Kaffe-fi



Re: Kaffe-fi

Indlægaf telum » 1. okt 2012, 10:29

det var sgu billigt! Kommer det i mindre poser, så det kan holde sig, eller drikker du 8-10 liter om dagen? ruller1

Jeg starter med den i Metro, så kan jeg købe en sæk hjem senere hvis det er noget der duer, tak for tippet rullw3
telum

Brugeravatar
Ridder af Hoved-fi
 
Indlæg: 1731
Tilmeldt: 12. apr 2011, 12:32
Geografisk sted: Dronninglund

Sv: Kaffe-fi

Indlægaf Rappo » 14. dec 2012, 21:15

Billede
HÃ¥ber at den er god. :-)
Mit grej <--
I need my 1987 DG-20 Casio electric guitar, set to mandolin, yeah. Drop the drums!
Rappo

Brugeravatar
 
Indlæg: 1980
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:37
Geografisk sted: Odense

Re: Kaffe-fi

Indlægaf Lumax » 15. dec 2012, 20:44

Har for nyligt prøvet Peter Larsens gourmet kaffe fra Gurtemal, og det er en af de bedste kaffer jeg har smagt. Men du må da lige skrive om etiopien også er noget værd
Head-fi: ATH W5000 - Brainwavz R1 - B&O Earphones - NFB 5.32
Stort HiFi: Denon 4308 - Dali Fazon LCR x5 - Dali Fazon Sub 2
Lumax

Brugeravatar
 
Indlæg: 130
Tilmeldt: 17. aug 2012, 15:24
Geografisk sted: Aalborg

Sv: Kaffe-fi

Indlægaf Sorensiim » 15. dec 2012, 21:47

Lumax skrev:Har for nyligt prøvet Peter Larsens gourmet kaffe fra Gurtemal, og det er en af de bedste kaffer jeg har smagt. Men du må da lige skrive om etiopien også er noget værd

Den Kenyanske er suveræn når man bare vil have den gode kaffesmag uden det bitre efterslæb. Den er favorit her i huset :-)
The best things in life are free. The second best are very, very expensive.
All the gear but no idea | Komfort-mod til Ultrasone & Beyerdynamic | Mine faste testnumre
Sorensiim

Brugeravatar
 
Indlæg: 4908
Tilmeldt: 13. jun 2011, 14:42
Geografisk sted: Skanderborg

Re: Kaffe-fi

Indlægaf Søren » 19. jan 2013, 01:26

Søren

Brugeravatar
 
Indlæg: 139
Tilmeldt: 2. jan 2013, 14:02
Geografisk sted: 2300 København S

Re: Kaffe-fi

Indlægaf Niels » 28. jun 2013, 22:59

Heldigvis er konen inkarneret kaffenyder, hvorfor nedenfor illustrerede livsnødvendighed kunne gives som fødselsdagsgave. MUMS. Billede
Billede
Niels

 

Re: Kaffe-fi

Indlægaf superpronker » 15. jul 2013, 09:22

Er der nogen, der har leget med at riste bønnerne selv? Jeg hang ud med en i usa der havde købt en rister for ca 200$ og det var helt latterligt god kaffe der kom ud af det. Og oven i hatten var det vildt billigt at købe de rå bønner hjem. Jeg overejer kraftigt sådan en her: http://kaffeagenterne.dk/kafferistere/i ... ister.html

Ang filtre til at lave en enkelt kop af gangen så har jeg en købt fra the coffee collective (Jægersborggade eller Torvehallerne, kbh). Baristaen var helt op at køre over hvor meget bedre kaffe man kan lave når man manuelt fylder lidt kaffe på ad gangen og ikke drukner det som en kaffemaskine kan gøre. Jeg er kun en dødelig med almindelige smagsløg, men jeg må indrømme at det vildt god kaffe man får ud af det. Det smager helt anderledes end når jeg laver det i stempelkande i hvert fald. Har ikke prøvet med filtermaskine, sådan en har jeg ikke.

