er det et helt oplagt sted at tage fat på. Jeg fornemmer også resonans i kopperne, men mere om det under lydindtryk.

Lytteindtryk
De lækre puder er vist "Claus-monterede" Brainwavz? i hvert fald slutter de godt tæt og giver nok et løft til bassen. Jeg synes helt kort sagt, at de lyder godt. Gode detaljer og dynamik hele vejen op. Sådan en "masser af det hele" fornemmelse. Der er en nogenlunde flad frekvensgang, som jeg oplever det. Lækker diskant, der er der uden at blive skinger. Bassen er også solid, måske lidt mudret til tider. Skøn mellemtone - vokaler kommer til sin ret.

Den lidt mudrede bas, har jeg leget lidt med - ved at trykke kopperne tættere til hovedet. Altså presse puderne lidt mere flade under lytning. Det reducerer jo tomrummet mellem driver og øre lidt, og jeg oplever en strammere bas. Og mindre resonans fra kopperne. Jeg vil sige at det nok ville passe mig med lidt tyndere puder, så ørets "rum" i koppen bliver mindre.

Resonans er der fra koppen, men jeg tænker at det kan dæmpes som vist eksperimenteret med i andre tråd med "bamse-vat". Jeg har ikke skilt dem ad, men jeg tænker at hvis man kan dæmpe den måde som kopperne er monteret på bøjlen på, kan man helt sikkert også opnå noget positivt. Hele konstruktionen er lidt rungende. Sidder man stille, er det jo ligemeget, men det er noget man lægger mærke til, og som trækker ned i "lækkerheden" på denne hovedtelefon.

Samlet set
Lækker hovedtelefon. Den ser godt ud og lyder godt. Lyden kan til tider blive lidt "forward" og føles som om Loudness-knappen er trykket <EDIT> halvt </EDIT> ind på anlægget, men det har også sin charme afhængigt af situation og musikvalg. Med de små minusser, er der pæn værdi for pengene, og oplagt hovedtelefon at modde på.

Tak for lĂĄn.

og god jul derude musik11

EDIT: jeg lytter normalt mest til musik via Fidelio X2 og Shure SRH940. Enten via mit anlæg (PC/Jriver + Henry 128 mkII dac + vintage Nikko receiver) eller PC/Jriver + Schiit Modi2 Uber og Schiit Magni 2 Uber. Så det er mit sammenligningsgrundlag.
Head-fi noob. Grejliste
Elway

Brugeravatar
 
Indlæg: 141
Tilmeldt: 14. sep 2014, 11:35


Tilbage til Hovedtelefoner

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Google [Bot] og 14 gæster