Project Ember: Lytteindtryk fra touren



Re: Project Ember: Lytteindtryk fra touren

Indlægaf DavidB » 30. okt 2013, 15:03

I Norge er "med tiden" altså = syv dage :grin:

Lyder som om det desværre er for sent til at jeg kan nå at få input inden jeg skal bestille min for at den kan være klar til afhentning i San Diego.
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: Project Ember: Lytteindtryk fra touren

Indlægaf DavidB » 30. okt 2013, 18:38

Ketil B skrev:Hvorvidt de tre rør vil påvirke gain forskelligt, må tiden vise. Jeg glemte at tilføje dette aspekt som kriterie ifm udvælgelsen.


Jeg tror 12au7 røret er et low gain rør - The 6922 (som er det rør der sidder på den starlight jeg har stående lige nu) is a medium gain tube so going to say a 12au7 will significantly change the volume scale. For example, if you listened at 9 oclock with the 6922, you would be more at 11 or 12 with a 12au7.
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: Project Ember: Lytteindtryk fra touren

Indlægaf kvik » 30. okt 2013, 19:44

Jeg kiggede lidt i tube rolling tråden, men for en rør-novice er det svært at tolke indlæggene på en meningsfyldt måde, ikke mindst når øvrigt udstyr og særegen lydpræference sjældent fremgår tydeligt. Jeg leger lidt med tingene, når de ankommer, og ser hvordan det udvikler sig.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Project Ember: Lytteindtryk fra touren

Indlægaf librarian » 30. okt 2013, 20:46

Ketil B med rør...så har man set det med! Jeg syntes at rør klædte T1 rigtig godt, held og lykke med den nye forstærker:-)
Stationært: Sansui SR-222 MK-V|Ontech Monsterdac V3>Luxman C/M 02
Transportabelt: Zstella usb dac
Hovedtelefoner:
AKG K240 DF / AKG K400 / ER4S
AKG K340 / Hovedgrej No. 1 / ikko oh1
Stax SRD7 MK2 > Stax Lambda Pro
librarian

 
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 1. apr 2011, 15:36
Geografisk sted: København

Re: Project Ember: Lytteindtryk fra touren

Indlægaf kvik » 10. nov 2013, 17:22

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Hentet i den lokale post-i-butik i går aftes, og tilkoblet for ikke så længe siden. Kilden er Naim CDX2, og Ember er tilkoblet direkte via RCA-udgangen. Afspillerens DIN-udgang er tilkoblet SuperNait, der er tilkoblet Headline. Det er enkelt at vælge aktiv udgang på afspilleren, så vil forholdvist nemt kunne sammenligne Ember med Headline. Bruger signalkabel og strømkabel jeg havde liggende i forvejen, hhv Flashback Performance Premiere og Supra LoRad. Siden det i første omgang bliver T1 jeg skal teste, har jeg sat Embers udgangsimpedans til 120 ohm..


Fortsættelse følger..
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Project Ember: Lytteindtryk fra touren

Indlægaf kvik » 10. nov 2013, 20:14

Mellemspil..

Billede
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Sv: Project Ember: Lytteindtryk fra touren

Indlægaf sonder » 10. nov 2013, 20:35

Den ser knald godt ud Ketil :-)
Er meget spændt på at høre hvad du synes om lyden.
Udstyr: PC -> Windows Server 2012 -> Foobar -> Audio GD DI 2014 -> Hegel HD 25 -> Auralic Taurus MK2 -> Audeze LCD2 (fazor)
sonder

 
Indlæg: 185
Tilmeldt: 21. apr 2012, 14:49
Geografisk sted: Aalborg

Re: Project Ember: Lytteindtryk fra touren

Indlægaf DavidB » 10. nov 2013, 22:54

Glæder mig også til at læse hvordan den falder i din smag :)
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: Project Ember: Lytteindtryk fra touren

Indlægaf kvik » 11. nov 2013, 00:41

Et førstehåndsindtryk..

Har med vilje brugt noget musik jeg ikke kendte i forvejen, for at undgå en forudfattet mening om, hvordan den ‘burde’ lyde. Helt konkret er det Byron Janis i Rachmaninovs klaverkoncerter 3+4 fra 1960-61 med Antal Dorati som dirigent.


Først til DavidB vedrørende Spiral Ear:

Med cd-afspiller som kilde (dvs ca. 2V gain) og Ember sat på LowGain (0 dB ind) og LowImpedance (0,1 ohm ud), har du ved lav lydstyrke kun et mindre spillerum, før lyden bliver ganske kraftig. Op til spillerummets begyndelse har du generende ubalance, svag ikke-generende baggrundssus, samt mindre lydlækage. Dette er for så vidt helt i overenstemmelse med manualen, der siger: “Some channel imbalance below 9 o’clock on the volume potentiometer is normal. We recommend you adjust your source output levels and use Project Ember with a volume setting of 9 o’clock or greater”.