Og så vil jeg tilslutte mig koret af folk, der hylder nespresso - når man tænker på hvor nemt det også er, så er det altså et fantastisk godt prodkt!
Bøffer: LCDD-XC | LCD-X | k340 | k701
Amp/dac: M-dac | Hegel HD12
In-ear: Jabra 65t
superpronker

Brugeravatar
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 20. mar 2012, 09:58

Re: Kaffe-fi

Indlægaf MKjeldsen » 3. aug 2013, 21:41

Det kan godt være jeg er en hifi-rookie, men kaffe er noget jeg ved en del om og bruger ret meget tid på ;)

Mit grej:

Espresso
La Spaziale Vivaldi S2
Mazzer Super Jolly

Sort
Hario V60 / Buono Keddel
Bonmac Siphon
Chemex 6 kops
AeroPress
Ascaso iMini

Andet:
Gene Café CBR-101 (Elektrisk varmlufts rister m. fuld temp. kontrol, 250g kapacitet, Off-axis system)

Her er lidt stemnings billeder:

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Senest rettet af MKjeldsen 4. aug 2013, 00:22, rettet i alt 1 gang.
MKjeldsen

Brugeravatar
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: 30. jul 2013, 20:25
Geografisk sted: Ã…rhus C.

Re: Kaffe-fi

Indlægaf vaskebjørnen » 3. aug 2013, 23:41

Det ser jævnt seriøst ud thumbs
WARNING:DO NOT ATTEMPT TO DRIVE OR OPERATE HEAVY MACHINERY WHILE PLAYING YOUR AIR GUITAR

[GEAR] On the go: Ipod 160GB : Qusp LOD : Alo RX : Future Sonics Atrio
vaskebjørnen

Brugeravatar
Kabelsnedker
 
Indlæg: 2165
Tilmeldt: 19. nov 2011, 15:13
Geografisk sted: Næstved

Re: Kaffe-fi

Indlægaf MKjeldsen » 4. aug 2013, 00:12

vaskebjørnen skrev:Det ser jævnt seriøst ud thumbs


Jeg mener det skam også alvorligt! :D
MKjeldsen

Brugeravatar
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: 30. jul 2013, 20:25
Geografisk sted: Ã…rhus C.

Re: Kaffe-fi

Indlægaf MKjeldsen » 4. aug 2013, 00:19

superpronker skrev:Er der nogen, der har leget med at riste bønnerne selv?


Jeg har en del erfaring med hjemmerist. Der er nok røget ~60kg bønner igennem min Gene Café over tiden. Sig til hvis der er noget jeg kan være behjælpelig med! popsy

(Jeg rister i morgen og kan lige smide et par billeder ind af hvordan det foregår)
MKjeldsen

Brugeravatar
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: 30. jul 2013, 20:25
Geografisk sted: Ã…rhus C.

Re: Kaffe-fi

Indlægaf superpronker » 4. aug 2013, 01:20

Holy shit det ser najst ud!! Jeg er super interesseret i at begynde at riste selv efter jeg smagte noget hjemmeristet kaffe i USA.

Hvor køber man smartest sådan en rister henne og hvor meget koster en? Og hvor hurtigt kommer man op ad kvalitetsstigen? Og hvad koster rå bønner sådan ca? I USA snakkede min kammerat om, at han havde given svarende til 1500 kr for sin rister og så var bønnerne super billige... og kaffen var 1000 gange bedre end hvad jeg nogensinde har kunnet købe mig til og bedre end langt de fleste gode cafekaffer.
Bøffer: LCDD-XC | LCD-X | k340 | k701
Amp/dac: M-dac | Hegel HD12
In-ear: Jabra 65t
superpronker

Brugeravatar
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 20. mar 2012, 09:58

Re: Kaffe-fi

Indlægaf vaskebjørnen » 4. aug 2013, 08:25

MKjeldsen skrev:
vaskebjørnen skrev:Det ser jævnt seriøst ud thumbs


Jeg mener det skam også alvorligt! :D

Det må jeg osse sige grejet bærer prag af. det ser super godt ud thumbs
WARNING:DO NOT ATTEMPT TO DRIVE OR OPERATE HEAVY MACHINERY WHILE PLAYING YOUR AIR GUITAR

