DIY hovedtelefonsforstærker?



DIY hovedtelefonsforstærker?

Indlægaf LARMY85 » 5. jan 2017, 13:17

Hej,

Jeg er helt ny her på Hoved-fi.dk, men har i en længere periode gået med tankerne anskaffe mig et sæt lukkede hovedtelefoner til min arbejdsplads (åbent kontormiljø).
Jeg er umiddelbart blevet anbefalet et par Beyerdynamic DT 770 Pro 80 Ohm, men jeg tænker samtidig på at bygge en lille hovedtelefonsforstærker som et hobby-/DIY-projekt.

Mit spørgsmål går på om I kan anbefale en fornuftig forstærker? Jeg er OK fingernem og har fornuftige loddeevner. Jeg har ikke adgang til et decideret værksted så jeg har ikke mulighed for at selv at bygge et kabinet. Hvis forstærkeren kan drives vha. en alm. USB-oplader vil det være godt, men det er også fint hvis den skal have en dedikeret strømforsyning.
Mit budget er umiddelbart 500-800 kr., men jeg kan godt strække mig hvis et "must-have" kan erhverves til 1.000 kr.

Jeg har set på DIY O2 AMP-tråden og synes at denne virker tiltalende - jeg vil dog gerne høre om I stadig vil anbefale denne eller om er der kommet et lignende/bedre alternativ siden tråden blev oprettet? Jeg har selv kigget lidt på Classic 47 DIY-headphoneamp fra eBay, men jeg tænker at O2-ampen er i en helt anden kategori :roll:

Mht. de lukkede hovedtelefoner kan jeg forstå at DT 770 Pro 250 Ohms-udgaven har meget glæde af en forstærker. Er der evt. et andet sæt hovedtelefoner I kan anbefale - mit budget lyder her på 1.000-1.300 kr. med stræk til 1.500 kr.?


På forhånd mange tak! 1musik
---
De bedste hilsner
Lars
LARMY85

 
Indlæg: 138
Tilmeldt: 4. jan 2017, 16:23
Geografisk sted: København

Re: DIY hovedtelefonsforstærker?

Indlægaf Claus-DK » 5. jan 2017, 19:21

Hej Lars, velkommen til, dejligt du kunne komme..

Tjek ebay, der er en masse kit, af rigtigt fine ting, se evt efter lehman black cube, Beyer A1, og andre efterligninger.

http://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=kopfh%C3%B6rerverst%C3%A4rker&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR7.TRC2.A0.H0.Xkopfh%C3%B6rerverst%C3%A4rker+diy.TRS0&_nkw=kopfh%C3%B6rerverst%C3%A4rker+diy&_sacat=0

Jeg ville holde mig fra de rør/hybrider der er, de har ofte mange dårlige vaner..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: DIY hovedtelefonsforstærker?

Indlægaf Mortenhoe » 5. jan 2017, 22:08

Hej Lars. Velkommen til!

Jeg har bygget en Apheared 47 amp, og jeg har dele til 1 mere på vej. Den kan jeg anbefale at begynde med. Desuden lyder den faktisk temmelig godt med et par gode dual opamps.

Her er et billede af nr. 1
Billede

Her er en tråd om nr. 2, hvor delene er undervejs. viewtopic.php?f=77&t=5997

For så at blive i opamp verdenen har DoUK lavet en del fede samlesæt. Dette er et af dem (Integreret strømforsyning)
http://www.ebay.co.uk/itm/Douk-Audio-St ... 2074649406

Lehmann kopi
http://www.ebay.co.uk/itm/Classic-HiFi- ... 2258477325

A1 kopi
http://www.ebay.co.uk/itm/sep-DIY-A1-he ... 1715889632
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: DIY hovedtelefonsforstærker?

Indlægaf LARMY85 » 6. jan 2017, 19:16

Tusind tak for Jeres forslag Claus-DK og Mortenhoe!

Jeg synes at DoUK Audio- og Lehmann-kopiforstærkerne ser rigtig spændende ud. Jeg skal alligevel bare have forstærkeren stående på mit skrivebord, så der er ingen grund til at have den med på farten.

Puha, decisions decisions... ved ikke hvilken jeg skal vælge musik14


Jeg må lige research'e dem i weekenden.
---
De bedste hilsner
Lars
LARMY85

 
Indlæg: 138
Tilmeldt: 4. jan 2017, 16:23
Geografisk sted: København

Re: DIY hovedtelefonsforstærker?

Indlægaf Mortenhoe » 6. jan 2017, 20:38

Jeg har svært ved at sige hvilken der er bedst. Jeg har nemlig hverken hørt den ene eller den anden. Den Lehmann ser ud til at have et godt strømforsynings kredsløb. Hvis penge ikke var en faktor, og valget lå blandt de ovenstående, så havde jeg nok valgt den Lehmann. Det ser egentlig ud til at den fra DoUK også er en Beyer A1 kopi.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: DIY hovedtelefonsforstærker?