MediumImpedance (35 ohm ud) forflytter blot problematikken frem i tid på voloumehjulet. Rørbytte til 12au7a gør ingen forskel, til det bedre eller det værre.

Mao, David, hvis du skal bruge Ember med en ca. 2V kilde og dine SE3, bør du tage højde for ovennævnte på noget vis, og alternative løsninger er jo allerede diskuteret.

SE3 lyder forøvrigt fabelagtigt i ovennævnte setup :-)


Så over til T1 indtrykkene:

Indtil videre har jeg kun anvendt CDX2 som kilde, så har bare brugt LowGain på Ember. Bypass-funktionen har jeg ikke rørt ved endnu. Jeg har til gengæld kort skiftet mellem de tre udgangsimpedanser. Røret har været standard-røret (12au7a blev kun kort testet med SE3). Jeg har også sammenlignet med Naim Headline (tilkoblet via SuperNait).

Lad mig med det samme sige, at Ember gør det rigtigt godt. Hvor Headline+T1 kan minde om en neddroslet knallert (man fornemmer der er mere at hente, men der er ligesom lagt låg på), så virker Ember+T1 mere fuldsat og funktionsduelig. Det betyder, at lyden er mere ekspansiv og udklingende, og rumfornemmelsen bliver meget større på Ember. Jeg aner en vis mangel på kontrol, men det genstår at udforske. For at blive i knallert-verdenen, kan det minde om, når man på forskellig vis (tuning/gearing/etc) prøver at hente mere ud, end knallerten er lavet til at håndtere.

Omkring volume-problematikken nævnt tidligere, har jeg noteret følgende (med LowGain+ HighImpedance): Der er ingen lyd fra 6:30 til 7:45. Der er meget svag baggrundssus frem til 8:00, og ubalance frem til 9:00. Her når man, hvad jeg vil kalde lav-til-moderat lydstyrke. Kvaliteten er helt ok, men først omkring 9:45, hvor det nærmer sig moderat-til-høj lydstyrke, frigør lyden sig rigtigt og antager karakter.

Jeg hørte ikke alverden til forskel på Low/Medium/High Impedance, men det har været en kompakt lyttesession med mange 'prøveballoner', så kommer til at lege mere med denne indstilling.


Fremover i tid:

Foruden lidt mere tid med opsættet generelt, kommer jeg til at flytte Ember fra CDX2 over på en af SuperNaits line-level udgange. Her er udgangsstyrken lavere, så jeg vil få mere spillerum nedefter på volumehjulet.Forestiller mig lyden vil forbedres opefter også (pga potmetrets opbygning), men det genstår at se/høre.


Disclaimer:

I mit opsæt, og med mine ører, efter meget kort tid - Intet andet.


Karakter (foreløbig):

9 med pil op, på den gamle 13-skala
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Project Ember: Lytteindtryk fra touren

Indlægaf Claus-DK » 11. nov 2013, 02:43

Ketil B skrev:
Karakter (foreløbig):

9 med pil op, på den gamle 13-skala


Dine indtryk er til mindst 13 efter den nye 12 skala popsy thumbs
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12675
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Project Ember: Lytteindtryk fra touren

Indlægaf kvik » 11. nov 2013, 03:50

Her er omregningstabellen :grin: og internationalt svarer det vel til B minus

Til orientering så har jeg selv købt og betalt min Ember. Den er således ikke en egentlig del af touren, men det er mest hensigtsmæssigt, at jeg lægger mine indtryk her i tråden, sammen med de øvrige Ember indtryk. Med Norge udenfor EU er det et potentielt told-mareridt at deltage i tour'ene, så det er grunden til at jeg står sådan lidt på sidelinjen i den sammenhæng. Nævner det blot, hvis nogen skulle være forvirret over tour-rækkefølgen vs mine indlæg.
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Project Ember: Lytteindtryk fra touren

Indlægaf kvik » 16. nov 2013, 14:16

Kan lige opdatere mit tidligere indlæg..

Havde egentlig tænkt mig at sælge Ember igen, men prøver nu alligevel en sidste gang at få den over i min lejr. Sagen er, at Ember blev anskaffet for at sparke lidt liv i Beyerdynamic T1, som jeg med min Headline synes blev lidt tam. Den opgave klarede Ember sådan set, men det viste sig samtidig, at T1 ikke var helt min smag. T1 er derfor nu solgt, og T70 vil på et tidspunkt vende tilbage.

T70 fungerer jo strålende med Headline, så egentlig var jeg indstillet på at sælge Ember. Faldt så over en norsk-bygget DIY usb-dac, QNKTC AB - 1.2 DAC, som jeg tænkte kunne være interessant at prøve med Ember. Så kæden for dette (sekundære) setup vil blive: MacBook (BitPerfect/Audirvana) > QNKTC > Ember > Spiral Ear.

Ember har een stor svaghed i forhold til at skulle anvendes med mine Spiral Ear. Uvis af hvilken grund er der valgt en løsning, der betyder at kilder med 2V udgangssignal vil give minimalt spillerum på volume potmetret, hvis hovedtelefonen har lav impedans.

For mine SE3 betyder det følgende: Lydlækage fra 6:30 (volumehjulet start-position) til 7:45 i ens lydstyrke. Ubalance fra 7:45 til 8:00. Brugbart spillerum fra 8:00 (noenlunde lavt) til 9:00 (meget højt). Valgt udgangsimpedans (High/Medium/Low) har minimal indflydelse, samme gælder rørbytte.

2V er jo standard styrken på de fleste cd-afspillere og dac’er, så her får man en reelt problem med lav-impedante hovedtelefoner og iems/ciems, så vidt jeg kan se. DavidB har i en tråd på DIY Audio Heaven diskuteret mulighederne for at håndtere dette med Frans.

For QNKTCs vedkommende har jeg valgt at få sat modstande i udgangen, så dens standard 2V signal reduceres til 0,75V. Om det så er nok vil vise sig. Det bliver også spændende at se, hvordan den vil lyde sammen med Ember.

Mit andet ankemål mod Ember, indtil videre, er nemlig lydrelateret. Den er klar og opløst, men mangler en smule varme og engagement. Det kan naturligvis blot være et spørgsmål om personlige præferencer. Eller det kan også være et spørgsmål om kildens natur.

Når jeg sammenligner CDX2+Ember med CDX2+Headline (efter hukommelsen), så griber den første kombination mig ikke i samme grad som den anden. Og i baghovedet lurer hele tiden den hidtidige favorit-kombination, MacBook(BitPerfect)+HIface2+Octave+Headline+Spiral Ear.

Nå, som sagt har jeg tænkt mig at give Ember en chance mere med QNKTC. Mest af nysgerrighed egentlig, siden jeg p.t. ikke har ubetinget brug for et sekundært setup :-)

Fortsættelse følger..
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Project Ember: Lytteindtryk fra touren

Indlægaf DavidB » 16. nov 2013, 14:28

Ketil B skrev:
Fortsættelse følger..


popsy
DavidB

Brugeravatar
 
Indlæg: 781
Tilmeldt: 18. aug 2012, 21:04
Geografisk sted: Værløse

Re: Project Ember: Lytteindtryk fra touren

Indlægaf Claus-DK » 16. nov 2013, 18:24

Gem lidt popkorn til mig--
Claus-DK

Brugeravatar
Administrator
 
Indlæg: 12675
Tilmeldt: 1. apr 2011, 12:57
Geografisk sted: Kliplev

Re: Project Ember: Lytteindtryk fra touren

Indlægaf kvik » 16. nov 2013, 19:02

Billede
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

Re: Project Ember: Lytteindtryk fra touren

Indlægaf jaffse » 1. dec 2013, 14:41

Så har jeg fået lyttet lidt til Project Ember de sidste par uger.

Som kilde har jeg brugt Lenovo-laptop -> Micromega MyDAC og herfra videre til Project Ember. På hovedet har jeg haft Sennheiser HD650 og Sony MDR-Z1000. Alt er blevet lyttet til ved low input gain og bypassed input capacitors. Da jeg ikke er indehaver af andre rørforstærkere, har jeg ikke haft mulighed for at rulle tuber(?!).

Billede

Sony MDR-Z1000 (low output resistance)

Skruet helt ned er der en betydelig susen og man kan tydeligt høre musik. Første gang jeg rørte ved volumenknappen fik jeg noget af et chock, da den såkaldte "scratchy sound" var ganske voldsom. Kl. 8.30 på potmeteret er musikken allerede for høj og man fornemmer tydeligt kanal-ubalance. Ved at reducere output volumen på min laptop til 25% kan volumen komme op på kl. 9.30 og kl. 10 bliver det for højt igen.

Jeg skiftede også lidt rundt mellem de 3 forskellige output resistances, men ved medium eller high bliver lyden noget mudret, for overvældende bas og mangler energi. Stille passager i musik bliver desværre ødelagt af den konstante susen. F.eks., så er Keith Jarrett's Köln Concert ikke til holde ud at lytte til, så meget susen er der. Jeg droppede rimeligt hurtigt, at lytte til Ember med Sony'erne.

Sennheiser HD650 (medium output resistance)

Den konstante susen er næsten væk, men man kan stadig fornemme en smule musik, selvom der er skruet helt ned. Selv med et par 300 ohms hovedtelefoner er det for højt kl. 9, men ved 50% fra laptop'en kommer den fint op på kl. 10 for at få en god, omend høj lyttevolumen. Jeg synes oprindeligt, at HD650'erne lød bedst ved low output resistance, da det gav noget mere klarhed og liv i toppen, men det blev trættende ved længere lytte-sessioner.

Egentligt kan jeg meget godt li' lyden af Ember. Den er sådan lidt solid state-agtig, ikke alt for meget rør, har god opløsning og detaljerigdom. Output resistance kan sættes til high, for at få den til at lyde mere af rør, men jeg foretrækker den lige dér i midten. Bassen virker velkontrolleret og vokaler træder flot frem. Tom Waits - Mule Variations får ihvertfald min fod til at trampe godt med.

Personligt er det nok ikke helt en forstærker for mig. Jeg har allerede en solid state-forstærker, så hvorfor investere i en tube amp, der lyder lidt derhenad? Måske, hvis jeg var tosset med rør og tube rolling, ville den her lille sag være noget for mig. Idéen med auto-bias gør det jo nemt og effektivt at skifte rør og dermed ændre lyden.

Ingen tvivl om, at det er en lille kraftkarl, måske endda FOR meget kraftkarl til mit sparsomme sortiment af forholdsvist letdrevne hovedtelefoner. Jeg kan ikke helt forlige mig med, at skulle skrue så meget ned for laptop'en, for at få det til at lyde fornuftigt. Måske det ville være anderledes med sværtdrevne hovedtelefoner.

Jeg lander på en 8'er på 13-skalaen.
Profile on: Bandcamp - my gear
Home: Micromega MyDAC, Burson Soloist, Sennheiser HD650
Portable: iPod Touch 32Gb, Sennheiser HD25 Aluminium
jaffse

Brugeravatar
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 17. apr 2013, 08:30
Geografisk sted: København K

Re: Project Ember: Lytteindtryk fra touren

Indlægaf Mataugust » 26. jan 2014, 22:55

Billede

Så blev det sat op og den spiller!
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2752
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Project Ember: Lytteindtryk fra touren

Indlægaf Mataugust » 31. jan 2014, 15:38

Ember brummer ret kraftigt, er der andre der har oplevet det?
Jeg har prøvet at flytte den væk fra computeren uden ændring.
Audioquest Diamond-->
Denafrips Ares -->
Cambridge CXC --> Luxman LV-107u --> HL Adapterboks--> AKG K701/Grado GS100/Philips A5pro
Thorens TD320 -->Trichord Dino -->
Mataugust

Brugeravatar
 
Indlæg: 2752
Tilmeldt: 25. sep 2011, 22:37
Geografisk sted: Slagelse

Re: Project Ember: Lytteindtryk fra touren

Indlægaf jaffse » 31. jan 2014, 16:49

Mataugust skrev:Ember brummer ret kraftigt, er der andre der har oplevet det?
Jeg har prøvet at flytte den væk fra computeren uden ændring.

Jeg synes ikke jeg havde problemer med, at den brummede. Den støjede noget, når man regulerede volumen, men det var også det.
Profile on: Bandcamp - my gear
Home: Micromega MyDAC, Burson Soloist, Sennheiser HD650
Portable: iPod Touch 32Gb, Sennheiser HD25 Aluminium
jaffse

Brugeravatar
 
Indlæg: 277
Tilmeldt: 17. apr 2013, 08:30
Geografisk sted: København K

Re: Project Ember: Lytteindtryk fra touren

Indlægaf kvik » 31. jan 2014, 17:44

@jaffse: Hvis den støjer ved lydstyrke-regulering, er det sandsynligvis fordi nogen har indstillet den på BP-C (Bypass Input Capacitors) - fra manualen..

Billede


@Mataugust: Hvis den brummer, virker det mere som en jordsløjfe. Hvad og hvordan er den tilkoblet hos dig?
kvik

Brugeravatar
 
Indlæg: 4718
Tilmeldt: 28. jul 2011, 01:27
Geografisk sted: Norge

ForegåendeNæste

Tilbage til Hovedtelefon forstærkere

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 7 gæster

cron