[GEAR] On the go: Ipod 160GB : Qusp LOD : Alo RX : Future Sonics Atrio
vaskebjørnen

Brugeravatar
Kabelsnedker
 
Indlæg: 2165
Tilmeldt: 19. nov 2011, 15:13
Geografisk sted: Næstved

Re: Kaffe-fi

Indlægaf MKjeldsen » 4. aug 2013, 10:24

superpronker skrev:Holy shit det ser najst ud!! Jeg er super interesseret i at begynde at riste selv efter jeg smagte noget hjemmeristet kaffe i USA.

Hvor køber man smartest sådan en rister henne og hvor meget koster en? Og hvor hurtigt kommer man op ad kvalitetsstigen? Og hvad koster rå bønner sådan ca? I USA snakkede min kammerat om, at han havde given svarende til 1500 kr for sin rister og så var bønnerne super billige... og kaffen var 1000 gange bedre end hvad jeg nogensinde har kunnet købe mig til og bedre end langt de fleste gode cafekaffer.


Fedt! Jeg skal nok hjælpe dig i gang hvis du er interesseret. Ristning af kaffe og udvikling af varme-profiler/smags-profiler er et ret komplekst område, så lad os tage det et skridt af gangen. For eksempel er der identificeret over 800 aromatiske komponenter i ristet kaffe - og det vi prøver på er, på én eller anden måde, at styre kombinationen af disse komponenter med specielt udviklede varme-profiler og "sund fornuft" (Det virker som en umulig opgave, ikke?).

Det kan desuden være svært at skabe konsistente resultater på de her small-batch hjemme-ristere men med en blanding af vilje og lidt held kan man få nogle rigtigt gode resultater. Jo mere kontrol vi har over tilført varme, jo mere præcist kan vi få de resultater vi gerne vil have.

Du kan få lidt forskellige ristere til hjemmebrug. Nogle er mere egnede end andre - Af de nedenstående har kun Gene og HotTop P-modellen 100% kontrol over temperaturen, og selv da har vi ikke, fordi varmelegemerne typisk er små, ustabile og relæstyrede (on/off).

* Din ovn (0,-) - Giver ikke gode/konsistente resultater, men er en sjov måde lige at prøve risteprocessen af på før man investerer i en dyrere rister.
* iRoast-2, som du selv har nævnt: http://emofabrik.dk/elkedler-39/iroast- ... o-225.html (1800,-)
* Behmor 1600: http://www.kaffemekka.dk/534/behmor-1600--udsolgt! (2295,-)
* Gene Café: http://kaffeagenterne.dk/kafferistere/g ... ister.html (~3295,-)
* HotTop: http://www.kaffemekka.dk/286/hottop-882 ... er-udsolgt! (6500,-)

Grønne bønner kan også fås i svingende kvalitet og de er ikke nødvendigvis billige og der findes et væld af forskellige sorter inden for arabica familien. Afhængigt af jord, område, osv, smager de forskelligt. Kaffefarmere bruger meget tid og energi på at skabe en helt speciel kaffe der har potentiale til at smage af alt fra grønne æbler, kirsebær, tørrede abrikoser, osv. Vinøse, runde, søde, syrlige. Der er uendeligt mange varianter. Du kan købe billige, grønne bønner her i danmark hos eksempelvist http://www.kaffemekka.dk, http://www.kaffeagenterne.dk, men jeg foretrækker at hente dem hjem fra england fra http://www.hasbean.co.uk/ pga. hans Direct-Trade arbejde med mange farme hvor han tager ned og besøger og er med til at udvikle smagsprofilerne. Lidt dyrere, men det værd, og et langt større udvalg med bl.a. Cup-of-Excellence kaffer som er kaffe fra udvalgte farme i nationale konkurrencer om at producere de bedste bønner.