Indlægaf Mortenhoe » 6. jan 2017, 20:51

Her er en lidt billigere Lehmann kopi med en R-core trafo. De er jo det nye sort...
Jeg har lidt svært ved at overskue hvilken der er bedst, men denne ser ud til at have Panasonic FC kondensatore. De store lytter ser ikke nævneværdigt gode ud på hverken den ene eller den anden Lehmann, men de er da heldigvis nemme at købe sig til og udskifte. Men der står da godt nok i beskrivelsen til denne her at de er fra Rubycon.....

http://www.ebay.co.uk/itm/DIY-kit-Class ... 1927405170

Svært valg. Alle de ovenstående overholder næsten dit budget. Men du skal jo påregne moms og toldafgift.

Jeg havde nu stadig lige loddet en A47 først :-) De kan fåes billigere end import grænsen og kan trækkes af alt fra en billig LED strømforsyning til et batteri. Hvis jeg husker rigtigt er det fra 3.7-30VDC
Jeg har sådan en her på vej.
http://www.ebay.co.uk/itm/Single-Power- ... 1855814409

Har du loddet en forstærker før? Det er temmelig tidskrævende :-D
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: DIY hovedtelefonsforstærker?

Indlægaf Claus-DK » 6. jan 2017, 23:00

Mange problemer med strøm kan man komme udenom med batteridrift, de bruger ikke meget sådan nogle forstærkere...

Så lige det link til den single power og blev fælt skuffet, havde lige troet der var sket en genopstandelse.
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: DIY hovedtelefonsforstærker?

Indlægaf Mortenhoe » 6. jan 2017, 23:10

Claus-DK skrev:Så lige det link til den single power og blev fælt skuffet, havde lige troet der var sket en genopstandelse.


Hvad mener du?
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: DIY hovedtelefonsforstærker?

Indlægaf nc8000 » 6. jan 2017, 23:36

Mortenhoe skrev:
Claus-DK skrev:Så lige det link til den single power og blev fælt skuffet, havde lige troet der var sket en genopstandelse.


Hvad mener du?


http://www.head-fi.org/t/333677/where-i ... khail/0_20

Eller spørg Darkless
Auralic Aries Mini > Audiolab 8200CD cd/dac > RudiStor RPX-100
Sony NW-ZX2
iPhone SE

HiFiMan HE-6, Ultrasone Signature Pro, JH13 (alle balanceret TWau Reference)
q-Jays second gen
nc8000

Brugeravatar
 
Indlæg: 1513
Tilmeldt: 18. nov 2012, 13:28
Geografisk sted: Kalundborgegnen

Re: DIY hovedtelefonsforstærker?

Indlægaf Claus-DK » 7. jan 2017, 01:07

Single Power var noget ekstremt dyrt og fornemt grej, hvor skaberen/ejeren fik en hjerneblødning og tog sine kunder godt og grundig bagi, det var en frygtelig historie, men det var nogle lækre sager han lavede til at begynde med...
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: DIY hovedtelefonsforstærker?

Indlægaf LARMY85 » 8. jan 2017, 23:15

Tak igen for svar Morten og Claus rullw3

Jeg er ret lun på Lehmann kopi-forstærkerne, men kan godt at se det hurtigt løber op. Jeg har ikke loddet en forstærker før så tænker at det nok er smartest at starte ud med noget mindre. Jeg er selvfølgelig indstillet på at det vil komme til at tage en del tid at få et ordentligt resultat :-)

Jeg endnu med at købe den A47 forstærker du linkede til Morten. Jeg havde også haft kig på den - bare under navnet Classic 47: https://www.youtube.com/watch?v=RJ9Yne5ZkfA

Nu glæder jeg mig allerede som et lille barn til den dumper ned i postkassen musik17

Vedr. køb af lukkede hovedtelefoner: Skal jeg oprette en ny tråd, eller er det OK at (for)dreje emnet?


Tak igen for alt hjælp!

Vh. Lars
---
De bedste hilsner
Lars
LARMY85

 
Indlæg: 138
Tilmeldt: 4. jan 2017, 16:23
Geografisk sted: København

Re: DIY hovedtelefonsforstærker?

Indlægaf Claus-DK » 9. jan 2017, 16:29

Synes en ny tråd i den rigtige del ville være klart at foretrække..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: DIY hovedtelefonsforstærker?

Indlægaf Mortenhoe » 9. jan 2017, 17:55

Det er den samme forstærker jeg har på vej. Regner med at modde røven ud af bukserne på den. God vind med projektet.
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: DIY hovedtelefonsforstærker?

Indlægaf LARMY85 » 9. jan 2017, 18:55

Ok fint, jeg opretter en ny tråd :-)

Morten: Ja, jeg lod mig inspirere af dig og for 50-60 kr. kan det om ikke andet blive et hyggeligt projekt. Du må gerne skrive/oprette en tråd med dine mods for jeg kunne godt tænke mig at få det bedste ud af den lille forstærker.
Jeg har set en video på youtube hvor en lignende lille forstærker (Classic 47) havde lidt støj - dette kunne klares ved at omslutte enheden med sølvpapir ruller1
---
De bedste hilsner
Lars
LARMY85

 
Indlæg: 138
Tilmeldt: 4. jan 2017, 16:23
Geografisk sted: København

Re: DIY hovedtelefonsforstærker?

Indlægaf Mortenhoe » 9. jan 2017, 20:52

LARMY85 skrev:Ok fint, jeg opretter en ny tråd :-)

Morten: Ja, jeg lod mig inspirere af dig og for 50-60 kr. kan det om ikke andet blive et hyggeligt projekt. Du må gerne skrive/oprette en tråd med dine mods for jeg kunne godt tænke mig at få det bedste ud af den lille forstærker.
Jeg har set en video på youtube hvor en lignende lille forstærker (Classic 47) havde lidt støj - dette kunne klares ved at omslutte enheden med sølvpapir ruller1


Ja, de er meget støjfølsomme. Jeg har dog ikke haft nogle problemer med min eksisterende A47 forstærker. Jeg bruger også batteri og en DAP som kilde. Med telefonen er der en del interferens.

Jeg regner med at mods kommer til at bestå af mærkevare kondensatore og opamps. Jeg kan anbefale Burr Brown OPA2132P dual opamps. De lyder overraskende meget bedre end de NE5532P der følger med. De koster også lige så meget som forstærkeren. Stykket. Alt info kommer i den tråd jeg linkede til længere oppe :-)
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: DIY hovedtelefonsforstærker?

Indlægaf LARMY85 » 9. jan 2017, 22:49

Morten: Giver et batteri en mere stabil strømforsyning/mindre støj - jeg ved ikke hvad fordelen er? :oops:
Jeg har bookmarked din tråd og vil følge med i den - opgradering af forstærkeren kan sagtens komme på tale.

Jeg er forresten faldet over Takstar Pro 80 som jeg kan se at Claus også sælger - dem overvejer jeg lige pt... Jeg ser om der ikke er en tråd om dem inde under hovedtelefoner.
---
De bedste hilsner
Lars
LARMY85

 
Indlæg: 138
Tilmeldt: 4. jan 2017, 16:23
Geografisk sted: København

Re: DIY hovedtelefonsforstærker?

Indlægaf Mortenhoe » 9. jan 2017, 22:55

Takstar lyder utroligt godt til prisen. Det er dog baseret på, kun at have lyttet til dem én gang.

Batterier er clean power. Ingen switchmode støj, spolestøj eller støj fra strømnettet. Man kan bygge/købe en clean strømforsyning, men det er temmelig dyrt. Især sidstnævnte. Batterier kan man købe i Harald Nyborg...
Elektrikeren.
Stationary: Aune S6 Pro. Sennheiser HD800 balanceret.
Portable: Mifo O7 og O5 Pro. Anomoibuds Capsule. Radsone ES100. Balanceret Audio Technica M50x. Balanceret EMXs-500.
Collection: Bravo Audio Ocean. Zishan Z3. Balanceret HiFiMan HE-400. Cleer DU. Yamaha YH-3(Custom). Superlux HD-681. VE Monk + lidt mere.
Mortenhoe

Brugeravatar
 
Indlæg: 2048
Tilmeldt: 28. jun 2015, 22:49
Geografisk sted: Horsens

Re: DIY hovedtelefonsforstærker?

Indlægaf Claus-DK » 10. jan 2017, 07:04

LARMY85 skrev:Morten: Giver et batteri en mere stabil strømforsyning/mindre støj - jeg ved ikke hvad fordelen er? :oops:
Jeg har bookmarked din tråd og vil følge med i den - opgradering af forstærkeren kan sagtens komme på tale.

Jeg er forresten faldet over Takstar Pro 80 som jeg kan se at Claus også sælger - dem overvejer jeg lige pt... Jeg ser om der ikke er en tråd om dem inde under hovedtelefoner.


Du skal være vaks ved havelågen, der er et par tilbage..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: DIY hovedtelefonsforstærker?

Indlægaf LARMY85 » 10. jan 2017, 14:29

Morten: Tak for besked vedr. Takstar - din erfaring falder i tråd med rigtig manges holdning rundt omkring på det store Internet.
Jeg faldt bla. over denne anmeldelse: https://www.youtube.com/watch?v=qk1QnLH0iOE

Bygger du selv batterier på dine A47 forstærker? Hvis du gør lurer jeg lige løsningen af ihvertfald ;-)


Claus: Puha, sikke et pres at ligge på stakkels mig :grin: Jeg har lige bestilt dit sidste par!
---
De bedste hilsner
Lars
LARMY85

 
Indlæg: 138
Tilmeldt: 4. jan 2017, 16:23
Geografisk sted: København

Re: DIY hovedtelefonsforstærker?

Indlægaf Claus-DK » 10. jan 2017, 16:37

Ja men til gengæld leder jeg faktisk efter noget til dig, jeg fandt alle stumperne til en panda, mangler kun printet til den, så har jeg en rigtig fin DIY forstærker til dig, hvis jeg kan finde det skidt altså og det bedste er at den bliver vildt billig..

Tillykke med det sidste sæt..
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12664
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Næste

Tilbage til Gør det selv

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 4 gæster