Hurtig forsmag :)
MKjeldsen

Brugeravatar
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: 30. jul 2013, 20:25
Geografisk sted: Ã…rhus C.

Re: Kaffe-fi

Indlægaf MKjeldsen » 7. aug 2013, 18:13

SÃ¥ fik jeg ristet. Her er lidt billeder!

Greens. Brazil og Bolivia ristet til espresso. Rwanda til sort kaffe. Labels siger lidt om hvad man kan forvente i koppen.
Billede
Billede

Klar til 10-15 minutters opvarmning.
Billede

Kontrolpanelet på Gene Café.
Billede

Risten startet - tørreperioden ved moderat varme.
Billede

Risten er godt undervejs, vi nærmer os 1. knæk.
Billede

Roast done! "hurtig" nedkøling af bønnerne for at forhindre at risten fortsætter.
Billede

Restproduktet (Agner)
Billede

Up close: Bønnerne har udvidet sig fint og midterstriben er i god behold/ikke brændt, en god indikation for at risten ikke er forløbet for hurtigt.
Billede
MKjeldsen

Brugeravatar
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: 30. jul 2013, 20:25
Geografisk sted: Ã…rhus C.

Re: Kaffe-fi

Indlægaf el_serpiente » 7. aug 2013, 19:33

rullw3 rullw3 rullw3 rullw3 rullw3 rullw3 rullw3

Jeg er imponeret. Du må invitere på kaffe en dag.
el_serpiente

Brugeravatar
 
Indlæg: 441
Tilmeldt: 5. dec 2011, 13:50
Geografisk sted: Ã…rhus

Re: Kaffe-fi

Indlægaf MKjeldsen » 8. aug 2013, 22:31

el_serpiente skrev:rullw3 rullw3 rullw3 rullw3 rullw3 rullw3 rullw3

Jeg er imponeret. Du må invitere på kaffe en dag.


Helt sikkert musik15
MKjeldsen

Brugeravatar
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: 30. jul 2013, 20:25
Geografisk sted: Ã…rhus C.

Indlægaf Burning777 » 9. aug 2013, 14:35

Du kommer til at stå for kaffen til næste meet kan jeg se! :-)

Det ser godt nok lækkert ud. Jeg tror jeg springer kontorets termo-kande kaffe fra i formiddags over efter de billeder.
Desktop: Meier Daccord ff --> Meier Classic ff --> Beyerdynamic DT-1770 Pro
Portable: iPod Classic --> CLAS --> Meier Quickstep --> Etymotic ER4XR / Beyerdynamic T51p / Tzar 350
Burning777

Brugeravatar
headphoneus supremus extraordinaire
 
Indlæg: 3909
Tilmeldt: 2. apr 2011, 07:58
Geografisk sted: Herning

Re:

Indlægaf MKjeldsen » 9. aug 2013, 14:45

Burning777 skrev:Du kommer til at stå for kaffen til næste meet kan jeg se! :-)

Det ser godt nok lækkert ud. Jeg tror jeg springer kontorets termo-kande kaffe fra i formiddags over efter de billeder.


Deal! Den tager jeg på mig :grin:
MKjeldsen

Brugeravatar
 
Indlæg: 263
Tilmeldt: 30. jul 2013, 20:25
Geografisk sted: Ã…rhus C.

Re: Re:

Indlægaf superpronker » 10. aug 2013, 11:38

MKjeldsen skrev:Deal! Den tager jeg på mig :grin:


3musik

Det lyder mega godt!

Jeg tror for øvrigt jeg vil give den et forsøg med at smide nogle bønner i ovnen. Hvilke vil du anbefale? Jeg kan godt lide den fyldig, men nok rund og ikke for syrlig tror jeg...
Bøffer: LCDD-XC | LCD-X | k340 | k701
Amp/dac: M-dac | Hegel HD12
In-ear: Jabra 65t
superpronker

Brugeravatar
 
Indlæg: 835
Tilmeldt: 20. mar 2012, 09:58

ForegåendeNæste

Tilbage til Andet-fi

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst